Cała prawda o gwarancjach cz. II

7, 5 i 4 lata to najdłuższe motoryzacyjne gwarancje w Polsce. Kto jest średniakiem na liście? Sprawdź w naszym zestawieniu

Choć kupując Mercedesa możesz liczyć zaledwie na 2 lata gwarancji w ochronie perforacji niemiecki producent nie ma sobie równych. Bolesna lekcja rdzewiejącej E klasy tzw. okularnika i wielu innych modeli z połowy lat 90-tych doprowadziła po wielu latach do tego, że dzisiaj Niemcy są pewni jakości nadwozi swoich samochodów. Na ile? Na 30 lat. Pod warunkiem przeprowadzania okresowych i przy okazji płatnych przeglądów. To jednak i tak najlepszy wynik w całym motoryzacyjnym świecie.

Gwarancja podstawowa i ochrona perforacyjna to nie wszystko. Przeglądając warunki jakie dają poszczególni producenci widać, że jeszcze przed zakupem warto dokładniej przyjrzeć się zapisom w książce gwarancyjnej. Niektóre elementy, podzespoły, czy urządzenia mogą mieć wydłużony okres, inne skrócony. Konkrety? Kia dając pełną gwarancję na 7 lat nie uważa za integralny element samochodu sprzętu audio, pokrywając koszty jego awarii tylko przez pierwsze trzy lata lub 100 000 km. O ile brak zaufania do dostawców sprzętu może być zrozumiały, to ograniczanie gwarancji na radio przebiegiem samochodu jest co najmniej zastanawiające.

Honda jako jedna z nielicznych marek dokładnie opisuje na swojej stronie internetowej co jest objęte gwarancją i na jaki czas. Każdy samochód ma 3 lata lub 100 000 km gwarancji ogólnej. Lakier chroniony jest przez 36 miesięcy, a układ wydechowy przez 5 lat bez limit kilometrów. W przypadku ochrony perforacyjnej wielu producentów wyłącza podwozie, lub nakłada obostrzenia wynikające z warunków atmosferycznych i eksploatacji. Można zatem znaleźć zapis mówiący o tym, że producent nie odpowiada za korozję spowodowaną solą, co przy podwoziu jest najbardziej prawdopodobnym czynnikiem. Honda jasno rozróżnia ochronę perforacyjną trwającą 12 lat od dziesięcioletniej ochrony podwozia. Oczywiście elementy eksploatacyjne nie są nią objęte. Ciekawostką jest jednak rozszerzona gwarancja na hybrydowy układ napędowy IMA z zespołem baterii włącznie, wynosząca 8 lat lub 160 000 km. Ma to przekonać sceptyków, że dwusilnikowy układ hybrydowy nie będzie się psuł dwa razy częściej, niż konwencjonalny.

Opony to element którego producenci samochodów boją się chyba najbardziej. Nie jest to spowodowane problemami z samymi oponami, wszak kupując je w serwisie oponiarskim dostaniemy często 3-letnią gwarancję (można spotkać jeszcze dłuższe okresy). Dlaczego więc np. Opel ogranicza swoją odpowiedzialność w tym zakresie do 5 000 km przebiegu? Odpowiedź jest prosta. Jeśli po tak krótkim przebiegu opony hałasują, bądź bieżnik jest podcięty, często winne temu jest... zawieszenie auta. Warto w takich przypadkach powołać rzeczoznawcę, zwłaszcza jeśli mamy pewność, że uszkodzenie, lub wada nie została przez nas zawiniona.

Mimo, że gwarancja konsumencka udzielana na produkt wynosi minimum dwa lata, Volvo zastrzega, że obowiązuje ona tylko pierwszego właściciela i tylko na terytorium Polski. Na takie zapisy także należy zwracać uwagę. Z drugiej strony są marki, które obejmują swoje samochody gwarancją niezależnie od miejsca, w którym zostało sprzedane. Należą do nich m.in. BMW, Hyundai, Kia, Mercedes i Volkswagen. Po sprowadzeniu auta tej marki do Polski powiedzmy z USA gwarancja jest ważna (na zasadach obowiązujących w Polsce), choć pod pewnymi warunkami, zależnymi od marki. W tym przypadku trzeba pamiętać, że samochody różnią się często niektórymi elementami, niehomologowanymi w Polsce.

Najgorsze warunki ochrony oferuje debiutant polskiego rynku motoryzacyjnego. W Caterhamie uzyskaliśmy informację, że gwarancja jest ograniczona do 1 roku (słownie: jednego) lub 10 000 km. Oczywiście takimi autami nikt nie jeździ na co dzień, więc sam limit jest do zaakceptowania. Ale właśnie dlatego, że Caterham to auto sezonowe spodziewać się by można wydłużonej a nie skróconej gwarancji.

Wśród marek bardziej popularnych najmniej atrakcyjna wydaje się gwarancja Chryslera. Samochody marek Chrysler, Jeep i Dodge mają dwuletnią ochronę ograniczoną do 120 000 km. Wszystkie pozostałe firmy oferujące dwuletni okres zrezygnowały już z limitu przebiegu. Polecamy nasze zestawienie.

Marka (auta osobowe) Gwarancja ogólna (lat) Limit przebiegu (km) Lakier (lat) Perforacja nadwozia Uwagi
Abarth 3 bez limitu 3 8
Alfa Romeo 2 bez limitu 3 8
Aston Martin 3 bez limitu 3 6
Audi 2 bez limitu 7 12
Bentley 3 bez limitu 3 3
BMW 2 bez limitu 3 12
Caterham 1 10000 - -
Chevrolet 3 (2) 100000 (bez limitu) 3 6
Chrysler 2 120000 7 7
Citroen 2 bez limitu 5 12
Dacia 3 100000 3 6
Dodge 2 120000 7 7
Fiat 3 bez limitu 3 8
Fiat 2 bez limitu 3 8
Ford 2 bez limitu 2 12 (6) (Ka)
Honda 3 100000 3 12
Hyundai: ix35, i30 FL 5 bez limitu 3 10 ix35, i30 FL
Hyundai (pozostałe modele) 3
bez limitu 3 6
Infiniti 3 100000 3 12
Isuzu 5 150000 3 6
Jaguar 3 bez limitu 12 12
Jeep 2 120000 7 7
Kia*
7 (3) 150000 (bez limitu) 5 12
Kia** 7 (3) 150000 (bez limitu) 5 10
Kia*** 7 (3) 150000 (bez limitu) 5 7
Lancia 2 bez limitu 3 8 (12) (Thesis)
Land Rover 3 100000 12 12
Lexus 3 100000 3 12
Maybach 4 bez limitu 4 -
Mazda 3 (1) 100000 (bez limitu) 3 12
Mercedes 2 bez limitu 2 30
MINI 2 bez limitu 3 12
Mitsubishi 3 (2) 100000 (bez limitu) 3 12
Nissan 3 100000 3 12 (6)
Opel 2 bez limitu 2 12
Peugeot 2 bez limitu 3 12
Porsche 2 bez limitu 3 10
Renault 2 bez limitu 3 12
Renault 3 (2) 150000 (bez limitu) 3 12
Saab 2 bez limitu 2 10
SEAT 2 bez limitu 12 12
Skoda**** 2 bez limitu 3 12
Skoda***** 2 bez limitu 3 10
Smart 2 bez limitu - -
Subaru 3 100000 3 12
Suzuki 3 100000 12 (10) 12 (6) (Jimny, Grand Vitara 3d)
Tata 3 100000 6 6
Toyota 3 100000 3 12 (6)
Volkswagen 2 bez limitu 3 12
Volvo 2 bez limitu 12 (8) 12 (8) (S60, XC90)

* cee'd FL, Venga, Sorento, Soul
** cee'd, Sportage
*** Picanto, Rio, Magentis, Carnival, Carens
**** Škoda Yeti, Octavia, Octavia 4x4, Superb, Fabia II, Roomster
***** Škoda Octavia Tour

Marcin Lewandowski


ZOBACZ TAKŻE:

Cała prawda o gwarancjach cz. I

Więcej o:
Komentarze (1)
Cała prawda o gwarancjach cz. II
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Jan

    0

    Ford akurat wprowadził dziesięcioletnią gwarancję na swoje samochody, jest to co prawda opcja płatna, ale moim zdaniem opłacalna. Co ciekawe nie musi to być przedłużenie gwarancji auta z salonu. Gwarancję można wykupić nawet dla sprowadzonych używanych aut, pod warunkiem, że nie są starsze niż 10 lat i nie mają przebiegu większego niż 200 tys. km.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX