Nadal bez pięciu gwiazdek za ekologię (ale jest coraz lepiej)

Również i w najnowszym rankingu ADAC EcoTest 2008 nie znalazł się ani jeden model, któremu niemiecki automobilklub mógłby przyznać za rozwiązania ekologiczne maksymalną notę pięciu gwiazdek. Warto podkreślić jednak, że coraz większą grupę pojazdów dostępnych na rynku stanowią auta, które zasługują na zadowalającą ocenę czterogwiazdkową.

Samochodów, które w rankingu ADAC EcoTest uzyskały ocenę na poziomie czterech gwiazdek, jest obecnie prawie 1/4 (z grupy około 700 przebadanych modeli). Jeszcze w roku 2003, kiedy raport został sporządzony po raz pierwszy, był to wynik jedynie 16%.

Oto jak oceniane są modele w rankingu ADAC EcoTest za rozwiązania wpływające na redukcję zużycia paliwa oraz emisję szkodliwych substancji (w tym CO2): - od 90 punktów w górę (nota 5 gwiazdek) - między 70 a 89 punktów (4 gwiazdki) - między 50 a 69 punktów (3 gwiazdki) - między 30 a 49 punktów (2 gwiazdki) - od 0 do 29 punktów (1 gwiazdka)

Autorzy raportu ADAC EcoTest 2008 chwalą jednak ogólnie koncerny motoryzacyjne, zwracając uwagę na fakt, że w bezpośrednim porównaniu 29 modeli z poprzednikami aż 23 z nich charakteryzuje się nawet znacznymi postępami pod względem rozwiązań służących ekologii. Przykładem jest chociażby Opel Zafira 1.7 CDTI Edition (z filtrem cząstek stałych), który w najnowszym badaniu uzyskał notę 3-gwiazdkową, natomiast poprzednik (2.2 DTI Edition) miał tylko jedną gwiazdkę.

Podobny "skok" stał się udziałem takich modeli jak Peugeot 308 oraz Citroen C3.

Tak jak wcześniej, liderem rankingu ADAC EcoTest pozostaje hybrydowa Toyota Prius (89 punktów), która wyprzedza kolejno Hondę Civic Hybrid (83 pkt) oraz zasilanego olejem napędowym VW Passat Bluemotion (82 pkt). Na piątym miejscu plasuje się natomiast grupa modeli z silnikiem benzynowym: BMW 530i, Mazda6 1.8 Exclusive oraz Skoda Octavia 1.6 FSI (po 80 pkt).

Badania prowadzone przez specjalistów z ADAC nabierają dodatkowo znaczenia w kontekście planowanych nad Renem zmian w systemie opodatkowania samochodów w zależności od emisji CO2 (patrz link poniżej).

Stara UE zachęca podatkami do oszczędnych aut

źródło: Samar

Więcej o:
Copyright © Agora SA