Wracają pozwolenia na radia CB

Coraz popularniejsze wśród kierowców rada CB już niebawem przestaną być legalne. I to w całej Unii Europejskiej. Jak podała Interia.pl Komisja Europejska rozpoczyna debatę na zakazem używania tych urządzeń

Wygląda na to, że czasy bezkarności piratów drogowych dobiegają końca. W przyszłym tygodniu, Komisja Europejska debatować ma nad możliwością wprowadzenia czasowych pozwoleń na użytkowanie urządzeń nadawczo odbiorczych pracujących na częstotliwościach od 26,96-27,41 MHz.

Pasmo to oznaczane jest często jaki "citizen band" czyli tzw. pasmo obywatelskie, na którym pracują wszystkie sprzedawane w krajach Unii Europejskiej radia CB. To właśnie na tym paśmie, popularnym kanale nr 19, kierowcy wymieniają się informacjami o patrolach policyjnych, tzw. suszarkach i misiakach.

Zobacz także: - CB radio na legalu - CB radio - początki - Słowniczek - Jak wybrać odpowiedni sprzęt

Wniosek wprowadzenia specjalnych, czasowych pozwoleń na użytkowanie tego typu urządzenia przedłożył niemiecki eurodeputowany Hans Witz. Europoseł nie ukrywa, że do napisania swojej interpelacji skłoniły go częste wizyty w Polsce, w czasie których zaobserwował nagminne łamanie przepisów drogowych przez samochody z długimi "batami" na dachu.

W jednym z wywiadów dla niemieckiej prasy Witz podkreśla, że nauczył się już rozszyfrowywać zamiary kierowców.

Jeśli pędzące na złamanie karku auto z długą anteną nagle hamuje, wiadomo, że w pobliżu spotkać można patrol policji drogowej - tłumaczy Witz. - Trzeba skończyć z tą samowolą . W Niemczech radia pracują na "piątkach". Rozmowa podczas jazdy jest karana mandatem lub konfiskatą radia. Jeśli radio nie ma niemieckiej homologacji, podczas kontroli kierowcy grożą poważne konsekwencje - dodaje.

Poseł zauważył, że CB wcale nie przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Jest wręcz przeciwnie. Szybka jazda wpływa niekorzystnie na zwiększone zużycie paliwa. Eurodeputowany chce, by każde mobilne radio CB musiało być zgłaszane w urzędzie miasta lub gminy i rejestrowane na konkretną osobę. Jeśli model radia spełnia wymagania homologacyjne, a właściciel ma ukończone 18 lat, nie powinno być problemu z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Problem w tym, że dokument ma być wydawany odpłatne, eurodeputowany chce, by koszt uzyskania rocznego pozwolenia wynosił 350 euro. Kierowca użytkujący radio CB bez wymaganego pozwolenia miałby zostać ukarany mandatem w wysokości 500 euro.

Jeśli pomysł Witza spotka się z aprobatą Komisji Europejskiej jeszcze w kwietniu może trafić pod głosowanie. Niewykluczone, że nowe przepisy dotyczące CB zaczną obowiązywać jeszcze przed końcem roku.

Po planach ograniczenia ruchu samochodów spalinowych w centrach miast to kolejna kontrowersyjna propozycji Komisji Europejskiej. Wszystko pod szumnym hasłem ekologii i bezpieczeństwa. Co o tym myślicie?

Źróło: interia.pl, Juliusz Szalek

Wolniej na niemieckich autostradach

Jeep Grand Cherokee (1998-2009)

Ile czeka się na montaż instalacji LPG?

Więcej o:
Copyright © Agora SA