Motoryzacyjna Polska pod lupą

Jesteśmy jednym z bardziej znaczących rynków motoryzacyjnych w Europie, chociaż nasz park maszynowy szybko się starzeje, a drogi należą do wyjątkowo niebezpiecznych

Polskie tablice rejestracyjne są na 14,6 mln samochodów, co daje nam szóste miejsce, po Niemczech, Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Oznacza to, że co 15 samochód, jeżdżący po unijnych drogach jest zarejestrowany w Polsce.

Aż 2/3 spośród tych samochodów ma ponad 10 lat i nadal ich przybywa. W zeszłym roku sprowadziliśmy ponad 1,1 mln używanych samochodów. To ogromna ilość w stosunku do zaledwie 320 tys. nowych aut, które wyjechały z polskich salonów. Niemcy - naród dwukrotnie liczniejszy -  mogą się poszczycić 3 mln nowych aut rocznie. 

Na tle innych europejskich krajów Polacy wypadają zdecydowanie poniżej średniej pod względem zakupu nowych samochodów. W Unii Europejskiej współczynnik sprzedaży na 1000 mieszkańców wynosi 30 sztuk, w Polsce 7 - mówi Mirosław Michna z KPMG

Najbardziej zmotoryzowanym rejonem kraju jest wojewódzko mazowieckie. To właśnie tam jest najwięcej, bo ponad 3 mln pojazdów. Ponad 2 mln aut jeździ po drogach województwa śląskiego i prawie tyle samo w Wielkopolsce. Także pod względem największej gęstości samochodów zdecydowanie wyróżniają się mazowieckie - 440 aut osobowych na 1000 mieszkańców, wielkopolskie - 438 i opolskie - 414.

Do najsłabiej zmotoryzowanych obszarów kraju należą województwa warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie. W obydwu współczynnik samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców wyniósł nieco ponad 330 sztuk. 

Polska jest jednym z większych motoryzacyjnych rynków w regionie. Niestety, mamy jeden z najwyższych wskaźników wypadków na drogach, a nasz park samochodowy bardzo się starzeje. Obecnie ponad 2/3 samochodów na polskich drogach ma więcej niż 10 lat. Konieczne są zmiany legislacyjne promujące zakup nowszych, bardziej ekologicznych, a także bezpieczniejszych aut. - mówi Jakub Faryś, prezes PZPM

Niestety, nasze drogi należą do najniebezpieczniejszych w regionie. Co ósma ofiara wypadków w Unii Europejskiej ginie na polskich drogach. W ubiegłym roku w naszym kraju doszło do blisko 49 tys. wypadków. Najniebezpieczniejszymi województwami w Polsce są łódzkie (185,4 wypadków na 100 tys. mieszkańców), warmińsko-mazurskie (156,4) i mazowieckie bez Warszawy (154,8). Z roku na rok współczynnik wypadkowości się zwiększa. W porównaniu do 2007 r. wzrósł o 2%.

Marcin Lewandowski

VW Golf TSI - test wideo

Koniec osiedlowych piratów - ZOBACZ TUTAJ

Poradnik: Samochodem na wakacje - WIĘCEJ TUTAJ

Samochody: Citroen C2 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA