Mercedes i GOPR - bezpieczny duet

Przedstawiciele firmy Mercedes-Benz stwierdzili, że nic nie kojarzy się lepiej z bezpieczeństwem niż GOPR. I podjęli współpracę z górskimi ratownikami

Dobra apteczka to podstawa | Wideo

Osiem nowiutkich, błyszczących czerwonym lakierem i logiem GOPR Mercedesów GLK na szczycie Jaworzyny (1114 m n.p.m.) to widok imponujący. W takiej właśnie scenerii nastąpiło przekazanie samochodów na potrzeby Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Na razie w użytkowanie na rok, bo firmowe procedury nie pozwalają od razu wydłużyć tego terminu. Padły jednak deklaracje dalszej współpracy na dwa kolejne lata.

1. Zapewnij bezpieczeństwo sobie i innym. Weź apteczkę, zachowaj ostrożność gdy w pobliżu są urządzenia pod napięciem lub widzisz uszkodzone pojazdy*

Ratownicy czuwający na co dzień nad bezpieczeństwem otrzymują do dyspozycji osiem wyjątkowo bezpiecznych aut, które oprócz wyposażenia w postaci poduszek i kurtyn powietrznych, napinaczy pasów bezpieczeństwa i elektronicznych systemów wspomagających kierowcę i pracę podwozia mają również napęd obu osi 4Matic. A to w warunkach górskich jest nie do przecenienia. Nowoczesna technika pozwoli dotrzeć za kierownicą GLK nawet w trudno dostępne zakątki polskich gór. Może nie zawsze po to, by ratować bezpośrednio ludzkie życie. Ale przecież obowiązki administracyjne taka organizacja jak GOPR również musi wykonywać, i to niemal każdego dnia.

Wypadek - jak się zachować? | Wideo

2. Zabezpiecz miejsce zdarzenia. Przy kolizjach drogowych oznacz miejsce zdarzenia (trójkąt ostrzegawczy, kamizelka odblaskowa), unieruchom pojazdy (hamulec ręczny, wyciągnięcie kluczyków ze stacyjki), zwróć uwagę na inne zagrożenia, zadzwoń na numer 112*

Mercedes-Benz jest także partnerem organizowanej przez GOPR akcji "Bądź bezpieczny", która promuje bezpieczne zachowania oraz naukę pierwszej pomocy podczas wyjazdów turystycznych, w  razie wypadku  drogowego i innych codziennych sytuacjach. Informuje także jak wezwać skutecznie pomoc.

3. Badanie wstępne osoby poszkodowanej. Sprawdź reakcje, podejdź, potrząśnij za ramię, spytaj co się stało. Jeśli reaguje pozostaw w pozycji zastanej, o ile nie zagraża inne niebezpieczeństwo. Dowiedz się jak najwięcej o stanie poszkodowanego, wezwij pomoc jeśli potrzeba. Jeśli poszkodowany nie reaguje zawołaj pomoc, udrożnij drogi oddechowe, sprawdź oddech (widzę, słyszę, czuję). Jeśli brak prawidłowego oddechu zadzwoń na numer 112 lub 999, wykonaj 30 uciśnięć klatki piersiowej. Uciskaj szybko i mocno, rozpocznij natychmiast ! Jeżeli poszkodowany nie odpowiada i nie reaguje naciskaj na środek klatki piersiowej przynajmniej na głębokość pięciu centymetrów z częstością co najmniej 100 razy na minutę. Wykonaj dwa oddechy ratownicze i znowu 30 uciśnięć klatki piersiowej. U dzieci i niemowląt przy braku oddechu wykonaj pięć wdechów a następnie 30 uciśnięć jedną dłonią i dwa wdechy u dzieci, 30 uciśnięć dwoma palcami i dwa wdechy u niemowląt. Rób to tak długo, aż nadejdzie pomoc!*

Miejsce bezpieczne, co dalej? |Wideo

Samochody dostarczone dla GOPR to Mercedesy GLK 220 4Matic o mocy 170 KM wyposażone dodatkowo w  Audio 50 APS z systemem nawigacji DVD, automatyczną klimatyzację THERMATIC oraz inteligentne reflektory bi-ksenonowe ILS. Ratownikom pomoże w codziennej pracy także pakiet Off-road oraz automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic Plus.

4. Poszkodowany jest nieprzytomny. Wykonaj wstępne badanie, wezwij pomoc telefonem 112 lub 999. Nie poruszaj bez potrzeby poszkodowanego, co minutę kontroluj jego oddech, przykryj poszkodowanego. Jeśli musisz zostawić poszkodowanego ułóż go w "pozycji bezpiecznej".*

Partnerem Mercedes-Benz w tej akcji jest firma Bridgestone, która zdecydowała się przekazać w ramach realizowanego przedsięwzięcia komplety opon zimowych  LM-25 4x4 do wszystkich samochodów Mercedes-Benz  GLK użyczonych GOPR-owi. Dzięki zaawansowanej, lamelowej konstrukcji opony Bridgestone Blizzak LM-25 4x4 oferują dobrze zbilansowane osiągi na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, a tym samym zapewniają  precyzyjną kontrolę nad samochodami typu SUV nawet w najtrudniejszych warunkach zimowych, także przy wysokich prędkościach.

Jak pomóc poszkodowanemu? | Wideo

Od Dernburg-Wagen do 4Matic

Historia napędu obu osi w samochodach Mercedesa sięga początków XX w. Firma ze Stuttgartu będzie świętować niebawem stulecie tego praktycznego wynalazku, który tak znacząco podniósł funkcjonalność samochodu i bezpieczeństwo jego użytkowania. Pierwszy prototyp pojazdu z napędem na cztery koła wyszedł spod ręki Paula Daimlera, syna Gottlieba Daimlera. Paul pełnił wówczas funkcję kierownika technicznego austriackiej spółki Daimler-Motoren-Geselschaft w Wiedniu. W 1907 r. pruska armia otrzymała pierwsze egzemplarze samochodów z napędem 4x4 z drewniano-stalowymi kołami. Rok później gotowy był model przystosowany do poruszania się w pustynnym terenie niemieckich kolonii w Afryce, nazwany Dernburg-Wagen od nazwiska sekretarza niemieckiego urzędu kolonialnego. Miał stały napęd na cztery koła i mechanizmy chronione przed destrukcyjnym działaniem piasku. Był niezwykle zwrotny i potrafił pokonywać wzniesienia o nachyleniu 25 %. Pierwszym seryjnym pojazdem z napędem 4x4 był 15-tonowy ciągnik artyleryjski KD 1.

Potrącenie pieszego | Wideo

5. Krwawienie zewnętrzne - tamowanie. Zabezpiecz się przed kontaktem bezpośrednim z krwią (rękawiczki, folia), załóż opatrunek na krwawiące miejsce, gdy jest potrzeba. Kolejne optrunki dokładaj na poprzednie. Krwawiącą kończynę unieś w górę. Opatrunek: nie usuwaj ciał obcych, uwidocznij ranę, poważne zranienia osłoń jałowym optrunkiem i uda się do lekarza.*

Samochody osobowe z napędem wszystkich kół G4 i G5, projektowane nie tylko z myślą o wojsku, pojawiły się na rynku w połowie lat trzydziestych. Producent zachwalał je jako pojazdy na kolonialne polowania. W tamtym okresie na taśmy produkcyjne trafił również pierwszy sześciokołowy samochód ciężarowy z napędem wszystkich kół - LG 4000. W 1940 r., na potrzeby armii wytwarzano także ośmiokołowe ciężarówki serii L z czterema napędzanymi osiami. W 1948 r. zaczęła się historia niesamowicie uniwersalnego i radzącego sobie niemal z każdym terenem Unimoga, małej ciężarówki - wszędołaza pozostającej w produkcji po dziś dzień. Pierwsze klasyczne, osobowe terenówki koncernu Daimler-Benz AG były owocem poruzumienia z austriacką firmą Steyr-Daimler-Puch AG podpisanego w 1973 r. Tak powstał model G-Klasse, którego produkcję rozpoczęto w 1979 r.

Potrącenie motocyklisty | Wideo

6. Oparzenia. Jeśli ubranie przywarło do skóry nie ściągaj go. Oparzone miejsce schładzaj wodą przez ok. 15 min. Załóż opatrunek osłaniający.*

W 1980 r. napęd 4x4 trafił do osobowych Mercedesów. W 1987 r. w modelu E-Klasse po raz pierwszy zastosowano system 4Matic, a dziesięć lat później Mercedes wprowadził na rynek swój pierwszy samochód rekreacyjny - M-Klasse a w 1998 r. zaprezentował system 4matic drugiej generacji. W 2006 r. zadebiutowała luksusowa terenówka GL, a w 2008 model GLK, kolejny przedstawiciel segmentu rekreacyjnego. W 2008 r. debiutowała również trzecia generacja systemu 4Matic.

7. Złamania, skręcenia, zwichnięcia. Złamania - jeśli jest wymagany transport unieruchamiamy złamanie w pozycji zastanej oraz dwa sąsiednie stawy. Przy skręceniach i zwichnięciach unieruchamiamy staw w pozycji zastanej i dwie sąsiednie kości długie. Wezwij pogotowie numerem 112 lub 999.*

Najnowsze wydanie autorskiego rozwiązania konstruktorów Mercedes-Benz to przeniesienie napędu na cztery koła, zintegrowane z automatyczną skrzynią biegów. Nazwa pochodzi od połączenia dwóch terminów - "4 wheel drive" (napęd czterech kół) oraz "automatic" (automatyczna przekładnia). Zaletą 4Matic jest pełna współpraca z nowoczesnymi systemami elektronicznymi. ASR zapobiega buksowaniu kół podczas dynamicznego przyśpieszania, ESP wykorzystuje układ hamulcowy do ustabilizowania toru jazdy a 4 ETS pomaga uniknąć slizgania się każdego z czterech kół oddzielnie. W Mercedesach z systemem 4Matic ciężkie, mechaniczne blokady mechanizmów różnicowych, znane z klasycznych układów 4x4, zastąpiono wielotarczowym mechnizmem o ograniczonym uślizgu wspieranym zaawansowaną elektroniką. Taka konstrukcja jest zwarta i lekka, tylko w minimalny sposób wpływa na podwyższenie zużycia paliwa i nie pogarsza osiągów auta.

8. Stany nagłe. Zawał serca - objawy to duszność, bolesność w klatce piersiowej, strach. Pomoc - wezwij pogotowie, pozycja półsiedząca poszkodowanego, świeże powietrze, wsparcie psychiczne. Nie podawaj żadnych leków, jedzenia i napojów ! Przy omdleniu pozycja leżąca na plecach, uniesione nogi, zapewnienie dostępu świeżego powietrza.*

Dzięki systemowi 4Matic samochód prowadzi się stabilniej. Kierowca ma nad nim lepszą kontrolę w trudnych warunkach za sprawą  integracji układu z elektronicznymi systemami wspomagającymi hamowanie, trakcję i stabilność pojazdu (ABS, ESP, ASR, 4ETS). Możliwy jest również bezpieczny, powolny zjazd ze zbocza dzięki współpracy z systemem DSR (zakres prędkości 4-18 km/h). Mocne punktu 4Matic to lekkość (przyrost masy samochodu o 65-80 kg) oraz minimalne koszty obsługi i wymiany pracujących elementów.

GOPR - służba ludziom

Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe jest stowarzyszeniem kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym. Swoje zadania statutowe, czyli niesienie pomocy w górach ludziom których życie lub zdrowie są zagrożone, zapobieganie wypadkom w górach oraz ochrona środowiska górskiego, realizuje poprzez siedem grup regionalnych (beskidzka, bieszczadzka, jurajska, karkonoska, krynicka, podhalańska i wałbrzysko-kłodzka). Obszar, jaki zabezpiecza GOPR to pasma gór polskich od Karkonoszy przez Jurę Krakowsko-Częstochowską po Bieszczady, o łącznej powierzchni ponad 20 tys km2. Jest na nim ponad 7 tys km szlaków turystycznych blisko 450 urządzeń narciarskich. W siedmiu stacjach centralnych (Szczyrk, Sanok, Podlesie, Jelenia Góra, Krynica Zdrój, Rabka Zdrój, Wałbrzych) i 33 stacjach ratunkowych będących własnością GOPR, a także w 77 sezonowych stacjach i 23 punktach ratunkowych nie będących własnością GOPR czuwa ponad setka etatowych ratowników, ponad 1300 ratowników ochotników i ponad 200 ratowników kandydatów, gotowych nieść pomoc wszystkim poszkodowanym niezależnie od pory roku, dnia i nocy. W 2010 r. GOPR odbył blisko 6500 wypraw, akcji i interwencji ratunkowych, udzielając pomocy 6670 osobom.

Uratujemy w Europie 100 000 ludzi, jeśli wszyscy - tak laicy jak i profesjonalni ratownicy - w ten sposób będą udzielali pomocy*

* Tekst broszury informacyjnej, sygnowanej logiem GOPR i Mercedes-Benz 4Matic

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Kierowco, sprawdź promile - ZOBACZ TUTAJ

Nie zniszcz sobie życia - ZOBACZ TUTAJ

Audi A6 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA