VW na szczycie, Skoda poza dziesiątką

Europejskie wyniki sprzedaży nowych aut za październik diametralnie różnią się od wyników w Polsce. Najlepiej sprzedają się Volkswageny, Renault i Fordy. Skody nie ma w pierwszej dziesiątce, a Toyota zajmuje ósme miejsce, między Mercedesem, a Citroenem

Z danych JATO Dynamics wynika, że sprzedaż powoli rośnie. Głównie jednak za sprawą premii wrakowych wprowadzonych na największych europejskich rynkach. Analiza wykazuje, że październik jest pod względem sprzedaży najlepszym miesiącem bieżącego roku. W porównaniu do października roku ubiegłego, wzrost sprzedaży wynosi 12,8%. Wciąż jednak od początku roku sprzedano w Europie o 4,1% mniej nowych aut niż w analogicznym okresie roku 2008.

Na liście najchętniej kupowanych modeli nie ma większych niespodzianek. Na pierwszym miejscu niezmiennie króluje Volkswagen Golf. Od pierwszego stycznia bieżącego roku znalazł on o 23% więcej nabywców, niż w tym samym okresie w 2008 r., a październikowy wzrost miesiąc-do-miesiąca wynosi 45%. Na drugim miejscu, z niemal 400 tys. sprzedanych aut, plasuje się Ford Fiesta. W październiku bieżącego roku model ten wybrało o 61,7% klientów więcej niż roku temu. Trzecią pozycję zajmuje Renault Clio.

Volkswagen prowadzi również w klasyfikacji producentów. Od pierwszego stycznia koncern sprzedał w Europie 1 386 694 aut (o 4,8% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego), z czego w samym październiku niecałe 145 tys. samochodów (o 9,2% więcej niż w październiku 2008 r.). Na drugie miejsce tabeli "wskoczyło" Renault, które wykazało największy wśród wszystkich producentów wzrost sprzedaży miesiąc-do-miesiąca, wynoszący aż 37%. Kolejne miejsca zajęły Ford, Peugeot oraz Fiat.

Patrząc na październikowe dane dotyczące sprzedaży w poszczególnych krajach, zauważyć można wpływ tzw. premii wrakowych. Na dużym plusie miesiąc-do-miesiąca (oprócz Norwegii) znalazło się pięć dużych rynków, które wciąż prowadzą - lub dopiero co zakończyły - programy dopłat. Są to: Wielka Brytania, Hiszpania, Niemcy, Francja oraz Włochy. Polska, mimo braku premii ekologicznych, zanotowała w ciągu dziesięciu miesięcy bieżącego roku wzrost sprzedaży o 1,3% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Bartosz Sińczuk
Źródło: JATO Dynamics

ZOBACZ TAKŻE:

Citroen i Peugeot bliżej siebie - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Volkswagen Golf - ogłoszenia