Wiosenne porządki | Poradnik

Posprzątaj, wymień płyny, usuń rdzę i zmień opony - to podstawowe czynności jakie trzeba zafundować naszemu autu po zimie. Wszystkim zapominalskim przypominamy - wiosna zbliża się dużymi krokami

Mróz, śnieg, woda i sól negatywnie wpływają na poszczególne podzespoły i elementy samochodu. Dlatego bardzo istotne jest, aby z chwilą nadejścia wyższych wiosennych temperatur skrupulatnie skontrolować stan techniczny pojazdu i wyeliminować usterki, które mogą na dobre unieruchomić pojazd. Jednym z bardziej czułych na zmiany sezonu systemów pojazdu jest układ chłodzenia.

Wiosenne naprawy samochodu
kolaż redakcja, materiały partnerów

Układ chłodzenia

O ile w okresie zimowym układ chłodzenia "odpoczywał", to w okresie wiosenno letnim będzie narażony na duże obciążenie związane z wysokimi temperaturami oraz pracą przy wyższym ciśnieniu. Jego przegląd powinien zawierać kontrolę poziomu płynu chłodzącego i szczelność  na połączeniach gumowo - metalowych - mówi Adam Klimek z Motoricus.com. "Powinna być również przeprowadzona kontrola temperatury otwarcia termostatu oraz prawidłowej pracy wentylatora/wentylatorów obniżającego temperaturę płynu w chłodnicy" - dodaje Klimek.

Kolejnym istotnym zabiegiem będzie zewnętrzne oczyszczenie z soli i piasku chłodnicy, które wykonuje się strumieniem wody o niewielkim ciśnieniu. Zabieg ten zwiększy efektywność schładzania. Przegląd układu chłodzenia można oczywiście zrobić samemu.

Koszt przeglądu? Ok. 50 zł.

Płyny ustrojowe

Wszelkie płyny pracujące w samochodach w naturalny sposób zużywają się tracąc swoje właściwości. Często ich jakość ma znaczący wpływ na nasze bezpieczeństwo i dlatego skontrolujmy ich stan przed nowym sezonem.

Letni płyn do spryskiwaczy oprócz różnic wynikających z temperatury zamarzania w stosunku do zimowego ma lepsze własności myjące. Pozbawiony jest alkoholu, który w wyższych temperaturach szybko odparowuje z szyby, co zmniejsza jego  efektywność.

Płyn hamulcowy musi być skontrolowany na zawartość wody oraz temperaturę wrzenia. Jeśli okaże się, że wody jest powyżej 3 proc. w stosunku do objętości, płyn koniecznie musi być wymieniony. Jej zawartość w płynie hamulcowych znacznie obniża temperaturę jego wrzenia, co w efekcie prowadzi do obniżenia skuteczności całego układu hamulcowego.

Koszt przeglądu? Ok. 30 zł.

Układ wydechowy

Kontrola układu wydechowego polega głównie na sprawdzeniu jego szczelności. W przypadku problemów z równą pracą silnika oraz spadkiem jego mocy, najczęściej odpowiedzialny za to jest katalizator. Dzieje się tak ponieważ w okresie wiosenno - letnim pracuje on w skrajnie wysokich temperaturach i w przypadku jego częściowego zatkania następuje wzrost temperatury silnika.

Weryfikację jakości pracy katalizatora najlepiej jest przeprowadzić w stacji wyposażonej w profesjonalny analizator spalin.

Układ wydechowy warto także sprawdzić pod względem korozji. Rozgrzany metal w zetknięciu z wodą podatny jest bardziej na korozję.

Koszt przeglądu? Ok. 100 zł.

Czystość ma znaczenie
kolaż redakcja, materiały partnerów


Czystość ma znaczenie

Częste mycie skraca życie? Nieprawda. Czysty samochód nie jest wyłącznie kwestia estetyki. Nie wystarczy umyć karoserię w automatycznej myjni i odkurzyć wnętrze. Bardzo istotne jest kompleksowe mycie podwozia i nadwozia. Szczegółowe mycie oraz obfite spłukanie, szczególnie miejsc trudnodostępnych, pozwoli usunąć pozostałości zimowej soli używanej na drogach. Po umyciu nadwozia powinno się je odtłuścić i osuszyć.

Wiosenne porządki to także dobry moment na ocenę ewentualnych uszkodzeń powłoki lakierniczej i wyłapanie ognisk korozji. Każdy ubytek powinien zostać zabezpieczony.

Nie ma konieczności biec od razu z tym do lakiernika! Na rynku oferowane są lakiery do tzw. zaprawek, których koszt nie przekracza 30 zł. za pojemnik wraz z pędzelkiem - wyjaśnia Adam Klimek.

Wystarczy trochę czasu, chęci i dobrej woli i lakiernicze wyprawki można zrobić samemu. Jak? W przypadku uszkodzenia warstwy podkładu zaprawienie tylko lakierem jednak nie wystarczy. Dostępne są zestawy, które zawierają papier ścierny lub mini szczotkę drucianą do usunięcia powierzchniowej rdzy. Następnie nanosimy preparat odtłuszczający i zaraz po nim lakier podkładowy i dopiero po wyschnięciu lakier "zaprawowy".  Koszt takiego zestawu waha się pomiędzy 45 a 90 zł. Prosta czynność polegająca na zabezpieczeniu drobnych ubytków uchroni nas przed poważnymi i kosztownym naprawami. Finalnie konserwacja nadwozia powinna zostać zakończona nałożeniem tzw. wosku twardego, po którym będzie bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz destrukcyjny wpływ promieniowania UV. Poradnik "krok po kroku" znajdziesz tutaj.

Koszt porządnego mycia auta? Ok. 150 zł

Układ wentylacji oraz klimatyzacji

Dobrze działający układ wentylacji i chłodzenia to komfort podróży w ciepłe dni. Trzeba jednocześnie pamiętać, że zaniedbana klimatyzacja może również bardzo szkodzić zdrowiu, dlatego jej wiosenny przegląd wydaje się konieczny.

Raz do roku należy wymienić filtr kabiny odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza z zanieczyszczeń stałych. Dodatkowo filtry aktywne, tzw. węglowe, odpowiadają za eliminację różnych zapachów z zewnątrz. Nowością na rynku jest usługa ozonowania wnętrza pojazdu. Taki zabieg, kosztuje ok. 70 zł i dzięki silnemu działaniu utleniającemu zabija pleśnie, grzyby, roztocza, bakterie i wirusy. Podczas przeglądu po zimie zwróćmy uwagę, aby rzetelnie zostały sprawdzone drożności kanału odprowadzającego skropliny oraz wlotów powietrza, bowiem od tego zależy poprawne działanie układu wentylacji oraz klimatyzacji.

Jeżeli pojazd użytkowany jest w warunkach podwyższonego zanieczyszczenia np. duża aglomeracja miejska, bezdroża czy parkowanie w otoczeniu drzew, wymianę filtra oraz czyszczenie kanałów powinno być wykonane dwa razy w roku; najlepiej wczesną wiosną i jesienią. Pamiętajmy także, że nie rzadziej niż co dwa lata powinniśmy oczyścić układ
z wilgoci i uzupełnić czynnik chłodzący do wymaganego poziomu.  

Koszt sprawdzenia szczelności układy klimatyzacji? Ok. 100 zł

Wymieniamy opony na letnie

Wyznacznikiem terminu wymiany opon na letnie jest średnia dobowa temperatura oscylująca w okolicy 7 stopni Celsjusza. Warto jednak zaznaczyć, że wielu kierowców rejestruje temperaturę w południe w słońcu nie biorąc pod uwagę faktu, że rano w  marcu czy kwietniu może być nawet ujemna. Dlatego bardzo złą i niebezpieczną praktyką jest montowanie letniego ogumienia, gdy tylko znika śnieg i pojawiają się pierwsze cieplejsze dni.

Koszt wymiany opon? Od 80 do 200 zł. za kpl.

17.10.2014 Krakow . Serwis i wymiana opon . Fot. Lukasz Krajewski / Agencja Gazeta  SLOWA KLUCZOWE: warsztat wymiana opon opony serwis ilustracja samochod samochody michelin /FR/
ŁUKASZ KRAJEWSKI

Gdzie i jak przechowywać opony?

Większość profesjonalnych serwisów ogumienia oferuje usługę sezonowego przechowywania opon. Średnio to wydatek 100 zł. Jeżeli dysponujemy jednak odpowiednim pomieszczeniem i zastosujemy się do kilku istotnych zasad sami możemy zapewnić oponom odpowiednie warunki składowania:
- Pomieszczenie do przechowywania opon powinno być chłodne, suche i ciemne oraz od czasu do czasu wentylowane.
- Temperatura przechowywania nie powinna przekraczać temperatury pokojowej. W ogrzewanych pomieszczeniach opony powinny być oddalone od źródła ciepła.
- Opony powinny być chronione przed bezpośrednim działaniem światła słonecznego.
- Rozpuszczalniki, paliwo, smary, środki chemiczne itp. nie powinny być przechowywane w tym samym pomieszczeniu, ani pozostawać w bezpośrednim kontakcie z oponami.
- Opony zamontowane na obręczach powinny być przechowywane pod nominalnym ciśnieniem zalecanym przez producenta opon lub pojazdu.

Przechowywanie opon w niewłaściwych warunkach powoduje zmiany właściwości fizycznych, takich jak odkształcenie ściany bocznej, stopki, czoła bieżnika itp. Wpływa to na skrócenie okresu użytkowania opon, a nawet może doprowadzić do ich zniszczenia w stopniu uniemożliwiającym dalszą eksploatację - tłumaczy Klimek z firmy Motoricus, która oferuję usługę przechowywania opon.

Sposoby przechowywania opon oraz całych kół są różne. Całe koła (opony zmontowane na felgach) najlepiej powiesić - składować na hakach montowanych do ściany  lub specjalnych stojakach, w których koła mocowane są poprzez felgi pozostając jednocześnie  wzajemne zdystansowane. Jeżeli nie dysponujemy stojakiem ani hakami istnieje możliwość składowania kół w poziomie. Unikajmy jednak tego, aby nie miały bezpośredniego kontaktu z posadzkami betonowymi stosując podkładkę np. ze styropianu lub tworzywa sztucznego.

Składowanie samych opon powinno odbywać się w pozycji pionowej pamiętając o ich obracaniu o znaczny kąt w odstępach kilku tygodniowych - unikniemy przez to odkształcenia czoła opony.

oprac. Juliusz Szalek

ZOBACZ TAKŻE:

Alkomat obowiązkowy we Francji

Nie masz ubezpieczenia nie zatankujesz

Ogłoszenia - ogłoszenia

Więcej o: