UOKiK: 62 akcje serwisowe w 2010 r.

W ubiegłym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił 62 powiadomienia o niebezpiecznych samochodach i motocyklach, sprzedawanych w Polsce. Swoje modele wzywały m.in. firmy: Fiat, Lexus, Mitsubishi, Opel, Renault, Suzuki, Toyota i Volvo

Od kilku lat liczba akcji serwisowych, zgłaszanych do UOKiK-u przez producentów samochodów i motocykli, utrzymuje się na podobnym poziomie. W 2007 r. ogłoszono 71 takich powiadomień, w 2008 r. - 64, w 2009 r. - 65, a w 2010 r. - 62. W zeszłym roku 55 powiadomień dotyczyło samochodów, a 7 - motocykli.

W trosce o wizerunek oraz ze względu na rynkową konkurencję, producenci wadliwych pojazdów często sami przeprowadzają akcje przywoławcze i niezwłocznie o nich informują. Kampanie naprawcze mają z reguły zasięg ogólnoeuropejski, czasami globalny i w każdym kraju wyglądają tak samo. Niekiedy jednak UOKiK otrzymuje skargi konsumenckie.

Producent aut, który wie, że jego produkt jest niebezpieczny, musi bezzwłocznie poinformować o tym UOKiK i podjąć działania mające na celu eliminację zagrożenia. Najpopularniejsze są wspomniane akcje przywoławcze. Informacja o akcji najczęściej umieszczana jest na stronach internetowych przedsiębiorcy, w punktach serwisowych oraz na stronach internetowych UOKiK (kliknij tutaj).

Przedsiębiorca, który wie, że produkt wprowadzony przez niego na rynek jest niebezpieczny i nie powiadomił o tym UOKiK, naraża się na karę w wysokości do 100 tys. zł. Zgłoszeniu podlegają tylko wady związane z bezpieczeństwem. Najczęściej zgłaszanymi produktami niebezpiecznymi są zabawki, a następnie - samochody i motocykle.

Powiadomienia UOKiK, ogłoszone w 2010 r.

Audi
- Q5 - ryzyko odchylenia osłony słupka przedniego podczas wypadku (307 egz.)

BMW
- serie 5, 6 i 7 z silnikami benzynowymi - ryzyko awarii wspomagania hamulców (326 aut)

Chevrolet
- Captiva i Cruze - ryzyko rozłączenia elementów układu kierowniczego i wałka kolumny kierowniczej (750 aut)
- Cruze - ryzyko wycieku paliwa (65 aut)

Chrysler
- Grand Voyager - przetarcie wiązki elektrycznej drzwi (375 aut)

Citroen
- Jumpy - ryzyko pożaru z powodu stykania się przewodu powrotnego paliwa z elementami silnika (243 egz.)
- C1 - ryzyko zablokowania pedału przyspieszenia (około 100 aut)

Dodge
- Caliber - wadliwy mechanizm pedału gazu (12 aut)
- Nitro - ryzyko awarii mechanizmu wycieraczek (59 aut)

Fiat
- Doblo - niewłaściwa obróbka drążka stabilizatora (287 egz.)
- Panda - ryzyko poluzowania mocowania wałka kolumny kierowniczej (8 aut)
- Punto Evo - błąd w oprogramowaniu centralki poduszki powietrznej pasażera (25 aut)
- Scudo - ryzyko wyłączenia świateł podczas jazdy (1358 aut)

Ford
- Ranger - wadliwy wspornik linki zmiany biegów - 52 egz.
- Focus - ryzyko korozji (371 aut)

Honda
- Jazz - ryzyko uszkodzenia opon podczas ich montażu (110 aut)
- Civic i Jazz - brak zawleczki sworznia pedału hamulca (31 egz.)

Hyundai
- Santa Fe - korozja wahaczy tylnego zawieszenia (177 aut)

Jaguar
- XF i XK - nieprawidłowe zasilanie układu paliwowego (14 aut)
- XJ - poluzowanie ramion wycieraczek w XJ (49 egz.)

Jeep
- Wrangler - ryzyko przegrzania oleju w automatycznej skrzyni (28 aut)
- Cherokee - ryzyko wycieku smar z przegubów (51 aut)

Kia
- Sorento (XM) - ryzyko przegrzania wiązki elektrycznej drzwi (371 aut)
- Cee'd - ryzyko awarii jednej z sekcji pompy hamulcowej (1751 aut)

Land Rover
- Discovery 3 - nieszczelna pompa hamulca (83 egz.)

Lexus
- GS450h, GS460, LS460, LS600h - sprężyny zaworowe z niewłaściwego materiału (371 aut)
- GS300, IS220d i IS250, RX300 - ryzyko wycieku płynu hamulcowego (487 aut)
- GS300 - ryzyko uszkodzenia przewodu elektrycznego w zbiorniku paliwa (106 aut)

Mercedes
- Sprinter - ryzyko pożaru z powodu wyrzutu oleju poza komorę silnikową (2931 egz.)

Mitsubishi
- Outlander (CW) - ryzyko przetarcia elektrycznej wiązki systemu sterowania silnikiem (972 egz.)
- L200 - ryzyko poluzowania się śrub mocowania sworznia do wahacza (2380 aut)
- L200 - ryzyko pęknięcia na mocowaniu tylnego zderzaka (39 egz.)

Nissan
- Micra (K12) - nieprawidłowe działanie poduszki powietrznej pasażera (837 aut)

Opel
- Astra i Meriva - śruby szyny fotela (373 egz.)
- Combo - ryzyko wycieku paliwa (47 aut)
- Corsa D - ryzyko awarii hamulca postojowego (1704 egz.)
- Antara - ryzyko rozłączenia elementów układu kierowniczego i wałka kolumny kierowniczej (417 aut)

Peugeot
- 107 - ryzyko zablokowania pedału przyspieszenia (226 aut)

Renault
- Master III - mocowanie pasów bezpieczeństwa (78 egz.)
- Scenic II - ryzyko uruchomienia hamulca podczas jazdy (5692 aut)
- Grand Modus - ryzyko zablokowania tylnej klapy (348 egz.)
- Laguna III - ryzyko uszkodzenia napinacza biodrowego pasa bezpieczeństwa kierowcy (3547 aut)

Suzuki
- Swift - korozja przedniego zawieszenia (11 352 egz.)
- Swift - ryzyko wycieku paliwa (804 auta)
- poluzowanie śrub mocujących lusterka w SX4 - 2299 aut
- Grand Vitara 1.6 i Jimny - nieprawidłowy materiał rolki napinacza paska wspomagania kierownicy (796 egz.)

Toyota
- iQ - zła praca czujnika elektrycznego wspomagania
- Land Cruiser Prado - ryzyko poślizgu tylnych kół podczas pokonywania zakrętu (176 aut)
- iQ, Aygo, Yaris, Auris, Corolla, Verso, Avensis, RAV4 - ryzyko zablokowania pedału przyspieszenia

Volvo
- ryzyko wycieku oleju w silniku D5 (295 egz.)
- zwarcie złączki poduszki powietrznej (1610 aut)
- XC90 - ryzyko wycieku paliwa (20 aut)
- XC70, V70, XC60 i S80 - przedwczesne zużycie paska alternatora (1317 egz.)
- XC70, V70, S60, XC70 - ryzyko wzrostu ciśnienia oleju w silniku (1690 aut)

Marcin Sobolewski, źródło: UOKiK

Jeep Cherokee - kowboj z brzuszkiem - test

Jeep artystycznie - ZOBACZ GALERIĘ

Jeep Wrangler - ogłoszenia

Więcej o: