Motoryzacja lokomotywą polskiego rynku

Sprzedaż, produkcja i eksploatacja samochodów napędza polski rynek. Żadna inna branża nie zainicjowała w 2010 r. tylu nowych miejsc pracy co motoryzacja 

Inwestycje związane z samochodami to nie tylko nowe miejsca pracy, ale i jedno z najistotniejszych źródeł innowacji. Miejsca pracy Polaków i stabilność budżetu państwa zależy od tego, czy światowe koncerny pozostaną w Polsce i będą inwestować w naszym kraju.

Nasze zakłady są efektywne i nowoczesne. Wydajność pracy w branży motoryzacyjnej w roku 2009 była blisko dwukrotnie większa od przeciętnej dla polskiego przemysłu! Pracownik branży motoryzacyjnej wypracował w skali roku 610 tys. zł (średnia w sektorze produkcyjnym to 348 tys.), co pokazuje skalę innowacyjności tej gałęzi przemysłu (nowoczesne technologie i automatyzacja).

Fabryki samochodów i części to często najwięksi pracodawcy w regionie. Ponad 5,7 proc. ogółu zatrudnionych w przemyśle pracuje w sektorze motoryzacyjnym. Wzrost zatrudnienia w branży motoryzacyjnej (o 7,2 % w 2010 r.) kilkakrotnie przekracza średnią z obszaru produkcji. Jeśli do zatrudnienia w wąsko rozumianej motoryzacji (w roku 2010 - 142 tys.) doliczyć pracowników branż okołomotoryzacyjnych (w samym sektorze paliwowym zatrudnionych jest około 90 tys. osób), ubezpieczeń i innych usług finansowych (np. leasingu, czy bankowości) działających na rzecz motoryzacji, okaże się, że w Polsce najwięcej miejsc pracy powstało dzięki faktowi produkcji, sprzedaży i eksploatacji samochodów.

Motoryzacja to też jedno z najważniejszych źródeł dochodów budżetu. Dzięki produkcji samochodów, części oraz paliw do budżetu trafiają ogromne kwoty z tytułu podatku VAT oraz akcyzy. Szacuje się, że w roku 2010 blisko 45 proc. akcyzy wpłynęło za przyczyną samochodów (zakup i eksploatacja w tym paliwo). Same podatki z paliw, to ponad 15 proc. wpływów budżetu państwa w roku 2009. Co najmniej co szósta złotówka trafia więc do wspólnej kasy dzięki temu, że Polacy jeżdżą samochodami. Kolejny strumień podatkowy ma swoje źródło w sprzedaży pojazdów. Jeśli Polacy mieliby do dyspozycji lepsze drogi wpływy byłyby jeszcze wyższe. Polska powinna ze szczególną troską traktować przemysł samochodowy, ponieważ mamy silną konkurencję. W minionej dekadzie produkcja samochodów w Czechach, Rumunii oraz na Słowacji potroiła się, a w Polsce wzrosła jedynie o jedną czwartą! W ostatnich latach nie trafiła do Polski żadna większa inwestycja motoryzacyjna. Dlaczego koncerny wybierają inne kraje, np. Węgry, Ukrainę, Słowację?

W Czechach motoryzacja w pełni oparła się kryzysowi, a nawet odnotowała 22-procentowy wzrost w ubiegłym roku. Taki wynik w czasie globalnego kryzysu nastąpił w tym kraju po wprowadzeniu podatku ekologicznego i pełnego odpisu VAT od samochodów firmowych. Skoro motoryzacja jest tak istotnym źródłem dochodu dla skarbu państwa, rządowi powinno zależeć, by Polacy jak najchętniej wsiadali do samochodu i podróżowali bezpiecznie i komfortowo.

mkm, źródła: PZPM, KPMG, Baker&McKenzie, Raport branży motoryzacyjnej 2010.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Tak powstaje Opel Astra w Gliwicach - WIDEO


Samochody: Fiat Panda - ogłoszenia

Więcej o: