Za S3 zapłacimy mniej

Aż 19 ofert na budowę drogi ekspresowej S3 z Gorzowa do Międzyrzecza wpłynęło wczoraj do zielonogórskiego oddziału GDDKiA. Budowa trasy omijającej m.in. Skwierzynę i Deszczno ma kosztować ok. 761 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace zakończą się w maju 2014 r.

Droga S3 z Gorzowa do Międzyrzecza ma być budowana w całości, równolegle na dwóch odcinkach realizacyjnych. W jednym z nich zawarta jest trasa od Międzyrzecza do Skwierzyny wraz z obwodnicą tej miejscowości, drugi przetarg dotyczył odcinka od Gorzowa do zjazdu na skwierzyńską obwodnicę. - Przeciętny Kowalski nie musi nawet wiedzieć, że rozpisaliśmy na cały odcinek dwa przetargi. Na budowie mogą pracować dwie różne firmy, ale kierowcy tego nie odczują. Dla obu odcinków przewidzieliśmy ten sam termin realizacji - do końca maja 2014 r. - tłumaczyła jeszcze przed otwarciem ofert Anna Jakubowska, rzecznik zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad .

Na odcinek Gorzów - Skwierzyna GDDKiA miał zarezerwowane 606 mln zł. Wpłynęło 10 ofert. Najtańszą złożyło konsorcjum firm, którego liderem jest Mota-Engil - 336 mln zł. Portugalska firma pracuje już przy S3 na 17-kilometrowym fragmencie trasy z Międzyrzecza do Świebodzina.

Na odcinek Międzyrzecz-Skwierzyna było wczoraj dziewięć propozycji. Najniższą złożył Strabag (blisko 425 mln zł), przy planowanych przez Generalna Dyrekcję 993 mln zł.

Przemysław Hamera, dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA: - Na obie inwestycje mieliśmy zarezerwowane 1,6 mld zł. Po otwarciu ofert widać, że - podobnie jak w przypadku poprzednich realizacji - prace będą nas kosztować mniej. W tym przypadku ponad połowę mniej - 761 mln zł 476 tys. zł. Zaznacza, że wszystkie oferty zostaną teraz przeanalizowane. Jeśli będą zgodne z oczekiwaniami inwestora, umowy zostaną podpisane w ciągu kilkunastu dni. Prace rozpoczną się w czerwcu.

Co powstanie na 37-kilometrowym odcinku? Najważniejsza informacja: Skwierzyna będzie miała ponad 7-kilometrową obwodnicę z dwoma zjazdami - powstaną węzły drogowe "Skwierzyna Zachód" i "Skwierzyna Południe". Na wysokości Skwierzyny powstanie most przez Obrę. Zostaną dobudowane dojazdy do dróg nr 22 (na Kostrzyn) i nr 24 (w kierunku Poznania). Budowa trasy rozpocznie się przy zjeździe z gorzowskiej obwodnicy, powstanie zupełnie nowy ślad drogi. Aż do obwodnicy Międzyrzecza wybudowane zostaną dwie nowe jezdnie o dwóch pasach ruchu.

Na zakończenie prac wykonawcy będą mieli 25 miesięcy, z wyłączeniem okresu zimowego. Na trzy miesiące [od 15 grudnia do 15 marca każdej zimy - red.], w przypadku złych warunków atmosferycznych, firmy będą mogły zejść z budowy. W tym czasie wykonuje się głównie prace mostowe, a każdy odcinek jezdni, który uda się wtedy wybudować, może przyspieszyć termin zakończenia inwestycji - opowiada rzecznik Jakubowska.

Zaznacza jednocześnie, że harmonogram prac nie przewiduje międzyterminów oddawania poszczególnych ważnych dla kierowców odcinków, jak np. obwodnicy Skwierzyny czy drogi omijającej Deszczno. Szkoda. Fragmentami oddawano np. drogę S3 na Szczecin (kierowcy mogli wjeżdżać na nią najpierw w Pyrzycach, a później w Renicach) i to się sprawdziło.

Więcej na gorzow.gazeta.pl.

Ranking najgorszych dróg w Polsce

Szklane drogi przyszłości

"Czarne punkty" już nie robią wrażenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.