Polacy Toyotą na Dakar 2010

Przygotowania do przyszłorocznego Dakaru idą pełną parą. Swój udział w imprezie zapowiedział nowy polski team Toyota Terratrek Competition

Dlaczego Toyota? Bo Land Cruiser 120 w specyfikacji T2 nadaje się do tego rajdu wyśmienicie. Samochód przebudowano w Toyota Competition, specjalnym oddziale marki we Francji. Kosztował 160 tys. euro i spełnia wszystkie wymogi Pucharu Federacji Sportów Motorowych (F.I.A.) i Rajdu Dakar. To jedyny tak profesjonalnie przygotowany Land Cruiser, którym Polacy (za kierownicą Aleksander Sachanbiński, pilot Arkadiusz Rabiega) pojadą w światowym cyklu długodystansowych rajdów pustynnych.

Czym się różni Land Cruiser 120 T2 od modelu sprzedawanego w salonie? Klasa T2 rządzi się swoimi prawami. Obowiązuje rygorystyczny regulamin, który nie pozwala na zbyt daleko idące przeróbki. Dopuszczalne zmiany to przede wszystkim modyfikacja zawieszenia, odchudzenie auta i zamontowanie klatki bezpieczeństwa oraz zmiany w charakterystyce skrzyni biegów i silnika.
   

  Land Cruiser 120 T2 Land Cruiser 120
zawieszenie8 amortyzatorów ProFlex, 4 sprężyny, wzmocnienia wahaczy, osłony manszet i mocowań amortyzatorów  wahacze podwójne ze sprężynami śrubowymi (przód), czterodrążkowe ze sprężynami śrubowymi lub aktywne zawieszenie TEMS (tył)
bezpieczeństwo    klatka bezpieczeństwa zgodna z załącznikiem "J" F.I.A., fotele rajdowe, pasy sześcio -punktowe, system gaśniczy, wyłącznik prądu6 poduszek powietrznych, VSC, TRC, ABS+ EBD
silnik/skrzynia 3.0 D4-D, 225 KMskrzynia M/T, 6 biegów3.0 D4-D, 173 KM, skrzynia MT 6 biegów lub A/T 5 biegów
wyposażenie2 x kompresor, 4 trapy piaskowe, 2 do 4 kół zapasowych, zbiornik paliwa FT3, interkom, pojemniki na wodę, olej, części zapasowe, narzędzia, łopatki piaskowe, hydrauliczny podnośnik Hi-lift, wyposażenie bezpieczeństwa, 2 x metromierz    klimatyzacja, nawigacja, radio CD
spalanie/bakna odcinku specjalnym - 20 do 26 l/100 km. Pojemność baku -  300 l7,9 - 11,1 l/100 km pojemność baku - 87 litrów

 

Zgodnie z przepisami Międzynarodowej Federacji Sportów Motorowych (F.I.A.) klasa T2 to auta produkcyjne przystosowane do udziału w zawodach. T1 to natomiast samochody prototypowe m.in. spod znaków Mitsubishi czy VW. Obie grupy rywalizują na tych samych trasach, ale są oddzielnie klasyfikowane (poza klasyfikacją generalną).

Od kilkunastu lat samochody Toyoty wygrywają klasę T2 w Rajdzie Dakar. Nie inaczej było w Argentynie i Chile. Nicolas Gibon i Akira Miura (Toyota Auto Body) zwyciężyli klasyfikację T2, zajmując wysokie 14. miejsce w klasyfikacji generalnej. Kolejne dwa miejsca także przypadły kierowcom Land Cruiserów: 2. miejsce dla załogi Xavier Foj i Joan Pujolar (KXR Team) z Hiszpanii, a 3. - Ronan Chabot i Gilles Pillot (Toys Motors - Paru Vendu) z Francji.

Pierwszy start polska załoga  ma już za sobą. Kolejny już we wrześniu w Kazachstanie.

Start w rajdzie Silk Way to kolejny etap przygotowań do udziału w rajdzie Dakar w styczniu 2010 roku. Azjatyckie bezdroża pozwolą sprawdzić nam nowy samochód. Będzie to też znakomity trening dla całego zespołu - mówi Aleksander Sachanbiński, lider zespołu i kierowca rajdowej Toyoty. 
Trasa ma długości 4500 km, w tym 3200 km odcinków specjalnych. Takich rajdów nie ma w Europie. Silk Way to 50 proc. Dakaru. A to jest to, co lubimy najbardziej - dodaje Arkadiusz Rabiega, pilot

Trasa rajdu Silk Way Rally prowadzi ze stolicy Republiki Tatarstanu w Kazaniu, przez terytorium Kazachstanu z metą w Aszchabadzie, stolicy Turkmenistanu. Początkowo nizinny krajobraz zmienia się w półpustynny i górzysty. Jednym z ciekawszych i trudniejszych odcinków będzie pokonanie pustyni Karakum, która stanowi prawie 70 proc. terytorium Turkmenistanu. Zawodnicy będą mieli tydzień (5 - 13 września 2009) na pokonanie trasy rajdu.

Juliusz Szalek

Rajd niespodzianek - relacja z Dakaru 2009

Land Cruiser V8 (J200) - PRZECZYTAJ TEST

Więcej o: