Poduszka powietrzna ma 30 lat

30 lat temu w Mercedesie klasy S (W126) po raz pierwszy zamontowano poduszkę powietrzną kierowcy współpracującą z napinaczami pasów bezpieczeństwa
Szacuje się, że w Niemczech w latach 1990-2005 poduszka powietrzna uratowała ponad 2,5 tys. ludzkich istnień.

Poduszki powietrzne pojawiły się w lotnictwie już w I połowie XX wieku. Od początku lat 50. pomysł ten próbowano przenieść do samochodów. Pierwszą, eksperymentalną partię aut wyposażonych w poduszkę powietrzną wyprodukował Ford w 1971 r., a 2 lata później GM wprowadził wynalazek na listy opcji wybranych modeli.

W USA poduszka powietrzna miała zastąpić nielubiane pasy bezpieczeństwa, traktowane przez Amerykanów jako zamach na obywatelską wolność. Podczas testów urządzenia w latach 70. zdarzył się jednak śmiertelny wypadek, który niemal zahamował rozwój projektu i zrodził wiele sceptycznych opinii.

Prace nad poduszką powietrzną trwały także w Europie. Tutaj narodził się system SRS (Supplemental Restraint System - uzupełniający system bezpieczeństwa), łączący działanie poduszki powietrznej z pasami bezpieczeństwa. Nim trafił do seryjnego samochodu, przeprowadzono ponad 250 testów zderzeniowych, 2,5 tysiąca prób na saniach i pokonano 7 milionów kilometrów.

Nazwa "poduszka powietrzna" pochodzi od angielskiego słowa "airbag". W rzeczywistości poprawne określenie to "poduszka gazowa", bo worek napełnia się specjalnym gazem, a nie powietrzem.

Ostatecznie Mercedes wprowadził poduszkę powietrzną wraz z napinaczami pasów bezpieczeństwa w grudniu 1980 r., a od października 1992 roku montował ją seryjnie we wszystkich swoich modelach. Poduszkę powietrzną pasażera wprowadzono w 1987 r. (Porsche 944), a w latach 90. - pierwsze poduszki boczne i kurtyny powietrzne (Volvo). Pod koniec lat 90. pojawiły się poduszki adaptacyjne, wypełniające się w dwóch fazach, w zależności od siły uderzenia, natomiast kilka lat temu - poduszki kolanowe i kurtyny, chroniące głowy pasażerów tylnej kanapy (Toyota iQ).

Wedug danych amerykańskiego urzędu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA - National Highway Traffic Safety Administration), poduszka powietrzna uratowała życie ponad 28 tys. ludzi w USA. Ostatnie badania wskazują że, prawdopodobieństwo urazu śmiertelnego w przypadku osoby zapiętej w pasy i chronionej poduszką powietrzną jest o 61% mniejsze niż w wypadku pasażera podróżującego bez pasów i poduszki.

Marcin Sobolewski, źródło: Mercedes, nauka.pl

Nowe poduszki powietrzne w pasach bezpieczeństwa - ZOBACZ TUTAJ

Trzypunktowe pasy - to już 50 lat - ZOBACZ TUTAJ

Toyota iQ - jedna wielka poduszka powietrzna


Ford Explorer - ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o: