Gazeta.pl > Moto >  Motoważne

Rondo turbinowe? Kolejne takie w Polsce

P.K.
09.08.2011
A A A Drukuj
Rondo Babka

Rondo Babka (Fot. Kuba Atys / Agencja Gazeta)

Ronda to prawdziwa zmora kierowców. Ronda turbinowe to już absolutny dramat. Kto ma pierwszeństwo? Czy można na nim zmieniać pasy? Pytań jest wiele, a kolejna taka "drogowa łamigłówka" powstaje właśnie w Warszawie

W najbliższy weekend drogowcy zamkną jedno z najbardziej kolizyjnych i najgorszych do przejechania rond w Warszawie. Dlaczego? Bo jak zapewnia miejski inżynier ruchu dotychczasowa organizacja na tym rondzie nie była najlepsza. W przypadku stłuczki sami policjanci rzekomo mieli problemy z orzeczeniem winy.


Zapraszamy do galerii dziwnych rond

Klasyczne rondo zamieni się więc w rondo turbinowe, czyli takie, na którym nie można zmienić pasa ruchu. Każdy z trzech pasów będzie miał swój wydzielony zjazd. Jadąc lewym pasem zjedziemy dopiero na trzecim zjeździe, środkowym na drugim, prawym na najbliższym. Niby logiczne, ale w praktyce może okazać się niepraktyczne. Przy planowanej zmianie nikt bowiem nie wziął chyba pod uwagę ilości samochodów, które będą jechały w tym samym kierunku. Zgodnie z logiką ronda turbinowego z trzech pasów jakie mają kierowcy do tej pory ich liczba zmniejszy się do jednego. A w takiej sytuacji korki mogą być gigantyczne.

Zarząd Dróg Miejskich i tak zrezygnował z rozdzielenia pasów ruchu specjalnymi separatorami. Po ich zamontowaniu samochód nie miałby szans na zmianę pasa, nawet w sytuacji awaryjnej. Kłopot miały także karetki i wszystkie pojazdy uprzywilejowane. Nie zrezygnowano za to z wysepek, które mają kierować kierowców na dany zjazd.

Remont zacznie się w piątek o godz. 23:00, a skończy we wtorek o czwartej nad ranem. Ruch na rondzie w tym czasie będzie całkowicie zamknięty. Wyznaczono objazdy. Ruch między ul. Słomińskiego a Powązkowską zostanie skierowany przez ul. Kłopot i Burakowską (tyły centrum handlowego Arkadia, pod wiaduktem al. Jana Pawła II prowadzącym na Żoliborz). Z al. Jana Pawła II i Okopowej ruch będzie poprowadzony Stawkami. Najprawdopodobniej ruch tramwajów także zostanie wstrzymany na czas remontu.

W Warszawie jest już jedno rondo turbinowe - na węźle przy ul. Marsa. Kierowcy, którzy jadą tam pierwszy raz są zdezorientowani. Poza tym są wakacje i ruch jest niewielki. Jak sprawdzą się ronda turbinowe w codziennej eksploatacji? Czas pokaże.

Czekamy na Wasze opinie.

Przemysław Kostecki

ZOBACZ TAKŻE:

Rondo - idea jest prosta

Bezpieczne, ale nie łatwe - wszystko o rondach

Samochody - ogłoszenia

http://moto.pl/MotoPL/51,90109,7104508.html?i=5Z

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2010, 46 900 PLN
2014, 86 000 PLN
2004, 10 200 PLN
2009, 15 990 PLN

Gdybyś mógł wydać kilka tys. zł na auto, na co byś je przeznaczył?

  • 57%

    naprawa wszystkich bolączek (715)

  • 10%

    tuning silnika (129)

  • 10%

    nowe koła (128)

  •   7%

    światła ksenonowe i LED (84)

  •   5%

    sportowe zawieszenie (65)

  •   5%

    ręcznie szyta tapicerka (57)

  •   4%

    nowy lakier (53)

  •   2%

    zestaw spoilerów (28)

Liczba oddanych głosów: 1259