Elektryczny i-MIEV w Polsce

Na tegorocznym salonie samochodowym w Paryżu, którego inauguracja będzie miała miejsce 30 września Mitsubishi pokaże europejską wersję elektrycznego i-MiEV-a

Mitsubishi planuje rynkowy debiut europejskiej wersji modelu i-MiEV w grudniu bieżącego roku w 14 krajach m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Sprzedaż i-MIEV w Polsce rozpocznie się już jesienią bieżącego roku i wtedy zostanie ujawniona cena.
W porównaniu do wersji japońskiej, europejska odmiana będzie miała między innymi nowy przedni i tylny zderzak (co pozwala spełnić europejskie normy bezpieczeństwa), poprawioną deską rozdzielczą i wyższy komfort podróżowania. Dodatkowo poprawiono poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Elektryczne Mitsu bez dopłaty wyposażone będzie ESP, przednie i boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne.

Czy to auto pomoże rozwiązać problemy zanieczyszczenia środowiska, globalnego ocieplenia oraz kurczących się zasobów ropy naftowej? Niewielki i-MIEV napędza silnik elektryczny o mocy 64 KM i sporym momencie obrotowym - 180 Nm. Zainstalowane pod podłogą litowo-jonowe akumulatory oraz zespół napędowy umieszczony pod bagażnikiem zapewniają miejskiemu autku z jednej strony przyzwoita przestrzeń dla pasażerów i bagażu, a z drugiej niezły zasięg.
Akumulatory Mitsubishi i-MiEV pozwalają w zależności od pogody, sytuacji drogowej oraz stylu jazdy przejechać bez ładowania do 160 km. Samochód ma szanse na popularność, ponieważ w miastach średnio 90 proc. kierowców przejeżdża średnio nie więcej niż 70 km dziennie.  
Tradycyjne ładowanie akumulatorów z gniazdka 200-woltowego zajmuje ok. 7 godzin, natomiast na stacjach szybkiego ładowania już po 30 minutach baterie są w 80 proc. napełnione.
W Polsce znalezienie w mieście miejsca przygotowanego do ładowania samochodów wciąż jest bardzo trudne. Ale podobno w ciągu najbliższych miesięcy w stolicy powstanie kilkadziesiąt takich punktów. Na razie pozostają nam gniazdka w garażach.  
Nowe Mitsubishi nie rozwiąże wszystkich problemów związanych ze zanieczyszczeniem środowiska, ale z pewnością pozwoli uwolnić wielkie miasta od części trujących gazów. Nawet biorąc pod uwagę produkcję energii w elektrowni, emisja CO2 stanowi 1/3 emisji standardowego pojazdu tej klasy zasilanego benzyną. Oczywiście pozostaje jeszcze problem trwałości baterii (ok. 8 lat) oraz składowania odpadów.
Już wiadomo ile będzie kosztował I-MIEV w Europie zachodniej. Ceny będą zaczynać się od równowartości 33 tys. euro. Co w Polsce oznacza, że samochód będzie kosztował ok. 132 tys. zł! Niektóre kraje promują ekologiczny transport i tam trzeba będzie wydać na I-MIEV-a ok 30 tys. euro.

A co może nas do i-MiEV-a zachęcić? Chyba tylko koszty podróży. Za pokonanie 100 km zapłacimy mniej niż 5 zł. Mimo to zakup elektrycznego samochodu jeszcze długo nie będzie opłacalny.

Szczepan Mroczek

ZOBACZ TAKŻE:

Mitsubishi i-MIEV - pierwsza jazda

 

Więcej o: