Nowy rekord na Nurburgringu

Nissan ustanawia rekord okrążenia toru Nurburgring dla samochodu napędzanego ogniwami paliwowymi.

Jazdy testowe na Północnej Pętli (Nordschleife) toru Nurburgring w niemieckim regionie Eifel są często odwoływane z powodu deszczu. Jednak deszczowa pogoda nie powstrzymała ostatnio Nissana przed przeprowadzeniem jazd testowych modelu X-Trail napędzanego ogniwami paliwowymi i ustanowieniem rekordu czasu okrążenia tego słynnego toru wyścigowego przez pojazd z takim napędem.

Frank Eickholt, członek zespołu Nissan uczestniczącego w wyścigu 24-godzinnym na Nurburgring i pasjonat Nordschleife, umiejętnie poprowadził wart 1,3 mln EUR prototyp przez "Zielone Piekło" - jak często nazywany jest tor - na standardowych oponach ulicznych. Mimo że nawierzchnia liczącej 20,8 km trasy była przez cały czas mokra, co utrudniało agresywną jazdę, Eickholt był pod wrażeniem osiągów modelu X-Trail FCV, który pokonał tor w czasie 11 minut i 58 sekund .

Byłem bardzo zaskoczony tym, jak komfortowo prowadzi się pojazd napędzany ogniwami paliwowymi. Wystarczy wsiąść, obrócić kluczyk w stacyjce i już można jechać - jak w zwyczajnym samochodzie - powiedział Eickholt.

Pięciomiejscowy X-Trail FCV to pojazd elektryczny o zerowej emisji spalin, poruszający się niemal bezgłośnie. Samochód napędzany jest prądem elektrycznym, wytwarzanym przez zamontowaną w nim baterię wodorowych ogniw paliwowych. Elektryczność jest produktem reakcji elektrochemicznej, zachodzącej między wodorem (zmagazynowanym pod ciśnieniem 700 barów w specjalnie zaprojektowanym zbiorniku) i tlenem. Jedynym produktem ubocznym reakcji jest para wodna .

Prąd elektryczny kierowany jest do inwertera, który zasila potężny silnik zamontowany z przodu pojazdu. X-Trail FCV, testowany w warunkach rzeczywistych w Japonii i Kalifornii od 2006 r., rozwija prędkość maksymalną 150km/h i ma zasięg 500 km. Maksymalna moc pojazdu wynosi 90kW (120 KM), przy maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm.

Mimo że niektóre podjazdy nie należały do łatwych, prędkość wciąż była imponująca. Gdyby nie było tak mokro, mógłbym bardziej dynamicznie wychodzić z zakrętów. Jestem pewny, że wynik byłby wtedy lepszy o jakieś 30-40 sekund - dodał kierowca.

W samochodzie zastosowano akumulator skonstruowany z wykorzystaniem najnowszej technologii. Jest to zaprojektowany przez firmę Nissan kompaktowy akumulator litowo-jonowy z cienkimi laminowanymi ogniwami. Akumulator ten służy do uruchamiania pojazdu, a także jest dodatkowym źródłem mocy w trakcie przyspieszania. Energia kinetyczna powstająca w czasie zmniejszania prędkości jest odzyskiwana i wykorzystywana do ładowania akumulatora, z którego później można znów ją czerpać.

W ramach prac rozwojowych, które wciąż znajdują się na wczesnym etapie, Nissan stara się obecnie poprawić wytrzymałość komponentów pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi (FCV - Fuel Cell Vehicle ), opracować przełomowe udoskonalenia instalacji do przechowywania wodoru oraz obniżyć koszty technologii. Firma ma nadzieję, że seryjną produkcję pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi uda się rozpocząć do 2015 r.

Żródło: Nissan

Więcej o:
Copyright © Agora SA