Derbi Boulevard 50 2T | Powolne odkrywanie urody

Czasem bywa tak, że potrzeba więcej czasu, aby dostrzec piękno ukryte w szczegółach

Pierwsze moje spotkanie z Derbi Boulevard 50 nie spowodowało żadnych głębszych doznań estetyczny. Ot, następny sympatycznie wyglądający miejski skuterek, wywodzący się z fabryki z tradycjami. Co prawda obecnie bardziej znanej z motocykli wyścigowych odnoszących sukcesy w mistrzostwach świata, niż jako producent motorowerów z płozami. Oczywiście w UE marka Derbi jest znana, ale na polskim rynku bardziej jest rozpoznawana w grupie motorowerów terenowych niż pośród skuterów.

Przyglądając się dłużej Bulevardowi, zaczynam dostrzegać jego dyskretną urodę zbliżoną do szkoły włoskich stylistów. Przód skutera oraz jego bryła nawiązują wyglądem do obecnie produkowanych skuterów Vespa. W zasadzie nie ma się czemu dziwić, przecież ta hiszpańska marka została wchłonięta przez koncern Piaggio. Jednak zmiana właściciela nie jest powodem, aby Derbi było kopią wspomnianej Vespy. Należy pamiętać że Derbi to marka motocykli wyścigowych, znajdziemy więc w kształcie nadwozia pewne sportowe szczegóły stylistyczne.

Bardzo ładny reflektor z miniowiewką, śliczna lampa tylna i delikatna linia nadwozia wskazują na dużą staranność wykończenia i polot projektantów. Uwagę przykuwa ładnie rozplanowane centrum dowodzenia skuterzysty. Jest bardzo czytelne jak w niezłej klasy samochodzie. Jakość użytych materiałów oraz staranność wykończenia nie budzą żadnych zastrzeżeń. Uchwyty dla pasażera umieszczone za kanapą nie dość, że ładne, to są jeszcze bardzo funkcjonalne.

Możliwości załadunkowe nie są olbrzymie, jednak pod kanapą typowy otwarty kask zmieścimy bez większego problemu. Jeżeli to jest za mało, istnieje możliwość montażu akcesoryjnego kufra. Również pomyślano o użytkownikach skutera jeżdżących na co dzień bez względu na pogodę. W akcesoriach znajdziemy wysoką, a zarazem szeroką szybę ochronną skutecznie chroniącą jadącego przed wiatrem lub deszczem.

Boulevard, jak większość miejskich skuterów, toczy się na kołach o średnicy dwunastu cali. Zastosowane odlewane koła urzekają swą urodą. Do zatrzymania pojazdu mamy do dyspozycji z przodu hydrauliczny hamulec tarczowy, zaś z tyłu mechaniczny bębnowy. Do napędu pojazdu zastosowano dwusuwowy silnik spalinowy, chłodzony powietrzem. Ta jednostka napędowa znana jest z wysokiej trwałości i ekonomicznego gospodarowania paliwem. Silnik jest oczywiście produkcji włoskiej.

Miejski skuter powinien gwarantować minimum komfortu podróżowania dla dwojga osób, być dynamiczny, mieć dobre hamulce oraz dobrze się prowadzić. Jedyną metodą na sprawdzenie, czy nasz testowy jednoślad spełnia powyższe wymagania jest jazda w ruchu miejskim.

Udostępniony do testu skuter miał założoną blokadę prędkości, więc według prawa o ruchu drogowym był motorowerem. Jazda wcale nie musi być irytująca. Warunkiem powodzenia są dobre przyspieszenia i właściwa ergonomia. Pozycja za kierownicą Boulevarda jest wygodna, dostęp do dźwigni hamulców i do przełączników wręcz intuicyjne. Ilość miejsca dla stóp kierowcy jest w zupełności wystarczająca. Pasażer ma do dyspozycji małe podeściki pod stopy.

Pierwsza jazda i już mi się gęba ciszy. Skoro nie może być szybko, to już wiem, że będzie wygodnie i stosunkowo cicho. Wygoda w tym przypadku nie polega tylko na wygodnej kanapie, ale również do podniesienia poziomu komfortu przyczynia się zawieszenie. Zestrojono je tak, że wybiera mniejsze nierówności, zaś nie jest za miękkie. Brak niepotrzebnego jazgotu zawdzięczamy prawidłowo zaprojektowanemu układowi wydechowemu. Ponadto sam silnik nie emituje żadnych niepotrzebnych mechanicznych dźwięków, tak charakterystycznych dla silników chłodzonych powietrzem.

Sama jazda Boulevardem przebiegała bezproblemowo. Niewielki skuterek mimo założonych blokad bardzo żwawo przyspieszał do ustawowych 45 km/h, a nawet czasami tę wartość przekraczał. Wrażenie pewnej powolności pojawiało się dopiero po osiągnięciu prędkości maksymalnej. Powodem była przeważająca większość użytkowników naszych ulic, dla których ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym chyba nie istnieją. Wówczas jadąc takim prawomyślnym skuterkiem, można czuć się trochę zagrożonym. Natomiast w godzinach szczytu komunikacyjnego problemy z niesubordynowanymi kierowcami aut przestają istnieć. Tworzące się korki powodują, że mały jednoślad staje się jednym z najszybszych środków indywidualnej komunikacji miejskiej. Jego stosunkowo niewielkie gabaryty pozwalają na bezkolizyjne przeciśnięcie się między stojącymi samochodami. Derbi jest bardzo zwrotnym skuterkiem, co ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach. Dobre przyspieszenia, jakimi dysponuje nawet w wersji z blokadą, są bardzo pomocne w szybkim przedostawaniu się przez zatłoczone ulice.

Również na hamulce nie można narzekać. Są bardzo dobre. Oczywiście przedniego nie można obsługiwać jednym palcem. To jest zarezerwowane dla sportowych motocykli, jednak siła konieczna do osiągnięcia dużych opóźnień nie jest konieczna. W końcu nie ma się czemu dziwić. Istnieje przecież wersja z silnikiem 125 ccm, a więc dużo szybsza i mocniejsza z identycznym układem hamulcowym.

Chociaż rozstaw osi skuterka jest niewielki, a średnica kół to zaledwie dwanaście cali, zapewniał mi całkiem wygodne podróżowanie nawet nie wyremontowanymi ulicami. Oczywiście głęboka wyrwa w asfalcie stawała się trudnym do pokonania wyzwaniem dla zawieszenia, ale przecież skutery są przeznaczone do jazdy po równych drogach. Do prowadzenia jednośladu nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Jest stabilnie zarówno podczas jazdy na wprost, jak również podczas pokonywania zakrętów. Dosłownie aż się chce jechać po winklach jeszcze szybciej, ale kodeksowe blokady na to nie pozwalają.

Derbi Boulevard 50 2T okazał się bardzo wdzięcznym skuterkiem miejskim. Nie dość, że ładny, to jeszcze dający sporo przyjemności z jazdy. Ograniczone osiągi nie stanowią wady, w końcu w całej UE prędkość motorowerów jest ograniczona. Ciekawą propozycją byłaby zapewne wersja z większym silnikiem 125 cccm. Jednak w Polsce nie jest oferowana. U nas jakoś ta klasa pojemnościowa nie może zdobyć zbyt wielu zwolenników.

Derbi Boulevard 50 2T | Dane techniczne:

SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony powietrzem
Układ: jednocylindrowy
Pojemność skokowa: 49,4 ccm
Średnica tłoka x skok: 40 mm x 39,3 mm
Stopień sprężania: 10,9:1
Moc maksymalna: 2,09 kW(2,85 KM) przy 6000 obr/min
Zasilanie: gaźnik
Rozruch: elektryczny/nożny
Przeniesienie napędu: automatyczne bezstopniowe

PODWOZIE
Zawieszenie przednie: teleskopowe
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony
Hamulec przedni: tarczowy
Hamulec tylny: bębnowy
Opony przód/ tył: 120/70-12 /120/70-12

WYMIARY I MASY
Długość: 2030 mm
Rozstaw osi: 1390 mm
Szerokość: 810 mm
Wysokość: 1220 mm
Masa pojazdu: 96 kg
Zbiornik paliwa: 7,5 l

DANE EKSPLOATACYJNE
Prędkość maksymalna: 45 km/h
Średnie zużycie paliwa: 3,3 l/100km

Jacek Gradomski

ZOBACZ TAKŻE:

Honda SH 300i | Za kierownicą

MINI Scooter E Concept

Motocykle - ogłoszenia

Więcej o: