Opony zimowe - ostatni dzwonek

Śnieg pada w całym kraju. W górach leży już pół metra białego puchu. Długoterminowe prognozy nie zapowiadają poprawy pogody co oznacza, że zwlekanie z wymianą opon na zimowe nie ma już sensu

Kiedy?

Zmiana opon powinna nastąpić, gdy temperatura powietrza zacznie regularnie spadać poniżej 7 st. C. Jeśli czekałeś z wymianą do pierwszych śniegów, to już nadszedł ten moment. Im wcześniej zadzwonisz, tym szybciej je wymienisz.

Jakie?

Najlepiej nowe, wtedy mamy pewność, że niczym nas nie zaskoczą. Kupno używanych wiąże się z ryzykiem, że opony będą krzywe (wynik nieprawidłowego przechowywania), lub stare. Z wiekiem mieszanka z której wykonano bieżnik twardnieje i traci swoje właściwości. Także zakup opon bieżnikowanych wiąże się z ryzykiem. Większość producentów opon dopuszcza "rewitalizację" bieżnika tylko w przypadku opon do samochodów ciężarowych.

Gdzie?

W autoryzowanej stacji obsługi samochodów albo w autoryzowanym warsztacie oponiarskim. Tylko tam możemy być pewni, że cała operacja przebiegnie prawidłowo. Tak by później uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

Jak?

Dopilnuj, by mechanicy wyważyli koło przed założeniem. Najlepiej komputerowo. W przeciwnym wypadku zacznie wibrować w czasie jazdy, co odczujemy na kierownicy. Czasami montaż nowych opon i wyważenie kół wliczone są w ich cenę.

Wymieniaj komplet opon. Jeśli z przodu masz zimówki, a z tyłu letnie pewnego dnia tył może zacząć żyć własnym życiem, a nawet podjąć próbę wyprzedzenia przodu. To nie koniec. Wszystkie opony muszą mieć ten sam rozmiar i bieżnik. Zdarzają się jednak pojazdy, które mają inny rozmiar opon z tyłu niż z przodu. Najlepiej zatem zajrzyj do instrukcji obsługi swojego samochodu.

Praktyka podpowiada, że lepiej wymieniać komplet kół niż same opony. Operacja trwa krócej, a ryzyko uszkodzenia opon jest mniejsze. Poza tym łatwiej przechowywać ogumienie zamontowane na kołach.

Zanim jednak w ogóle zafundujesz swojemu autu zimowe opony, sprawdź ich bieżnik. Specjaliści zalecają wymianę kompletu ogumienia, gdy jego wysokość w jednej chociażby oponie wynosi mniej niż 4 mm. Przepisy nakazują zaś wymianę ogumienia, którego bieżnik ma mniej niż 1,6 mm wysokości. Pamiętaj, im płytszy bieżnik, tym dłuższa droga hamowania.

Dlaczego?

Już przy temperaturze +6 st. C mieszanka gumowa letniej opony zaczyna tracić elastyczność i twardnieje, co objawia się zauważalnie gorszą przyczepnością nawet na suchym asfalcie. Opony zimowe z bieżnikiem wykonanym z miękkiej mieszanki dzięki gęstej sieci lameli i ostrym krawędziom bieżnika "wgryzają" się w drogę. Efekt? Lepsza przyczepność na śniegu i lodzie.

Sezon zimowy to nie tylko śnieg, ale i marznący deszcz. Dlatego bieżnik opony zimowej skuteczniej od letniej odprowadza tzw. błoto pośniegowe. Świetnie też, jeśli ogumienie wykonano z mieszanki z krzemionką. Przewyższa ona tradycyjną węglową elastycznością w niższej temperaturze, trwałością i ma mniejsze opory toczenia.

Co z letnimi?

Nie zostawiaj ich swojemu losowi tylko dlatego, że w zimie nie nadają się do jazdy. Koła z letnim ogumieniem nie mogą stać przez całą zimę w jednym miejscu, bo ryzykujesz ich uszkodzenie. Oponę należy albo przetaczać, albo przechowywać na specjalnych stojakach.

Kompletne koła najlepiej składować jedno na drugim (tak by tworzyły równe słupki). Czy to same opony, czy kompletne koła podczas składowania nie powinny być wystawione na słońce i ciepło.

Jeśli nie masz miejsca na przechowywanie opon, zapytaj w warsztacie, niektóre oferują takie usługi, licząc na lojalność klienta nieraz nawet za darmo.

kw, mjl

Więcej o: