W zeszłym roku sprzedano w Polsce 320 tys. aut, o 3 więcej, niż w 2008. Jednak około 45 tys. z nich opuściło nasze granice jeszcze przed rejestracją. Wzrost dla wielu importerów wiązał się ze sprzedażą małych aut, premiowanych przez rządy Niemiec, czy Słowacji. Do nich możemy zaliczyć Forda (wzrost sprzedaży o 15,8%), Skodę (15,4%), Volkswagena (12,4%) i Fiata (8,6%). Ale jest kilka firm, które zeszłoroczny sukces zawdzięczają większym modelom kupowanym przez naszych rodaków.
Lancer (3638 sztuk) i Outlander (3156 sztuk) stały się motorem napędowym sukcesu marki Mitsubishi na polskim rynku notując odpowiednio wzrost o 140% i 75% w stosunku do roku 2008. Dało to jej rok do roku największy wzrost sprzedaży - o 95%. Dzięki temu firma przesunęła się w rankingu o cztery pozycje w górę i ze sprzedażą 8468 samochodów jest obecnie na 14. pozycji.
Qashqai (5147 sztuk) z kolei jest najlepiej sprzedającym się autem Nissana i najlepiej sprzedającym się SUV-em w Polsce. Dzięki niemu firma, która sprzedała w zeszłym roku 10 tys. samochodów, zanotowała 26,5% wzrost sprzedaży.
W roku tak trudnym jakim bez wątpienia był rok 2009 firma Nissan pokazała, że dysponując właściwymi produktami rozwijać się można w każdych czasach. Przez ostatnie 12 miesięcy udało nam się zwiększyć nasz udział rynkowy w regionie, sprzedaliśmy więcej samochodów niż kiedykolwiek przedtem, zrobiliśmy solidne postępy w rankingach satysfakcji klienta. Nissan Qashqai okazał się liderem w segmencie kompaktowych SUV w Europie Środkowej i Wschodniej - powiedział Szymon Waluś, Dyrektor Sprzedaży na Europę Wschodnią i Centralną
W amerykańskich statystykach sprzedaży przodują marki koreańskie, postrzegane jako producenci małych i ekonomicznych samochodów. Także w Polsce można zauważyć rosnące zainteresowanie stosunkowo tanimi autami marek Hyundai i Kia .
Najlepiej sprzedają się kompakty, czyli rodzeństwo Kia cee'd i Hyundai i30. W pierwszych 11 miesiącach 2009 roku znalazły one odpowiednio 8 tys. i prawie 6 tys. chętnych. Nawet odliczając duże dostawy cee'da dla polskiej policji, to i tak spory sukces. Obie marki zanotowały niemal identyczny, ponad 24% wzrost sprzedaży w stosunku do 2008 roku.
Wśród marek premium największy wzrost zanotowało Volvo (16,7%), którego XC60 okazało się hitem. Sprzedano 1469 tych SUV-ów, a łączna sprzedaż wszystkich modeli wyniosła 4652 sztuki. Za Volvo znalazło się BMW sprzedając 4683 auta z biało-niebieską szachownicą na masce, co oznacza wzrost o 16,6% w stosunku do zeszłego roku. Podobnie jak u Volvo, największym zainteresowaniem cieszyły się modele z napędem obu osi: X6 i X5. Mercedes odnotował nieco niższy wzrost sprzedaży (15,6%), ale pobił konkurentów liczbą sprzedanych aut: 5019 sztuk. Najpopularniejszym modelem była klasa C.
Marcin Lewandowski Jesteśmy też na Facebooku i Blipie
ZOBACZ TAKŻE: