Sportowy bokser ze stajni BMW

BMW na międzynarodowych targach motocyklowych które odbyły się w Paryżu na przełomie września i października br. przedstawiło kolejny model z rodziny HP (High Performance). Tym razem jest to model HP2 SPORT, przy pomocy którego Niemcy chcą konkurować z japońskimi koncernami w klasie motocykli sportowych.
Stylistyka bardzo odbiega od tego do czego przyzwyczaiło nas BMW. Przede wszystkim modyfikacja układu wydechowego, całkowicie nowe tylne zawieszenie czy zastosowanie elementów z karbonu czyni z tego motocykla rasowego sporta. Styliści starali się stworzyć motocykl który nie tylko na pierwszy rzut oka ale i w pozostałych elementach sprawiać będzie wrażenie maszyny torowej. Przykładem jest tu wyświetlacz rodem z MotoGP. Z innych konstrukcyjnych ciekawostek warto odnotować fakt, iż możliwe jest szybkie wymontowanie oświetlenia co zapewne ucieszy fanów jazdy torowej.

Silnik jaki zastosowano w nowym sporcie to zmodyfikowana jednostka z R1200S, która osiąga moc 130KM co przy wadze motocykla wynoszącej 179 kg czyni z niego dość poważnego gracza. Moment obrotowy w wysokości 115 Nm dostępny już przy 6 tys. obrotów czy zastosowanie 6 biegowej skrzyni z systemem umożliwiającym zmianę biegów bez użycia sprzęgła, bez ryzyka uszkodzenia skrzyni sprawi, że maszyna dostarczy użytkownikowi sporo niezapomnianych emocji.

Zawieszenie Ohlinks, hamulce Brembo z opcjonalnym ABS-em, który można w prosty sposób wyłączyć w czasie szaleństw na torze, do tego mocny silnik z potężnym momentem czyni z nowego dziecka BMW naprawdę ciekawa alternatywę dla japońskich produktów. Smaku dodaje wyświetlacz LCD, który posiada funkcje podawania czasów poszczególnych okrążeń i wiele innych opcji przydatnych podczas jazdy sportowej. Mimo aspiracji typowo wyścigowych nie jest to maszyna która będzie rządziła na torach a to głównie za sprawa dość kontrowersyjnej budowy - wystający na boki silnik może stanowić spore utrudnienie szczególnie przy szybkiej jeździe w zakrętach.

BMW planuje wprowadzić HP2 na rynek w 2008 roku.

Maciej Kapuściński

Dane techniczne

Dane techniczneHP2 Sport
Silnik:czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ:dwucylindrowy, bokser, umieszczony horyzontalnie
Rozrząd:DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemność skokowa:1170 ccm
Średnica x skok tłoka:67 x 42.5 mm
Moc maksymalna:130 KM przy 8750 obr/min
Moment obrotowy:115 Nm przy 6000 obr/min
Rozruch:elektryczny
Skrzynia biegów:sześciostopniowa
Hamulec przedni:podwójny tarczowy 320mm
Hamulce tylny:pojedynczy tarczowy 265mm
Opony przód/tył:120/ 70 ZR17 190/55 ZR17
Waga:178 kg
Zbiornik paliwa:16L
Więcej o: