Euro NCAP - pierwsze gwiazdki według nowego systemu

Tak jak zapowiadano, Euro NCAP opublikowało pierwsze wyniki testów bezpieczeństwa, w których noty przyznawane są na podstawie nowych zasad. Czy rzeczywiście zmieniło się tak wiele?

Badawczemu zniszczeniu uległy Citroen C3 Picasso, Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza , oraz dwie Toyoty : Avensis i iQ . Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, producenci nie mieli większych trudności z osiągnięciem najwyższego wyniku pięciu gwiazdek. Spośród sześciu sprawdzonych samochodów, cztery osiągnęły najwyższą notę. Sposób oceniania Euro NCAP może dziwić, bo okazuje się, że aby dostać najwięcej gwiazdek nie trzeba w żadnej z kategorii przekraczać znacznie 80% punktów.

Na przykład Mazda 6 w kategorii ochrony dorosłych pasażerów (częścią składową tej oceny jest także nota za ochronę szyjnego odcinka kręgosłupa przy uderzeniach z tyłu) dostała 77%, w kategorii ochrony dzieci 81%, ochrony pieszych 49% i za systemy bezpieczeństwa aktywnego 71 %. Całościowa ocena Mazdy to pięć gwiazdek.

Analizując wyniki dojść można do jeszcze jednego wniosku - bardzo ważne dla NCAP stały się systemy zapobiegające wypadkom. Gdyby Subaru Impreza dostało więcej punktów w tej kategorii (otrzymało 57%), bez problemu również otrzymałoby pięć gwiazdek, zwłaszcza, że jako jedyne auto, zostało pochwalone za ochronę pieszych.

Co ciekawe, zaraz po ogłoszeniu wyników, Subaru zapowiedziało zmiany w Imprezie. Chodzi głównie o seryjne wyposażanie samochodów we wspomniane systemy. W zasadach Euro NCAP czytamy, że systemy bezpieczeństwa mają być seryjnie dostępne w co najmniej 85% produkowanych egzemplarzy, a opcjonalnie dostępne w pozostałych.

Oto co o nowym systemie testowania powiedział Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP:

jk, źródło: Euro NCAP, Carscoop

 

Samochody - ogłoszenia

Więcej o: