Latin NCAP | Z innej stali?

Wynajmując np. Focusa w Brazylii spodziewamy się, że to auto będzie równie bezpieczne, co identycznie wyglądające kompaktowe Fordy jeżdżące po Europie. Okazuje się, że to błędne założenie. Brak testów zderzeniowych w Ameryce Łacińskiej spowodował, że producenci oszczędzają tam na bezpieczeństwie

Ameryka Południowa nie ma własnych producentów samochodów. Wszystkie duże fabryki tam zlokalizowane należą do światowych potęg i oferują produkty: "globalne" (jak Ford Focus), stare modele wycofane gdzie indziej z produkcji (np. Fiat Mille, czyli zmodyfikowane Uno), lub stworzone z myślą o rynku lokalnym (np. Volkswagen Gol). O ile po konstrukcji starego Fiata Uno (z 1983 roku) nie spodziewamy się, że w razie wypadku zapewni bezpieczeństwo porównywalne ze współczesnymi autami, to powstające od podstaw VW Gol, czy Fiat Palio powinny już trzymać pewien poziom. Nie mówiąc o modelach oferowanych także w Europie.

Aby rozpocząć badania nad bezpieczeństwem samochodów sprzedawanych w Ameryce Łacińskiej powstał Latin NCAP. Założenia są podobne, jak w Euro NCAP ale nie identyczne. Samochody, przynajmniej na początku, rozbijane będą jedynie czołowo, uderzając asymetrycznie w przeszkodę z prędkością 64 km/h (identycznie jak w Euro NCAP). Badane i oceniane będzie bezpieczeństwo dorosłych i dzieci jadących w aucie. Podobnie jak w Euro NCAP punktacja przeliczana jest na gwiazdki (5 to najwyższa ocena).

Na początek rozbito 14 modeli, niektóre zarówno w "gołej" wersji bez poduszek powietrznych, jak i z ich kompletem (testy sponsorowane). Wyniki są zastanawiające. Nie chodzi tylko o stare modele, produkowane od kilkunastu lat, ale także o wyniki aut dobrze nam znanych. Znalazły się wśród nich Ford Focus II, Chevrolet Cruze, Toyota Corolla, czy Nissan March (znany u nas jako Micra).

Ford Focus II został rozbity przez Euro NCAP w 2004 roku. Otrzymał wówczas 5 gwiazdek za ochronę dorosłych i 4 gwiazdki za ochronę dzieci. Wygląd rozbitego przez Latin NCAP Focusa jest bardzo podobny, ale ocena jest niższa. Świadczy to o surowej punktacji wzorowanej na najnowszych kryteriach oceny Euro NCAP stosowanych od 2009 roku. Nie każde auto z rynku południowoamerykańskiego poradziło sobie równie dobrze.

Nieco większa różnica wystąpiła pomiędzy maluchami Nissana. Najnowsza Micra przeszła testy Euro NCAP wg nowych zasad uzyskując wynik czterech gwiazdek. Wersja oferowana w Ameryce Południowej zanotowała wynik wyraźnie gorszy.

Znacznie większa i wyraźnie widoczna jest różnica pomiędzy brazylijskim Uno i europejską Pandą. Identyczna płyta podłogowa i prawie identyczna struktura nadwozia, a tak różne zachowanie auta w czasie zderzenia. W Fiacie Uno wyraźnie widać odkształcony słupek A, co na szczęście dla mieszkańców Europy w Pandzie nie występuje. Na niską ocenę miał wpływ brak poduszek powietrznych.

Wnioski

Niezależnie, czy porównujemy wyniki Latin NCAP do nowych, czy do starych testów Euro NCAP widać, że ocena końcowa znacznie się różni. Trudno uwierzyć, że normy stosowane przez Latin NCAP są ostrzejsze, niż europejskie, a to wskazuje na niższy poziom bezpieczeństwa  aut produkowanych i sprzedawanych w Ameryce Południowej.

Wyniki Latin NCAP 2011*:

Wyniki testów Latin NCAP (2011)Wyniki testów Latin NCAP (2011) fot. Latin NCAP

* objaśnienie:

Geely CK1 - samochód chiński nieoferowany w Europie Peugeot 207 to europejski Peugeot 206+ (Euro NCAP 2000r.: 4 gw.) Volkswagen Gol - model oferowany tylko w Ameryce Łacińskiej Fiat Palio (2011) - model oferowany tylko w Ameryce Łacińskiej Chevrolet Celta - bazuje na modelu Opel Corsa B (Euro NCAP 2000r.: 3 gw.) Chevrolet Corsa Classic - sedan oparty o Corsę B Ford Ka - mocno zmodyfikowana wersja europejskiego Forda Ka (Euro NCAP 2000r.: 3 gw.) Fiat Nuovo Uno - brazylijski kuzyn Pandy III (Euro NCAP 2011r.: 4 gw.) Nissan Tiida = "EU" Nissan Tiida Toyota Corolla = "EU" Toyota Corolla (Euro NCAP 2007r.: 5 gw.) Chevrolet Meriva - Opel Meriva I (Euro NCAP 2003r.: 4 gw.) Ford Focus - Ford Focus II (Euro NCAP 2004r.: 5 gw.) Chevrolet Cruze = "EU" Chevrolet Cruze (Euro NCAP 2009r.: 5 gw.) Nissan March - Nissan Micra IV (Euro NCAP 2010r.: 4 gw.)

Marcin Lewandowski

ZOBACZ TAKŻE:

Nowe testy Euro NCAP | cz. I

Nowe testy Euro NCAP | cz. II

Opel Meriva - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA