Zwolnij! Roboty drogowe

Obecnie w Polsce przebudowywanych jest 1450 km dróg. Przejazd przez strefę robót wymaga od kierowców szczególnej koncentracji i stwarza wiele zagrożeń

Nie tylko ostrożność jest potrzebna. Mile widziane jest również włączenie myślenia i choć odrobina życzliwości przy pokonywaniu remontowanych i budowanych odcinków dróg.

Przejeżdżając przez strefę remontów drogowych, kierowcy powinni bezwzględnie dostosować się do ograniczeń prędkości. Uwagę zwrócić należy na różnego typu przeszkody: słupki, dodatkowe znaki drogowe, barierki, narzędzia, które mogą być w pasie ruchu. Ponadto na drodze mogą znajdować się zanieczyszczenia i żwir, który, gdy z dużą prędkością wydostanie się spod kół, może uszkodzić karoserię lub nawet zranić przechodnia - zwracają uwagę trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Równie ważna jest obserwacja wyjazdów z miejsc budowy oraz śledzenie maszyn poruszających się blisko krawędzi drogi - wolna jazda zdecydowanie ułatwi dostrzeżenie zagrożenia i da czas na reakcję. Czasowe zwężenie drogi zmusza drogowców do wytyczania nowych pasów ruchu, czasem stają się nimi pobocza, które mogą nie być tak stabilne jak zwykła jezdnia.

Podczas przejazdu przez teren robót drogowych nadal obowiązują te same zasady bezpieczeństwa, co podczas jazdy zwykłą trasą. Kierowcy powinni cały czas skupiać się na prowadzeniu pojazdu. Powolna jazda nie oznacza, że możemy dowolnie korzystać z telefonów, jeść, pić czy zajmować się innymi czynnościami.

Oprócz rygorystycznych ograniczeń prędkości, ruch nieświadomie mogą spowolnić sami kierowcy. W miejscach, gdzie jezdnia ulega zwężeniu, a jeden z pasów zostaje wyłączony z ruchu, kierowcy powinni dążyć do tego, aby jak najsprawniej zjeżdżać na sąsiedni pas, pozwoli to uniknąć zatorów. Tu dotykamy ważnego problemu polskich dróg. Nie potrafimy i nie chcemy jeździć na tzw. suwak. Zamiast sobie pomagać i oszczędzać czas to kierują nami emocje.

Z jednej strony kierowcy, którzy zmuszeni są włączyć się do ruchu na sąsiadującym pasie powinni wykazać się ostrożnością i cierpliwością, starając się tym samym nie wymuszać pierwszeństwa. Z drugiej zaś kierowcy jadący właściwym pasem winni umożliwić innym pojazdom włączenie się do ruchu. To, jak sprawnie odbywa się ten manewr, ma wpływ na płynność jazdy innych samochodów - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Zmieniający pas powinni dojechać do jego końca, aby maksymalnie skrócić zator, natomiast najlepiej jest, jeśli włączanie się do ruchu na sąsiednim pasie odbywa się w stosunku jeden do jednego, czyli każdy jadący swoim pasem kierowca wpuszcza płynnie jeden samochód przed siebie. To tak zwana zasada zamka błyskawicznego - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podpowiadają, jak zachować się podczas przejazdu przez teren robót drogowych: - zawsze dostosowuj prędkość do obowiązujących limitów, - zwracaj uwagę na drogowców i pieszych, - uważaj na sprzęt wyjeżdżający z budowy oraz barierki, narzędzia, żwir itp., które mogą znaleźć się na drodze, - zachowaj dystans między pojazdami, - stosuj zasadę zamka błyskawicznego, - zawsze koncentruj się na prowadzeniu pojazdu.

Szczepan Mroczek/Źródło: Renault

ZOBACZ TAKŻE:

Wpadłeś w dziurę... i co dalej?

Coraz więcej nowych alkomatów

Ford Focus - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA