Najlepsze opony zimowe wg ADAC

Niemiecki Automobilklub ADAC przeprowadził test opon zimowych przeznaczonych do samochodów klasy średniej i niższej-średniej w rozmiarach 175/65R14 i 195/65R15 T. Żadna opona nie zdobyła oceny bardzo dobrej "++", a jedna nie zaliczyła testu

Pierwsza opona zimowa z oznaczeniem M+S pojawiła się na rynku w 1952 r. Jej wynalezieniem może pochwalić się firma Continental

Test opon podzielono na kilka prób, które w różnym stopniu przyczyniały się do ostatecznego wyniku. Pod lupę wzięto takie aspekty, jak zachowanie na nawierzchni suchej (15%), mokrej (30%), ośnieżonej (20%) i na lodzie (10%). To jednak nie wszystko. Na ostateczną ocenę złożyły się także opory toczenia (10%), zużycie opon (10%) i hałas (5%). ADAC podało też widełki cenowe każdej opony, ale cena nie była brana pod uwagę w ostatecznej punktacji.

175/65R14 T

Opony w tym rozmiarze stosowane są w samochodach segmentu B, chociaż jeszcze kilka lat temu montowano je w samochodach kompaktowych. To czyni go jednym z popularniejszych rozmiarów opon w naszym kraju. Jak spisały się opony poszczególnych marek?

Continental ContiWinterContact TS800Continental ContiWinterContact TS800 fot. Continental Do zestawienia wybrano 14 opon z różnych segmentów - od budżetowych do premium. Żadnej oponie nie udało się zdobyć najwyższej oceny bardzo dobrej "++", ale trzy z nich otrzymały oceny dobre "+". Opona Continental ContiWinterContact TS 800 okazała się najlepsza na śniegu i w kategorii ekonomii (opory toczenia), zdobywając jednocześnie pierwszą lokatę. Na drugim miejscu dojechał Michelin Alpin A4 , który z kolei otrzymał najlepsze noty na suchym (ex aequo z oponami Dunlop i Sava), na lodzie i wykazał najlepszą odporność na zużycie. Trzecie miejsce przypadło oponie Dunlop SP Winter Response , która wygrała na suchym i okazała się najcichsza.

Na kolejnych miejscach uplasowały się opony: Goodyear UltraGrip 8 (najlepsza na mokrym), Semperit Master-Grip, Esa-Tecar Super Grip 7, Vredestein Snowtrac 3, Uniroyal MS plus 6, Maloya Davos, Firestone Winterhawk 2 Evo, Sava eskimo S3+ (najlepsza na suchym), Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3, Ceat Formula Winter - wszystkie z oceną zadowalającą. Na końcu stawki znalazł się Falken Eurowinter HS439 z oceną dostateczną, którą zawdzięcza niskiej ocenie za zachowanie na śniegu.

195/65R15 T

Continental ContiWinterContact TS830Continental ContiWinterContact TS830 fot. Continental Ten rozmiar stosowany niegdyś w autach klasy średniej dziś spotykany jest częściej w autach klasy kompakt. Tym razem pod lupę trafiło 16 opon, z czego 6 zdobyło ocenę dobrą "+". Konkurencja jest już o wiele bardziej zaciekła. Na podium ponownie znalazła się niemiecka opona Continental ContiWinterContact TS830 , jednak tym razem nie udało jej się wygrać w żadnej kategorii. Pierwsze miejsce zawdzięcza wysokim ocenom w każdej kategorii. Drugie miejsce przypadło oponie Goodyear UltraGrip 8 (najlepsza na mokrym), a trzecie Semperit Speed-Grip 2 (najniższe opory toczenia i najcichsza ex aequo z oponami Vredestein i Fulda). Kolejne opony z oceną dobrą to Dunlop SP Winter Sport 4D , Michelin Alpin A4 (najniższe zużycie opony ex aequo z oponą Kleber) i Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3 (najlepsza na lodzie).

Kolejne lokaty z oceną zadowalającą zajęły opony: Nokian WR D3 (najlepsza na suchym), Vredestein Snowtrac 3 (najcichsza), Fulda Kristall Montero 3 (najlepsza na śniegu i najcichsza), Barum Polaris 3, Kleber Krisalp HP2 (najniższe zużycie opony), Kumho I'ZEN KW23, Bridgestone Blizzak LM-32, GT Radial Champiro WinterPro.

Opona Falken Eurowinter HS439 otrzymała ocenę dostateczną, a Trayal Arctica niedostateczną - głównie za hałas i zachowanie na mokrym.

Podsumowanie

Eksperci zalecają, aby wymienić zimowe opony na nowe, gdy grubość bieżnika spadnie poniżej 4 mm oraz wiek opony przekroczy 10 lat. Należy również pamiętać o wcześniejszym zamówieniu opon w serwisach, ponieważ kierowcy, którzy będą czekali do pierwszych mrozów i opadów śniegu mogą mieć problemy z szybką wymianą opon na nowe.

Czy powyższy test przeprowadzony przez ADAC jednoznacznie odpowiada jakie opony wybrać? Oczywiście, że nie. Po pierwsze wybór opon powinien być uzależniony od warunków w jakich najczęściej eksploatujemy nasz samochód zimą. Dla jednych kierowców najważniejsze może być zachowanie opony w śniegu (np. spore odcinki nieodśnieżanych dróg), dla innych na lodzie (np. odcinki górskie), lub na mokrym (np. duże przebiegi po odśnieżonych, ale mokrych drogach krajowych). Są z pewnością i tacy, którzy przedkładają komfort nad inne cechy i wybiorą najcichsze opony. Kolejnym czynnikiem wpływającym na wybór jest cena. Jak widać po wynikach testu opony segmentu "budżetowego" także potrafią wygrywać w danej kategorii i ukończyć test z oceną zadowalającą.

Marcin Lewandowski źródło: ADAC

ZOBACZ TAKŻE:

Bridgestone Blizzak LM-80 - zimowa opona z pazurem

Opony zimowe | Azot bieżnik i dobre składowanie

Ford Focus - ogłoszenia

Eksperci Continental zalecają, aby wymienić zimowe opony na nowe, gdy grubość bieżnika spadnie poniżej 4 mm oraz wiek opony przekroczy 10 lat. Należy również pamiętać o wcześniejszym zamówieniu opon w serwisach, ponieważ kierowcy, którzy będą czekali do pierwszych mrozów i opadów śniegu mogą mieć problemy z szybką wymianą opon na nowe.

Więcej o:
Copyright © Agora SA