Inwazja VW

Volkswagen zainwestuje 5,5 miliarda euro w akcje Porsche oraz Suzuki. Z czasem niemiecki koncern planuje wykupienie pakietów kontrolnych obydwu firm

Długofalowe, strategiczne partnerstwo podpisały dziś Volkswagen i Suzuki. VW poinformował, że za 2,5 miliarda USD wykupi 19,9 proc. udziałów w Suzuki. Z kolei japońska firma przeznaczy połowę tej sumy na zakup akcji Volkswagena. Dzięki partnerstwu Suzuki zyska dostęp do technologii, a VW zapewni sobie lepszą pozycję w Indiach i Azji Południowo-Wschodniej.

Prawdopodobnie niemiecki koncern będzie chciał zwiększyć pakiet udziałów do kontrolnego - wynika z wczorajszych informacji agencji Reuters. Suzuki przez ćwierć wieku było związane z General Motors . Ale dwa lata temu z powodu problemów finansowych GM sprzedał akcje Suzuki. Za Atlantykiem sojusz GM z Suzuki zakończył się definitywnie w ostatni piątek, kiedy Amerykanie odkupili od Japończyków udziały w spółce produkującej auta w Kanadzie. W Europie związek VW z Suzuki może się odcisnąć na planach Fiata i Opla (należącego do GM). Suzuki ma fabrykę aut na Węgrzech, która produkuje dla Fiata utrenowiony model Sedici, a dla Opla miejskie Agile.

Wczoraj Volkswagen potwierdził planowane od dłuższego czasu przejęcie 49,9% akcji Porsche za 3,9 miliarda Euro. Transakcja zostanie sfinalizowana w 2011 roku, co zostanie przypieczętowane scaleniem dwóch marek i stworzeniem wspólnego wizerunku koncernu. VW planuje, że do 2013 roku zwiększy roczną sprzedaż samochodów Porsche z obecnych 100 tys. do 150 tys. egzemplarzy, co ma być związane z wprowadzeniem trzech nowych modeli, taniego roadstera, niewielkiego SUV-a i bazującego na Panamerze coupe. Niemiecki producent, który jest także właścicielem marek Seat, Audi, Skoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti i Scania, przyznaje, że przejęcie Porsche pozwoli zwiększyć roczny zysk operacyjny o około 700 milionów Euro.

Przypomnijmy, iż początkowo to Porsche planowało przejęcie Volkswagena poprzez zaciągnięcie gigantycznej pożyczki opiewającej na miliardy Euro, jednak kryzys na rynku pokrzyżował plany producenta sportowych samochodów i doprowadził do odwrotnej sytuacji.

qub, mag, mkm, PAP, mototarget

Polska największym rynkiem w regionie - ZOBACZ TUTAJ

Nissan 370 Z - ZOBACZ WIDEO

Samochody - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA