Instalacje LPG w pięciu odsłonach

Aby dobrać instalację gazową i bez problemu ją użytkować warto poznać trochę technicznych szczegółów. Decydują one o kosztach montażu i eksploatacji

Zakładając w swoim samochodzie instalacje LPG można zaoszczędzić sporo pieniędzy. Tanie i proste systemy najszybciej się amortyzują, ale nie mogą być stosowane w nowocześniejszych autach. Z kolei drogie instalacje, oszczędniejsze i bardziej przyjazne dla silnika są zbyt kosztowne dla samochodów bardziej zaawansowanych wiekowo. Jak zatem klasyfikuje się instalacje zasilania autogazem i jakie mają one zasadnicze cechy ?

Generacja I

Ten najprostszy system zasilania LPG przeznaczony jest głównie dla silników gaźnikowych. Odznacza się małą precyzją i wysokim zużyciem autogazu. Nie wymaga jednak żadnej elektroniki, dlatego jego koszt zamyka się sumą 1000-1600 zł. Zasada działania polega na przejściu autogazu ze zbiornika poprzez wielozawór do reduktora-parownika, wprowadzonego w układ chłodzenia silnika. Podgrzany gaz przechodzi z fazy płynnej do fazy lotnej. Poprzez ręczny, stałowartościowy regulator dawki zwany registrem autogaz przechodzi do miksera i miesza się z powietrzem. Z miksera mieszanka gazowo-powietrzna trafia do kolektora ssącego a potem do komory spalania. W tym systemie zasilania nie ma możliwości wzbogacania mieszanki (na przykład podczas przyśpieszania) ani odcinania jej dopływu przy hamowaniu silnikiem. Dlatego silnik ma zauważalnie gorsze osiągi niż na benzynie a zużycie LPG przekracza o 20-30 % zwykłego paliwa.

Generacja II

Ten układ zasilania przygotowano z myślą o samochodach z jedno- lub wielopunktowym wtryskiem paliwa, katalizatorem i sondą lambda. Początkowa droga autogazu ze zbiornika jest identyczna jak w instalacji pierwszej generacji. Różnice zaczynają się w regulatorze dawki gazu zwanym regulatorem przepływu lub attuatorem. Otrzymuje on sygnały od elektronicznego sterownika, odbierającego dane od fabrycznych czujników silnika, i reguluje ilość lotnego LPG dostarczanego do miksera. W ten sposób tworzona jest mieszanka gazowo-powietrzna o odpowiednich proporcjach, która poprzez wtryskiwacze gazowe trafia do kolektora ssącego a potem do komór spalania. Można nie tylko regulować skład mieszanki ale również odcinać jej dopływ do wtryskiwaczy gazowych. Koszt instalacji drugiej generacji waha się od 1500 do 2300 zł

Generacja III

Kolejne rozwinięcie instalacji LPG pozwoliło wyeliminować mikser. Autogaz w fazie lotnej jest stale podawany do wtryskiwaczy gazowych, umieszczonych blisko wtryskiwaczy benzynowych i mających zbliżoną do nich charakterystykę. Oprócz elektronicznego sterownika niezbędny jest tutaj dodatkowy silnik krokowy, odpowiedzialny za bezpośredni wtrysk gazu do kolektora ssącego. System przeznaczony jest dla silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa, może być zastosowany w silnikach z plastikowym kolektorem ssącym. Nie jest jednak doskonały. Działa szybko, ale każdy cylinder podlega w nim temu samemu sterowaniu. Na dodatek niewykluczone jest cofanie się płomienia, które może spowodować uszkodzenie kolektora.

Generacja IV

To system dużo bardziej skomplikowany od poprzednich, dlatego kosztuje 2500-3500 zł. Autogaz ze zbiornika trafia do reduktora zintegrowanego z elektrozaworem i zostaje wstępnie oczyszczony. Potem odbywa się dokładne czyszczenie w dodatkowym filtrze, dla wyeliminowania jakichkolwiek cząstek stałych. Wprowadzone są dodatkowo czujniki ciśnienia i temperatury LPG. Gaz w fazie lotnej (zyskuje ją w tradycyjnym parowniku) trafia do listwy (lub listew) z wtryskiwaczami osadzonymi w kolektorze ssącym. Dawką LPG steruje fabryczny komputer silnika, a wtryskiwacze gazowe są osadzone bardzo blisko zaworów ssących. Tak jak dla wtryskiwaczy benzynowych określany jest moment otwarcia wtryskiwacza i czas trwania wtrysku oddzielnie dla każdego cylindra. W systemach czwartej generacji, zwanych sekwencyjnymi, różnica w osiągach silnika na benzynie i autogazie jest w praktyce niezauważalna, a zużycie LPG nieznacznie wyższe niż benzyny.

Generacja V

Ten system wyznacza zupełnie inne standardy w instalacjach LPG. Autogaz podawany jest ze zbiornika pompą pod ciśnieniem 10-12 barów. Nie istnieje zatem ryzyko, tak jak w instalacjach I, II, III i IV generacji, że samoczynnie wydostający się ze zbiornika gaz nie "wejdzie" w instalację przy niskich, zimowych temperaturach. Niepotrzebny jest również parownik. Ciekły autogaz trafia do regulatora ciśnienia a potem do wtryskiwaczy , które działają w oparciu o te same nastawy co wtryskiwacze benzynowe. Wszystko wygląda pozornie niezwykle prosto, ale cena (4500-6000 zł) pokazuje, że układ jest bardzo zaawansowany technicznie. W tej chwili jest on najbardziej precyzyjnym i najbardziej ekonomicznym systemem zasilania LPG.

Dariusz Dobosz

Ile czeka się na montaż instalacji LPG?

Rdza wciąż groźna

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Agora SA