Trzypunktowe pasy - to już 50 lat

13 sierpnia 1959 roku do dilera został dostarczony pierwszy na świecie samochód wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Od tamtego czasu uratowały one ludzkie życie ponad milion razy

Stosowane wcześniej pasy dwupunktowe nie spełniały oczekiwań związanych z wyraźną poprawą bezpieczeństwa podróżnych. Co prawda zatrzymywały pasażerów wewnątrz pojazdu, ale generowały dodatkowe obrażenia, groźne dla zdrowia i życia zapiętych w nie ludzi. Rozwiązaniem problemu zajął się Nils Bohlin, inżynier, któremu Volvo powierzyło zadanie poprawy tego stanu rzeczy.

Po trzech miesiącach prace zakończyły się opatentowaniem trzypunktowych pasów bezpieczeństwa. Zasada działania jest banalnie prosta. Pasy muszą przytrzymywać ciało w najbardziej wytrzymałych miejscach, co minimalizuje ryzyko odniesienia obrażeń spowodowanych samymi pasami.

Pas musi pochłaniać siłę w odpowiednim miejscu - w okolicach miednicy i klatki piersiowej, gdzie ciało jest najbardziej odporne. Jednocześnie musi być łatwy w użytkowaniu i regulowaniu - powiedział Nils Bohlin, wynalazca pasów trzypunktowych

Ten wynalazek okazał się przełomowy i został udostępniony innym producentom. Jednak nie od razu Kraków zbudowano. Do USA pasy trzypunktowe Volvo dotarły w 1963 roku, kiedy to ich montaż stał się obowiązkowy. W 1967 roku na rynku pojawiły się pasy bezwładnościowe. Volvo jako pierwszy producent wprowadził kontrolki niezapiętych pasów, które dziś są standardem w niemal wszystkich samochodach.

Pasy bezpieczeństwa - 50 lat

W Polsce obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa pojawił się dopiero w 1983 roku i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. Badania pokazują, że stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45 % ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych podczas wypadku , natomiast ciężkich nawet do 50%.

W Polsce pasy regularnie zapina ok. 70 proc. kierowców. Nie stosuje tego średnio 30 proc. kierowców i pasażerów siedzących z przodu i 53 proc. siedzących z tyłu - wynika z badań przeprowadzonych przed kampanią społeczną "Ostatni wyskok".

Według szacunków Volvo, opracowanych na podstawie własnych badań i statystyk, pasy bezpieczeństwa uratowały już około miliona ludzkich istnień.

Niebo może zaczekać

Marcin Lewandowski

Mapa niebezpiecznych miejsc - ZOBACZ KONIECZNIE

Poradnik: Samochodem na wakacje

Samochody: Volvo V50 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA