Samochody z innej bajki | GMC

GMC to na swój sposób unikalna firma, ponieważ nie ma w swojej ofercie ani jednego auta osobowego. No i mimo to, że jest na wskroś amerykańska, może się pochwalić odrobiną polskości
Logo GMC Logo GMC Fot. GMC | Logo GMC

GMC - narodziny koncernu

Historia GMC zaczęła się w 1901 roku, gdy amerykański inżynier o bezdyskusyjnie polskim nazwisku - Max Grabowsky - założył firmę Rapide i jako jeden z pierwszych rozpoczął produkcję ciężarówek. Kilka lat później pionierskie przedsiębiorstwo, można powiedzieć, "padło ofiarą" szału zakupowego koncernu General Motors z początku XX wieku, w efekcie czego w 1909 roku znalazło się pod jego skrzydłami. W tym samym roku do koszyka przyszłego motoryzacyjnego potentata wpadła kolejna firma produkująca auta użytkowe - Reliance. Obie połączono w 1911 roku pod szyldem GMC.

Na przestrzeni lat firma GMC produkowała nie tylko mniejsze lub większe ciężarówki, ale także wozy strażackie, pojazdy wojskowe, ambulansy, kampery i autobusy. Te ostatnie wyjeżdżały z fabryk GMC dlatego, że General Motors kupił w latach 20. firmę Yellow Buses produkującą autobusy i połączył ją z GMC. Romans GM z komunikacją miejską trwał do końca lat 80. Dlaczego to ważne? Kojarzycie ze starszych amerykańskich filmów autobusy z charakterystycznymi okrągłymi reflektorami? To właśnie modele GMC, ot co.

Żyjemy w czasach globalizacji, więc modele GMC nie są unikalne i bazują na innych samochodach - przede wszystkim na Chevroletach, ale też na Cadillakach, Buickach i produkowanych do niedawna Saturnach. Ciekawostka - GMC jako jedyna firma GM nie ma własnych salonów sprzedaży, a modele tej marki można kupić u dilerów Buicka. No właśnie, a co można kupić?

GMC Canyon GMC Canyon Fot. GMC | GMC Canyon

GMC Canyon

Podstawowy i najtańszy jest model Canyon. Nie wygląda na zdolnego do przeprawienia się przez jakikolwiek kanion, ale za to ma mocne silniki (od 2,9 l R4 185 KM po 5,3 l V8 300 KM), dostępny jest w kilku wersjach nadwoziowych (krótka i długa kabina) oraz z dwoma rodzajami napędu. Canyon może mieć albo napęd na tylne koła (co jest niepojęte w amerykańskim pikapie), albo na cztery koła (co jest oczywiste w amerykańskim pikapie). Najtańszy Canyon kosztuje nieco ponad 17 tys. dolarów. Siostrzany Chevrolet Colorado ma identyczne poczucie własnej wartości.

 

Ciężarówkowa lampkologia

GMC - ogłoszenia motoryzacyjne

GMC Sierra GMC Sierra Fot. GMC | GMC Sierra

GMC Sierra

O 3,8 tys. dolarów więcej trzeba zapłacić za Sierrę. Nie ma ona nic wspólnego z modelem Forda sprzed 30 lat, ale ze współczesnym Chevroletem Silverado już tak. Nie będziemy się jednak zajmować tańszymi Sierrami z pojedynczą lub podwójną kabiną, silnikiem V6 lub V8 oraz jej wersją hybrydową. Dlaczego? Bo ciekawsze są wersje HD (od Heavy Duty) i HD Denali.

Wyglądają tak, jakby pakowały na siłowni i były na diecie sterydowej, mają olbrzymie silniki (benzynowe 6,0 l V8 360 KM lub wysokoprężne 6,6 l V8 397 KM), podwójne koła z tyłu i są większe niż niektóre kraje (najdłuższa wersja ma ponad 6,5 m długości i ponad 2,4 m szerokości!). Te modele są w stanie uciągnąć prawie 10 ton i wziąć na pakę ponad 3 tony! To jest niemalże niewyobrażalne. To jest ucieleśnienie wielgachnego, amerykańskiego pikapa zaparkowanego gdzieś pod stodołą, na kilkusethektarowym gospodarstwie w Montanie.

 

GMC Sierra na ostro

GMC - ogłoszenia motoryzacyjne

GMC Terrain GMC Terrain Fot. GMC | GMC Terrain

GMC Terrain

Minimum 24 tys. dolarów trzeba zapłacić za model Terrain - jest najmniejszy w rodzinie GMC i bazuje na tej samej płycie podłogowej, którą wykorzystuje Chevrolet Captiva. Nie jest więc utylitarny, amerykański, dzielny i męski, a raczej stylowy, europejski, szpanerski i kobiecy. Z jednej strony GMC rozmienia się na drobne, prezentując takiego crossovera, ale z drugiej strony daje klientom to, czego potrzebują.

 

GMC - futbolista z terenu

GMC - ogłoszenia motoryzacyjne

GMC Acadia GMC Acadia Fot. GMC | GMC Acadia

GMC Acadia

Kolejny niemęski i bardziej on-roadowy niż off-roadowy model to Acadia. Kosztuje niecałe 31 tys. dolarów, w wersji z napędem na przód i silnikiem R4 przynosi wstyd swoim większym braciom (modele 4x4 V6 też im chluby raczej nie przynoszą) i jest ukłonem w stronę miejskiej, stylowej klienteli. Acadia to taki Jeep Compass - tak naprawdę ma niewiele wspólnego z charakterem i legendą marki oraz pozostałymi jej modelami, ale powstał dlatego, by włodarze GMC mogli nieco więcej zarobić i dalej tworzyć legendarne pojazdy, na przykład takie jak Savana.

 

Których aut w Polsce nie kupisz?

GMC - ogłoszenia motoryzacyjne

GMC Savana GMC Savana Fot. GMC | GMC Savana

GMC Savana

Savana to taki amerykański Ford Transit, archetyp amerykańskiego dostawczaka. Jeśli złodzieje rabują bank w amerykańskim firmie (lub w prawdziwym życiu), to z workami pełnymi pieniędzmi wskakują do Savany. Gdy pan Smith prowadzi firmę budowlaną i pragnie auta dostawczego, idzie do salonu GMC (znaczy Buicka). Savana to wóz na wskroś Made in USA, więc ma silnik V6 lub V8, dostępny jest w wersji przedłużonej, a jego droższe wersje mają duuużo chromu na chłodnicy. Awesome - tak ogólnie, nie tylko jak na auto dostawcze.

 

6 milionów Transitów w 45 lat

GMC - ogłoszenia motoryzacyjne

GMC Yukon GMC Yukon Fot. GMC | GMC Yukon

GMC Yukon

Flagowym modelem GMC jest Yukon. W podstawowej wersji kosztuje nieco ponad 38 tys. dolarów, a jego wersja przedłużona jest droższa o 4 tys. dolarów. Yukon jest wielki, komfortowy, luksusowy, zaawansowany technicznie i wyrafinowany, oczywiście na tyle, na ile prostej konstrukcji terenówka z USA może być zaawansowana technicznie i wyrafinowana. Yukon jest także jedynym modelem obok osobowej wersji Savany, który może wziąć na pokład 9 osób.

Filip Otto

 

Hybrydowy deszcz SUV-ów

GMC - ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Agora SA