Polska: spadek sprzedaży w lutym

Dopłaty w krajach sąsiednich dobiegły końca, pora na spadek sprzedaży nowych aut w Polsce. W lutym wyniósł on 19,2% w stosunku do sprzedaży sprzed roku

Na spadek sprzedaży nowych samochodów złożyło się kilka czynników. Pierwszym jest oczywiście zakończony program dopłat do zakupu nowych samochodów w krajach ościennych. Niemcy i Słowacy nie kupują u nas nowych samochodów także z innego powodu. Jest nim umocnienie się polskiej złotówki, co dodatkowo obniżyło atrakcyjność odwiedzenia naszych salonów sprzedaży.

Kolejnym czynnikiem jest sam kryzys, który póki co nie spowodował trzęsienia ziemi w naszej gospodarce, ale jest odczuwalny. Podobnie jak rosnące bezrobocie, które powoduje coraz większe zadłużenie Polaków. Ilość niespłaconych kredytów konsumenckich wzrosła w ciągu minionego roku w niemal identycznym tempie, co bezrobocie. To spowodowało, że uzyskanie kredytu na zakup samochodu stało się trudniejsze.

Winić można także srogą zimę "uniemożliwiającą" dotarcie klientom do salonów sprzedaży. Wśród nich są jednak takie, które w pierwszych dwóch miesiącach tego roku przyciągnęły więcej klientów, niż w tym samym okresie 2009 roku. Takim osiągnięciem może pochwalić się Skoda (wzrost o 3,7%), Kia (+13,2%) i Hyundai (+14,7%) wśród marek popularnych, Nissan (+2,3%) i Dacia (+43,6%) wśród mniej popularnych (druga dziesiątka rankingu) oraz BMW (+34,8%) i Mercedes (+13,3%) wśród marek premium. Rekordzistą jest natomiast Land Rover, który sprzedał o 184,6% więcej samochodów, niż przed rokiem.

Do największych przegranych należą Fiat (-27,9%), Suzuki (-27,3%) i Volkswagen (-27,1%) które odnotowały ponad 27% spadki sprzedaży. Całkowita sprzedaż nowych aut na polskim rynku w pierwszych dwóch miesiącach roku spadła o 12,5%. Według szacunków sprzedaż w tym roku może wynieść ok. 280-285 tys. samochodów. To mniej w stosunku do 320 tys. sprzed roku i sprzed dwóch lat i 293,2 tys. w 2007, ale nadal dużo więcej, niż w 2006 kiedy to sprzedano niespełna 238,7 tys. aut.

Liderem rynku pozostaje Skoda - 5961 sprzedanych samochodów w pierwszych dwóch miesiącach 2010. Na drugim miejscu uplasował się Fiat (4350 sztuk), a trzecia jest Toyota (4318 sztuk), która mimo kłopotów z kilkoma akcjami serwisowymi straciła "tylko" 12,4% w stosunku do ubiegłego roku, czyli tyle o ile spadł cały rynek. Kolejne miejsca zajęły Opel (3708 sztuk), Volkswagen (3465 sztuk), Ford, Renault, Kia, Hyundai i Peugeot.

Marcin Lewandowski
źródło: Samar


ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Fabia RS - karty odkryte


Samochody: Toyota Auris - ogłoszenia

Więcej o: