Sprzedaż aut osobowych - na plusie

Wbrew temu, czego można było się spodziewać, w pierwszej połowie roku sprzedano w Polsce więcej samochodów osobowych niż w tym samym okresie rok wcześniej

Jak informuje Instytut Samar, na półmetku 2009 roku Polska może się pochwalić dodatnim wskaźnikiem sprzedaży nowych aut. Wynik jest co prawda ledwo ponad "kreską" - wynosi zaledwie 0,14 % - jednak, jak można się spodziewać, wśród innych krajów europejskich będzie to jeden z nielicznych wyjątków.

Należy pamiętać, że podobnie jak w poprzednich miesiącach tego roku, dobry wynik zależy w dużej mierze od klientów spoza Polski (głównie Niemcy i Słowacy). Z pewnością nie jest on efektem polskiej polityki, jako że nie wprowadzono w ostatnich miesiącach żadnego programu zachęcającego do kupowania nowych samochodów. Zapowiedź podniesienia podatków oraz pomysł zlikwidowania przywilejów dla samochodów z tzw. "kratką", może dodatkowo ostudzić ochotę do kupowania aut.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła w czerwcu 26 858 sztuk. Jest to wynik o 2,4 % gorszy niż rok temu, ale wciąż o 6 % lepszy niż miesiąc wcześniej. Przy spodziewanym pogłębieniu spadku sprzedaży jest to całkiem dobra informacja.

Od początku roku sprzedano łącznie 168 885 nowych aut - czyli więcej o wspomniane już 0,14 % lub jak kto woli - 240 egzemplarzy. Nie przekłada się to jednak na liczbę zarejestrowanych pojazdów. Samar podaje, że do końca maja zarejestrowano o 14 % mniej samochodów osobowych niż w tym samym okresie zeszłego roku.

Po pierwszym półroczu tytuł lidera polskiego rynku należy ponownie do Skody . Samochody czeskiego producenta znalazły 19 298 nabywców, czyli o 14,3 % więcej niż przed rokiem. Dobry wynik pozwolił też Skodzie umocnić swoją pozycją na rynku, zwiększając udział z 10,0 do 11,4 %.

Na drugim miejscu znalazł się Fiat , który sprzedał dotychczas 17 676 aut. Uzyskując wynik o 11,8 % lepszy, on także zwiększył swój udział w rynku - z 9,4 do 10,5 %. Trzecie miejsce należy do Toyoty . Jednak sprzedaż na poziomie 15 747 oznacza wynik o ponad 14 % gorszy niż przed rokiem, co oznacza jednocześnie zmniejszenie udziału w polskim rynku - z 10,9 do 9,3 %.

Skoda znalazła się również na czele listy najbardziej popularnych w czerwcu marek i jako jedyna przekroczyła pułap 3000 sprzedanych aut (3 205). Kolejne miejsca zajęli: Toyota (2 798 sztuk), Fiat (2 675 sztuk), Ford (2 524 sztuk) oraz Volkswagen (2 203 sztuki).

Bartosz Sińczuk Źródło: Instytut Samar

Koniec samochodów z kratką? - ZOBACZ TUTAJ

Skoda Fabia S2000 - WIDEO

Samochody: Skoda Fabia - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA