Chrysler z Fiatem - to już pewne

Gdy oczy całego motoryzacyjnego świata śledzą rozwód GM z Oplem inna amerykańska legenda - Chrysler - przestaje istnieć

Jeśli komuś wydaje się, że w gospodarce XXI wieku tak potężna firma może po prostu zniknąć, jest w wielkim błędzie. Chrysler właśnie dostał zgodę sądu upadłościowego w Nowym Jorku na sprzedaż całości aktywów operacyjnych nowo powołanej firmie Chrysler Group LLC. Brzmi podobnie? W Polsce pewnie nazywałaby się Chrysler bis. Nie zmienia to jednak faktu, że nowy Chrysler powstał w wyniku porozumienia z włoskim Fiatem .

"Decyzja Sądu Upadłościowego oznacza, iż nowopowstała organizacja pod nazwą Chrysler Group może przystąpić do tworzenia odrodzonej i dynamicznej firmy w aliansie z włoskim Fiatem. Dzięki rzetelnym wysiłkom i zdolności przewidywania większości partnerów Chryslera, nowy Chrysler Group będzie mógł już wkrótce rozpocząć normalną działalność w bardziej sprzyjających warunkach perspektywicznych" - zapowiedział Robert L. Nardelli, przewodniczący rady dyrektorów i CEO Chrysler LLC.

Co Nardelli miał na myśli mówiąc o wysiłkach i zdolności przewidywania? Nie mamy pojęcia. Pewne jest, że w sprawie świadczeń socjalnych dla pracowników czynnych i emerytowanych niewiele się zmieni. Według zapewnień prezesa Chrysler LLC płace pozostaną na poziomie porównywalnym z zakładami zagranicznych producentów w USA. Gdzie zatem nowy Chrysler szukać będzie oszczędności? W redukcji kosztów obsługi zadłużenia, sprzedaży zbędnych aktywów, racjonalizacji i aktywizacji sieci dilerskiej oraz optymalizacji umów z dostawcami.

Alians z włoskim Fiatem otwiera Chryslerowi dostęp do zupełnie nowych produktów - samochodów małolitrażowych i oszczędnych. Jednak to Fiat wydaje się w tym małżeństwie górą. Od dawna już przymierzał się do podboju Ameryki. Plany powrotu Alfy Romeo nawet nie weszły w fazę realizacji, może więc teraz się uda? Amerykanie przekonali się już co to małe, oszczędne samochody. Pokochali Fiata 500 , polubili nawet silniki Diesla , odstawiając wielkie paliwożerne pikapy do garażów. Co z tego wyniknie? Czas pokaże. Pewne jest, że Chrysler Group nie zrezygnuje z marek Chrysler, Jeep i Dodge oraz części i akcesoria marki Mopar. Może więc Jeep z silnikiem Fiata? Tego nie wiadomo. Z pewnością jednak obie firmy będą czerpać ze swoich technologii.

Dziękując prezydenckiemu zespołowi ds. motoryzacji, kongresmenom i przedstawicielom władz stanowych USA, a także rządu federalnego Kanady i prowincji Ontario za ich zaangażowanie w sprawę restrukturyzacji firmy, Nardelli zagwarantował, że nowopowstała Chrysler Group przejmie kontrolę nad działalnością Chryslera w Meksyku i Kanadzie oraz na innych rynkach światowych. Po sfinalizowaniu transakcji kierujący firmą Chrysler LLC od roku 2007 Nardelli odejdzie ze stanowiska. Wróci do Cerberus Management LP, gdzie pełnić będzie funkcję doradcy.

Juliusz Szalek

100 mln zł dotacji do Fiata - ZOBACZ TUTAJ

Buick Business Hybrid Concept - WIDEO

Samochody:Chrysler 300C - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA