Jakie samochody sprowadzamy spoza UE?

W pierwszym półroczu zarejestrowano w Polsce 20 736 aut importowanych spoza Unii Europejskiej. Zaledwie 377 sztuk to samochody nowe (1,82%).

Niekwestionowanym liderem rankingu najczęściej rejestrowanych samochodów pochodzących spoza Unii Europejskiej jest Jeep Grand Cherokee. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w pierwszym półroczu zarejestrowano 812 egzemplarzy tego auta. Poza nim w czołowej 10-tce rankingu znajdują się jeszcze trzy amerykańskie modele - Chrysler Voyager (653 sztuki, 2. pozycja), Dodge Caravan (488 sztuk, 4. pozycja) oraz Chrysler Pacifica (400 sztuk, 7. pozycja). Najczęściej rejestrowanym modelem niemieckim jest Volkswagen Passat (548 sztuk, 3. pozycja), a japońskim - Toyota Camry (477 sztuk, 6. pozycja). W analogiczym zestawieniu marek na pierwszej pozycji plasuje się Toyota (1 883 sztuki), a po niej Volkswagen (1 595 sztuk) i Chrysler (1 581 sztuk). Warto podkreślić, że w odniesieniu do wszystkich rejestracji, te spoza UE stanowią tylko 3,02% wszystkich rejestracji.

W przypadku samochodów nowych na czele rankingu znajduje się Toyota Camry (23 sztuki) , wyprzedzająca w zestawieniu pięć modeli terenowych, w kolejności: Subaru Tribeca (17 sztuk), Mercedes M-klasy (16 sztuk), Honda CR-V (12 sztuk), Jeep Grand Cherokee (10 sztuk) oraz Toyota RAV4 (10 sztuk). Toyota jest również najpopularniejszą marką w rankingu nowych samochodów (59 sztuk). Nowe rejestracje spoza UE mają zaledwie 0,23% udziału w nowych rejestracjach ogółem.

Samochody spoza Unii są dużo młodsze od pozostałych . Auta w przedziale wiekowym do 4 lat stanowią aż 47,75% takiego importu. Średni wiek auta sprowadzonego spoza Unii wynosi 6 lat, podczas gdy średni wiek auta sprowadzonego z krajów UE wynosi 10 lat . Statystyki pokazują, iż częściej sprowadzane są samochody dostępne również w ofercie dystrybutorów europejskich, niż auta "czysto" amerykańskie. Przyczyna jest prosta - łatwiejszy dostęp do części zamiennych oraz sieci wyposażonej w nowoczesne urządzenia diagnostyczne, które są niezbedne szczególnie w przypadku diagnostyki samochodów młodszych.

Autor: Michał Hadyś - Samar

Źródła: Centralna Ewidencja Pojazdów; IBRM Samar

Więcej o:
Copyright © Agora SA