Polacy Toyotą na Dakar 2010

Przygotowania do przyszłorocznego Dakaru idą pełną parą. Swój udział w imprezie zapowiedział nowy polski team Toyota Terratrek Competition

Dlaczego Toyota? Bo Land Cruiser 120 w specyfikacji T2 nadaje się do tego rajdu wyśmienicie. Samochód przebudowano w Toyota Competition, specjalnym oddziale marki we Francji. Kosztował 160 tys. euro i spełnia wszystkie wymogi Pucharu Federacji Sportów Motorowych (F.I.A.) i Rajdu Dakar . To jedyny tak profesjonalnie przygotowany Land Cruiser, którym Polacy (za kierownicą Aleksander Sachanbiński, pilot Arkadiusz Rabiega) pojadą w światowym cyklu długodystansowych rajdów pustynnych.

Czym się różni Land Cruiser 120 T2 od modelu sprzedawanego w salonie? Klasa T2 rządzi się swoimi prawami. Obowiązuje rygorystyczny regulamin, który nie pozwala na zbyt daleko idące przeróbki. Dopuszczalne zmiany to przede wszystkim modyfikacja zawieszenia, odchudzenie auta i zamontowanie klatki bezpieczeństwa oraz zmiany w charakterystyce skrzyni biegów i silnika.

Zgodnie z przepisami Międzynarodowej Federacji Sportów Motorowych (F.I.A.) klasa T2 to auta produkcyjne przystosowane do udziału w zawodach. T1 to natomiast samochody prototypowe m.in. spod znaków Mitsubishi czy VW . Obie grupy rywalizują na tych samych trasach, ale są oddzielnie klasyfikowane (poza klasyfikacją generalną).

Od kilkunastu lat samochody Toyoty wygrywają klasę T2 w Rajdzie Dakar. Nie inaczej było w Argentynie i Chile . Nicolas Gibon i Akira Miura (Toyota Auto Body) zwyciężyli klasyfikację T2, zajmując wysokie 14. miejsce w klasyfikacji generalnej. Kolejne dwa miejsca także przypadły kierowcom Land Cruiserów: 2. miejsce dla załogi Xavier Foj i Joan Pujolar (KXR Team) z Hiszpanii, a 3. - Ronan Chabot i Gilles Pillot (Toys Motors - Paru Vendu) z Francji.

Pierwszy start polska załoga  ma już za sobą. Kolejny już we wrześniu w Kazachstanie.

Start w rajdzie Silk Way to kolejny etap przygotowań do udziału w rajdzie Dakar w styczniu 2010 roku. Azjatyckie bezdroża pozwolą sprawdzić nam nowy samochód. Będzie to też znakomity trening dla całego zespołu - mówi Aleksander Sachanbiński, lider zespołu i kierowca rajdowej Toyoty.
Trasa ma długości 4500 km, w tym 3200 km odcinków specjalnych. Takich rajdów nie ma w Europie. Silk Way to 50 proc. Dakaru. A to jest to, co lubimy najbardziej - dodaje Arkadiusz Rabiega, pilot

Trasa rajdu Silk Way Rally prowadzi ze stolicy Republiki Tatarstanu w Kazaniu, przez terytorium Kazachstanu z metą w Aszchabadzie, stolicy Turkmenistanu. Początkowo nizinny krajobraz zmienia się w półpustynny i górzysty. Jednym z ciekawszych i trudniejszych odcinków będzie pokonanie pustyni Karakum, która stanowi prawie 70 proc. terytorium Turkmenistanu. Zawodnicy będą mieli tydzień (5 - 13 września 2009) na pokonanie trasy rajdu.

Juliusz Szalek

Rajd niespodzianek - relacja z Dakaru 2009

Land Cruiser V8 (J200) - PRZECZYTAJ TEST

Więcej o:
Copyright © Agora SA