Hamowanie - szokujące doświadczenie

Zastanawialiście się kiedyś, o ile wydłuży sie droga hamowania, gdy nasze opony są już zużyte? W przeciętnych warunkach drogowych nawet o 60%!

Średnie prędkości z jakimi poruszamy się po naszych drogach są znacznie wyższe, niż te, z jakimi jeździ się w krajach starej unii. Często tłumaczymy to brakiem autostrad, ale przecież w centrach miast w Niemczech, czy Włoszech też ich nie ma. W nagłej sytuacji wciskamy pedał hamulca "do deski" i czekamy na efekt. Na zatłoczonych ulicach często nie ma gdzie uciec, a od stłuczki dzielą nas nieraz centymetry. Czy zastanawialiście się kiedyś, jaki wpływ na drogę hamowania ma stan Waszych opon?

Test

Dwa identyczne samochody (Mercedes Benz C-klasa) obute w identyczne opony (ContiPremiumContact 2). Różnice polegają jedynie na głębokości bieżnika. Nowe opony mają 8 mm, "zużyte" opony bieżnik o głębokości 1,6 mm. Obydwa komplety mają prawidłowe ciśnienie i testowane są w identycznych warunkach. Hamowanie odbywa się z prędkości 80 km/h na (bardzo) mokrej nawierzchni. Różni kierowcy, kilka przejazdów, wyniki - oszałamiające!

Droga hamowania przy pedale wciśniętym w podłogę na nowych oponach jaką udało mi się uzyskać to 42 m. Moja zmienniczka zatrzymała auto po 40 metrach. Wraz ze zmniejszaniem się głębokości bieżnika droga hamowania się wydłużyła. Nasze wyniki dla zużytych opon (1,6 mm) się odwróciły i wyniosły odpowiednio 64 i 68 metrów. Inni kierowcy notowali podobne wyniki.

Wnioski

Najmniejsza wartość głębokości bieżnika dopuszczana przez przepisy to 1,6 mm. Poruszając się na takich oponach powinniśmy pamiętać, że szczególnie na mokrej nawierzchni zdolność odprowadzania wody przez opony jest ograniczona, przez co droga hamowania znacząco się wydłuża.

Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy co jakiś czas sprawdzać stan ogumienia. Służą do tego specjalne punkty (nadlew o wysokości 1,6 mm) oznaczone na boku opony. Jeżeli bieżnik starł się już do poziomu nadlewu, czyli ma tylko 1,6 mm głębokości, opony musimy wymienić.

Opony z bieżnikiem 2-3 milimetrowym nie mają już takich własności jak nowe opony i powinniśmy je zmienić. Użytkując nadal stare opony i chcąc uniknąć wypadku powinniśmy zdjąć nogę z gazu i zachować większy odstęp od poprzedzającego nas samochodu.

 

Marcin Lewandowski

Więcej o:
Komentarze (30)
Hamowanie - szokujące doświadczenie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Gość

    0

    s_e - słuszna uwaga, dodam że opanowanie uślizgu tylnej osi jest bardzo bardzo trudne jeśli nie ćwiczyłeś to nie masz szans...

  • Gość: Gość

    0

    @krm, kolego - opowiadasz bzdury i od razu widać, że nie masz bladego pojęcia na temat układów hamulcowych.
    Tak się składa, że samochód z zepsutym/wyłączonym ABS-em jest znacznie bardziej niebezpieczny niż ten, który tego układu w ogóle nie posiada. Sęk w tym, że przy ABS-ie nie ma specjalnego zaworu przy hamulcach tylnej osi, który obniża ciśnienie w układzie nie dopuszczając do zablokowania tylnych kół.
    Więc jeśli jeździsz z uszkodzonym ABS-em, to masz dużą szansę na dołączenie do grona zdobywców Nagród Darwina - niestety jak zwykle pośmiertnie.

  • Gość: Gość

    0

    Proponuje wylaczyc ABS, hamulce rowniez, po jakiego
    grzyba jak walonkami mozna skutecznie hamowac.
    Niektorzy nigdy nie przestana byc technologicznymi partyzantami.
    Po co bieznik w ogole:)

  • Gość: Gość

    0

    "jak się nie umie jezdzić a przy tym jeszcze jeżdzi sie za szybko to w razie wypadku trzeba na cos zrzucić winę. W Polsce najlepiej obwiniac stan nawierzchni, a przecież kodeks drogowy wyraźnie mówi że prędkosc nalezy dostosowac do warunków panujących na drodze, a warunki to również te dziury i wyboje."

    ktos juz to kiedys powiedzial, ale - biorac pod uwage stan polskich drog, samochody powinny stac w miejscu..

  • Gość: Gość

    0

    Głowa przede wszystkim, bez niej żadne volvo i inne cuda nie pomogą i chociaż możesz przeżyć zabijesz innych.

  • Gość: Gość

    0

    W polszczyźnie nie ma zwrotu "jeździj"! To błąd, mówi się "jeźdź"... "chodź" a nie "chodzij", prawda?

  • Gość: Gość

    0

    Jak obliczyli Rosjanie, gdyby całą objętość wszechświata (przy ciśnieniu 1013 hPa i temperaturze 293 K) uformować w rurkę o średnicy 1 cm, to jej długość byłaby taka, że ja pie.....

  • Gość: Gość

    0

    Jak obliczyli Rosjanie, gdyby całą objętość wszechświata (przy ciśnieniu 1013 hPa i temperaturze 293 K) uformować w rurkę o średnicy 1 cm, to jej długość byłaby taka, że ja pie.....

  • Gość: Gość

    0

    @prztyk
    Jezeli bezpieczenstwo jest dla ciebie najwazniejsze, to powinienes jezdzic z bezpiecznikiem. Natomiast ochroniarz jest potrzebny, jezeli najwazniejsza dla ciebie jest ochrona.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX