Pokaż mi, jak jeździsz, powiem ci, kim jesteś

Startuje silnik, gaśnie autocenzura. Gdybyś w ukrytej kamerze obejrzał siebie za kierownicą, sam byś się zdziwił - prawie na pewno inaczej mówisz, oceniasz i reagujesz, niż ci się wydaje. Sprawdź, co naprawdę kryje się pod "maską", którą oglądasz w samochodowym lusterku
W cyklu POLSKIE DROGI czytaj także:
Spowiedź kierowcy Kurskiego
Polak, honor, samochód
Nasz najdłuższy cmentarz Europy
Życie wisi na zakręcie
Mniej zabitych na polskich drogach
Rosyjska ruletka w koleinach
Misiaki kontra mobilki

Odpowiedz szczerze na kilka pytań. Zerknij na typy kierowcy poniżej i sprawdź, pod którym z opisów zebrałeś najwięcej odpowiedzi. Oczywiście w życiu rzadko spotyka się te typy w czystej postaci. Jedni mają znamiona belfra i asekuranta... ze szczyptą ignoranta. Inni - ci najbardziej niebezpieczni - są mieszanką desperado i agresora. Wielu kierowców tirów to pozerzy zabawiający się w belfrów, a właściciele starych, czarnych bmw to często pozerzy i agresorzy w jednym.

1|Jedziesz nad morze trzecią godzinę. Do celu daleko, a ty od kwadransa tkwisz w korku. Co robisz?

a) Odchylasz fotel, włączasz radio, luzujesz się
b) Bębnisz palcami w kierownicę, mając nadzieję, że jednak odrobisz spóźnienie
c) Klnąc, wyskakujesz na lewy pas i mijasz stojące auta. Nie będziesz tracił wakacji w korku
d) Sięgasz po mapę, by sprawdzić, czy nie warto wybrać innej trasy
e) Narzekasz na służby drogowe, policję, kierowców i upał
f) Podkręcasz wzmacniacz, opuszczasz szybę. Niech rodacy się rozerwą
g) Cierpliwie czekasz, aż auto przed tobą odjedzie na bezpieczną odległość
h) Zamykasz auto i idziesz do najbliższego sklepu kupić coś do picia


2|Uważasz, że wśród polskich kierowców za dużo jest:

a) Pieniaczy
b) Agresywnych
c) Żółwi
d) Frajerów
e) Frustratów
f) Kretynów
g) Cieniasów
h) Ryzykantów


3|Środek miasta, godziny szczytu. Z tyłu nadjeżdża karetka, więc...

a) Zjeżdżasz na bok i dla bezpieczeństwa czekasz dłuższą chwilę
b) Na wszelki wypadek ostro hamujesz
c) Oceniasz, jak daleko trzeba zjechać, by nie przeszkadzać karetce
d) Chciałbyś być kierowcą tej karetki...
e) Wciskasz gaz i jadąc tuż za karetką, mijasz korek
f) Przepuszczasz ją i jedziesz jak poprzednio
g) Ociągając się, zjeżdżasz na bok, pomstując na kierowcę karetki
h) Postanawiasz, że też sobie kupisz jakiś superklakson


4| Dokończ zdanie. Co do wyprzedzania, to?

a) Byłoby łatwiejsze, gdybym zamontował pseudoksenony
b) Jeśli nie muszę, nie wyprzedzam, jadę swoim pasem
c) Zdarza mi się zapomnieć o kierunkowskazie
d) Nawet to lubię, gdy mam dość miejsca, by zrobić to płynnie i bezpiecznie
e) Jest ekscytujące. Zwłaszcza na zakrętach
f) Dobra okazja do zademonstrowania mocy swego auta
g) Najpierw sprawdzam, czy ktoś nie jedzie z przeciwka i czy nikt mnie nie wyprzedza
h) Polacy tylko by wyprzedzali i wyprzedzali


5| Z Warszawy do Augustowa jest 258 kilometrów. Ruszasz w niedzielny ranek i na miejscu jesteś po:

a) 5 godzinach
b) 4 godzinach, bo pokręciłem się po dwóch miasteczkach
c) 6 godzinach
d) 6 godzinach, bo pomyliłem trasę
e) 3-4 godzinach, zależy od ruchu
f) 2 godzinach i kwadransie, chyba że złapie mnie policja
g) 2,5 godzinie plus zdjęcia z fotoradaru, mandat i pyskówka z funkcjonariuszem
h) 4,5 godzinie, ale z obowiązkową przerwą


6| Widzisz przejazd kolejowy. Tory puste, szlaban podniesiony, ale migają czerwone światła. Co robisz?

a) Zatrzymujesz się przed sygnalizatorem, włączasz światła postojowe
b) Podejrzewasz, że dróżnik jest pijany albo zasnął
c) Zwalniasz, by nie uszkodzić alufelg i nie urwać spojlera
d) Zatrzymujesz się dobre 10 metrów przed
e) Przejeżdżasz, ale powoli i ostrożnie
f) Sprawdzasz, jak daleko się zatrzymać, by nie zablokować pieszych, rowerzystów, wyjazdu z bocznej uliczki
g) Wyobrażasz sobie, że mógłbyś śmignąć przed pociągiem. Jak na filmie
h) Udajesz, że go nie zauważasz


7| Parkujesz auto:

a) Nawet na kopercie - przecież nie ma tylu kalek
b) Latem w cieniu, zimą - tyłem
c) Jak najbliżej okna swego mieszkania. A gdy zaparkuje tam ktoś inny, zostawiasz mu karteczkę za wycieraczką
d) W widocznym miejscu
e) Pod latarnią
f) Jak nie ma miejsca, to przytulam się do ściany albo na pasach - w końcu nie na długo
g) Tam, gdzie wolno i gdzie jest akurat tyle miejsca, ile trzeba
h) Szybko, nawet z piskiem opon


8| Tankujesz paliwo na stacji. Płacisz i?

a) Ruszasz jak najszybciej. A potem zapinasz pas
b) Długo się mościsz, sprawdzasz SMS-y, wymieniasz płyty w odtwarzaczu i niespiesznie ruszasz
c) Odjeżdżasz niezwłocznie kilka metrów, by następne auto mogło zatankować
d) Narzekasz, że benzyna taka droga
e) Włączasz umc-umc, robisz przegazówkę i ruszasz z piskiem
f) Zapinasz pasy i wolno odjeżdżasz
g) Odjeżdżasz. Bywa, że potem musisz wracać po korek
h) Płynnie odjeżdżasz


9| Twoim zdaniem najlepsze auto do jazdy po Polsce, to:

a) Wygodny i bezpieczny van
b) Porsche 911 Carrera
c) Orurowany Mercedes GL AMG
d) Duży SUV (np. BMW X5, Jeep Grand Cherokee, VW Touareg
e) Škoda Octavia
f) Czarne BMW M5 z ciemnymi szybami
g) Najlepiej jakieś Volvo
h) Auto z kierowcą


Typy kierowców


DESPERADO - Bardzo niebezpieczny typ. Jeździ ryzykownie, szuka mocnych wrażeń, kocha jazdę dla samej jazdy, szybkość to dla niego wolność. Upajając się prędkością i przyspieszeniem, potrafi "nie zauważyć" niektórych ograniczeń i zakazów. Ponad prawem karnym stawia prawa fizyki. Dlatego najszybciej traci prawo jazdy. Tuning (podrasowanie) auta w jego wydaniu ogranicza się zwykle do chipa podwyższającego moc silnika. Wielu desperados prowadzi pewnie i tego samego oczekuje od innych. Ponieważ ani sobie, ani innym nie zostawiają marginesu błędu, wypadki z ich udziałem są szczególnie groźne.


Odpowiedzi pasujące do tego typu: 1b, 2c, 3d, 4e, 5f, 6g, 7h, 8a, 9b


AGRESOR - Napędza go agresja, egoizm i rywalizacja. Lubi okazywać wyższość. Parkuje tuż przed wejściem do sklepu, na kopercie dla niepełnosprawnych, jest mistrzem wciskania się, wymuszania pierwszeństwa, ostrego startu spod świateł. Wyprzedzając na trzeciego lub czwartego, lubi pogonić długimi światłami kierowców jadących z przeciwka, gdy nie zjeżdżają na pobocze. Przepuszczony - nie dziękuje. Zatrzymany przez drogówkę - nie rozumie dlaczego. Nie współpracuje, bo jest ponad. Tym bardziej, im szybsze, mocniejsze i droższe ma auto. W kategorii zbójów drogowych dorównuje desperado.


Odpowiedzi: 1c, 2d, 3e, 4f, 5g, 6h, 7a, 8b, 9c


RACJONALISTA - Najbardziej pożądany typ kierowcy. Myśli o innych, jeździ bezpiecznie i płynnie. Przepuszcza i nagradza "awaryjnymi" tych, którzy jego przepuszczą. Nawet kiedy edukuje, to - w odróżnieniu od belfra - nie upomina. Nie lubi nadmiernie ryzykować i nie musi niczego nikomu udowadniać, więc jeździ wolniej od desperado i agresora. A że ceni płynność ruchu, jest szybszy od belfra i asekuranta. Respektuje zakazy, choć zdarza mu się przekraczać dopuszczalną prędkość. Jeśli ma punkty karne, to właśnie z tego powodu. Nie nadużywa gazu i hamulca. Potrafi jechać szybko i oszczędnie. Bez przygód i stresu. Ponieważ jego reakcje są czytelne i przewidywalne, znajduje naśladowców, czyli auta, które trzymają się go na dalszych trasach (i nie są to radiowozy).


Odpowiedzi: 1d, 2e, 3f, 4g, 5h, 6a, 7b, 8c, 9d


BELFER - Często kierowcy starsi, choć młodsi kilometrażem. Wiedzą lepiej i chętnie to okazują, nie szczędząc komentarzy, gestów, klaksonu. Pomstują nad upadkiem moralności i obyczajów. Łatwo im podpaść za zbyt szybką jazdę, zbyt drogie auto czy unikalną rejestrację. Sporo tu malkontentów, pieniaczy oraz legalistów ostro potępiających wszelkie przejawy drogowej niesubordynacji. Zdarza im się blokować lewy pas, jadąc 60-80 km/godz., bo przecież i tak więcej nie można.


Odpowiedzi: 1e, 2f, 3g, 4h, 5a, 6b, 7c, 8d, 9e

POZER - Samochód jest dla niego tym, czym ogon dla pawia. Kocha robić wrażenie. Dużymi spojlerami, głośnymi tłumikami, czarnymi szybami czy choćby pokładowym audio z głośnikiem basowym. Do przesady tuninguje auto, które w efekcie - nadmiernie obniżone - ledwie jeździ. Auta pozerów są jak egzotyczne ptaki w gołębniku. Są też zazwyczaj nienagannie czyste. Z czasem pozerstwo ewoluuje. Pamiątką po nim bywa nawyk przewieszonej ręki przez okno lub prowadzenia auta w pozycji półleżącej.


Odpowiedzi: 1f, 2g, 3h, 4a, 5b, 6c, 7d, 8e, 9f


ASEKURANT - Ruchliwa droga jest dla niego jak rzeka pełna piranii. Nie znosi nagłych zwrotów, nie podejmuje szybkich decyzji. Długo się zastanawia, przymierza. Gdy ma skręcić w lewo, zajmuje najszybszy pas kilkaset metrów wcześniej. Skręcając, przesadnie zwalnia, zmuszając do hamowania jadące za nim pojazdy. Nie dowierza, gdy ktoś go puszcza. Kurczowo trzyma się kierownicy. Podobnie jak desperado i przeciwnie niż belfer najchętniej poruszałby się pustymi drogami.


Odpowiedzi: 1g, 2h, 3a, 4b, 5c, 6d, 7e, 8f, 9g


IGNORANT - Nie wie, jak działa samochód. Nie zna wielu znaków. Zdarza mu się wjechać pod prąd lub zatankować nie takie paliwo. Oślepiać "długimi" albo jechać w ogóle bez świateł. Zalicza krawężniki, nie zwalnia na dołach, nie korzysta z lusterek. Jazda jest dla niego czynnością automatyczną jak mycie zębów - ani emocjonującą, ani stresującą. Gdy minie zjazd z autostrady, po prostu zatrzymuje się i wrzuca wsteczny. Gdy coś sobie przypomni, sięga po telefon i wystukuje SMS-a. W odróżnieniu od asekuranta podejmuje nagłe decyzje, których jednak nie sygnalizuje. Zwykle nie jeździ szybko, ale przez swoją nieprzewidywalność ignorant jest niebezpieczny. Zwłaszcza gdy nagle postanowi skręcić w lewo.


Odpowiedzi: 1h, 2a, 3b, 4c, 5d, 6e, 7f, 8g, 9h

PRZEZORNY - Czuje, że wokół jego samochodu jest przestrzeń, którą trzeba chronić. I niemal widzi taką przestrzeń wokół innych aut. Za wszelką cenę unika naruszania przestrzeni innych, stara się też, by nikt nie wjeżdżał w jego własną. Porusza się płynnie jak slalomista na snowboardzie, omijając dużym łukiem wszelkie przeszkody. Jest skupiony, ale nie napięty, lubi jeździć.


Odpowiedzi: 1a, 2b, 3c, 4d, 5e, 6f, 7g, 8h, 9a


Uwaga! Tekst pisał facet (racjonalista z domieszką desperado) - stąd męska forma gramatyczna. Oczywiście panie też mogą się sprawdzić...


Artur Włodarski

Więcej o: