Cała prawda o gwarancjach cz. I

Pierwsza z milionem kilometrów wyskoczyła Toyota. Później dołączył do niej Fiat i Kia. Koreańczycy jednak zamiast kusić nierealnym przebiegiem, zagwarantowali klientom 7 lat... spokoju. Ile kosztuje gwarancja i czego dotyczy? Sprawdź w naszym poradniku

Zacznijmy od początku. Czym jest gwarancja. To okres lub przebieg, w czasie którego producent gwarantuje bezawaryjne działanie swojego produktu. W razie awarii zobowiązuje się więc do usunięcia usterki na własny koszt. W przypadku poważnej awarii możliwa jest wymiana sprzętu na nowy. W motoryzacji stosuje się to rzadko, ale nie jest to niemożliwe.

Standardowa gwarancja producenta to dwa lata. Tyle należy się każdemu klientowi, bo wynika to z przepisów prawa. Dopiero dłuższe okresy gwarancji to coś na kształt oferty specjalnej i nią warto się chwalić. Warunkiem jej utrzymania jest oczywiście stosowanie się do zaleceń producenta i terminowe wykonywanie (dodatkowo płatnych) przeglądów okresowych.

Oprócz standardowej gwarancji można wyróżnić dwie inne m.in. gwarancję na lakier i ochronę perforacyjną. Przez wady lakieru nią objęte rozumiemy np. łuszczenie się powłoki. Natomiast za perforację uważana jest sytuacja, gdy rdza wychodzi z wewnątrz na zewnątrz.

Jak na razie brzmi pięknie i kolorowo. Kłopoty zaczynają się w praktyce i to najczęściej po kilku latach eksploatacji. Dlaczego? Bo producent choć daje gwarancję, niechętnie wywiązuje się z jej postanowień, a może bardziej za wszelką cenę stara się nam udowodnić, że usterka wynika właśnie z eksploatacji. Trudno się z tym nie zgodzić, przecież samochód jest po to, żeby jeździł. Ale skoro mamy gwarancję to wymagajmy rzetelnej obsługi.  Wiedzą o tym wszyscy kierowcy, którzy choć raz z powodu gwarancji odwiedzili autoryzowany serwis.

W czym tkwi problem? Zabawa zaczyna się, gdy spojrzymy na listę wyłączeń w przypadku dłuższego niż dwuletni okres ochrony (gwarancji nie podlegają elementy eksploatacyjne np. opony, klocki hamulcowe, akumulator itp.). To nic innego jak lista elementów, których gwarancja nie dotyczy, a co za tym idzie nie mamy prawa żądać od producenta ich naprawy. Więcej, kłopotem także może być udowodnienie, że element uległ awarii nie ze zużycia, a z powodu wady fabrycznej. Interpretacja zawsze jest różna. Dlatego wielu producentów zastrzega sobie, że gwarancja polega tylko i wyłącznie na bezpłatnej naprawie lub wymianie niesprawnego elementu lub podzespołu pojazdu, którego niesprawność wynika z wady wykonawczej lub montażowej w procesie produkcyjnym. Gwarancji nie podlegają niesprawności wynikające ze zużycia eksploatacyjnego elementów pojazdu i wszelkich uszkodzeń nie pozostających w związku przyczynowo-skutkowym z wadami produkcyjnymi (cyt. Kia).

Kto jest zatem gwarancyjnym rekordzistą polskiego rynku motoryzacyjnego?

I

Kia , od początku tego roku producent oferuje 7 lat pełnej gwarancji ograniczonej do 150 000 km na wszystkie oferowane przez siebie modele. Przez pierwsze trzy lata limit kilometrów jednak nie obowiązuje. Oznacza to, że jeśli koreańskim Cee'dem na trzy lata od daty zakupu auta nabijemy 200 tys. km. z automatu gwarancję stracimy (wyczerpaliśmy limit 150 tys.). Jeśli jednak jeździmy mniej i po pierwszych trzech latach na liczniku mamy 90 tys. kolejne 60 tys. możemy wykorzystać w 4 lata. Podsumowując mamy do wykorzystania 150 tys. lub 7 lat z wyłączeniem limitu przebiegu do pierwszych trzech lat eksploatacji auta.

Osobno Kia udziela gwarancji na lakier, która obowiązuje 5 lat lub 150 000 km. Perforacyjna zaś sięga 7 lat lub 150 000 km dla modeli (Picanto, Rio, Magentis, Carnival, Carens), 10 lat bez limitu dla (Cee'd przed faceliftingiem, Sportage) i 12 lat bez limitu przebiegu dla modeli Cee'd, Venga, Sorento i Soul.

Gwarancja dotyczy:

- całego samochodu (7 lat)

Wyłączenia:

- sprzęt audio (3 lata / 100000 km) - elementy eksploatacyjne - opony

II

Drugie miejsce w rankingu przypadło obecnej od niedawna na naszym rynku marce Isuzu . Aby przebić się nieco z jedynym oferowanym u nas D-maxem, importer Isuzu Automotive Polska postanowiło rozszerzyć standardową trzyletnią (100 000 km) gwarancję oferowaną na świecie do 5 lat i 150 tys. km. Limit nie obowiązuje podczas pierwszego roku. Importer nie określa też oddzielnych ograniczeń ochrony lakierniczej, która wynosi 5 lat. O rok przedłużona jest za to ochrona perforacyjna (6 lat).

Gwarancja dotyczy:

- całego samochodu (5 lat)

Wyłączenia:

- elementy eksploatacyjne - opony

III

Trzecie miejsce zajmuje... Maybach . Wszyscy klienci, którzy wydali na wymarzone auto blisko dwa miliony (tyle kosztuje bowiem najtańszy Maybach 57) mogą liczyć na cztery lata gwarancji bez limitu kilometrów. To najlepsze warunki wśród marek luksusowych. Dodatkowo właściciel Maybacha nie musi się martwić o serwis swojej salonki. Przeglądy w okresie pierwszych czterech lat użytkowania odbywają się całkowicie na koszt importera a zastosowanie aluminium do budowy nadwozia eliminuje dodatkowo potrzebę ochrony perforacyjnej.

Gwarancja dotyczy:

- całego samochodu (4 lata)

Wyłączenia:

- brak

IV

Poza podium znajduje się Hyundai , który sukcesywnie wydłuża gwarancje na swoje auta z trzech do pięciu lat. Program 3x5 obejmuje 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów, 5 lat dodatkowej kontroli pojazdu i 5 lat assistance. Jak na razie oferta dotyczy nowego ix35 i i30 ale tylko modeli po faceliftingu. Co z innymi autami? Jak zapewnia importer każdy nowy model wchodzący na rynek będzie taką gwarancję już posiadał.

Gwarancja dotyczy (ix35 i i30 po liftingu):

- całego samochodu (5 lat) - układu napędowego: silnik, osprzęt silnika, skrzynia biegów, półosie napędowe (5 lat)

Wyłączenia:

- elementy eksploatacyjne - opony

Gwarancja dotyczy (pozostałe modele):

- całego samochodu (3 lata)

Wyłączenia:

- elementy eksploatacyjne - opony

Warto pamiętać, że dla jednych kierowców ważniejszy będzie okres gwarancji, dla innych przebieg. Jeszcze inni będą brali pod uwagę oba czynniki. Skupiliśmy się na gwarancji dawanej przez producentów w ramach nieodpłatnej opcji podstawowej, czyli pakietu oferowanego w cenie zakupu konkretnego modelu. Nie braliśmy pod uwagę także ograniczeń wynikających z niestandardowych zastosowań, jak taksówki, czy auta rajdowe.

I na koniec jedna uwaga. Niektóre firmy w ramach gwarancji oferują assisstance. To pomoc kierowcy i pasażerom w razie awarii auta, kradzieży, czy choroby jednego z podróżnych. Polega ona na możliwości przywołania pomocy drogowej, naprawie auta, a jeśli to niemożliwe, podstawieniu auta zastępczego. Jeśli zdarzenie ma miejsce w większej odległości od domu, pasażerowie mogą skorzystać z noclegu lub transport do domu. Warto jednak sprawdzić kiedy i w jakim zakresie obowiązuje assistance, by w razie awarii nie być zaskoczonym. Z naszego doświadczenia wiemy, że niestety różnie to wygląda (dokładny przegląd assistance wkrótce).

*Siedem lat lub 150 tys. km, przez pierwsze trzy lata limit nie obowiązuje

* bez limitu kilometrów

W kolejnej części przedstawimy warunki gwarancji pozostałych marek oferowanych na polskim rynku.

ZOBACZ TAKŻE:

Kupujemy więcej aut używanych - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o:
Copyright © Agora SA