Olej | jaki wybrać dla używanego samochodu

Zakup samochodu to poważna decyzja. Jeszcze poważniejsza, jeżeli decydujemy się na auto używane. Jest ono dużo tańsze od samochodu z salonu, ale jednocześnie może narazić nas na duże wydatki

Szczególnie, jeżeli poprzedniemu właścicielowi zdarzało się zapominać o regularnych przeglądach, co ma duży wpływ na kondycję auta. Najlepszym sprzymierzeńcem silnika jest wysokiej jakości olej syntetyczny, który wbrew panującej opinii nadaje się również do starszych pojazdów.

Siedmiolatek, 250 000 kilometrów przebiegu i drugi właściciel. Przy mało awaryjnej marce i atrakcyjnej cenie auto znajdzie nowego właściciela, który w pierwszej kolejności powinien udać się do serwisu i sprawdzić kondycję silnika oraz innych ważnych dla bezpieczeństwa elementów samochodu. Wjeżdżamy do warsztatu, gdzie na dzień dobry mogą jednak pojawić się problemy. Pytań o właściwe utrzymanie samochodu z drugiej ręki jest wiele. Dlatego poniżej koncentrujemy się tylko na tych, które dotyczą silnika i jego odpowiedniego smarowania.

Czy olej syntetyczny będzie dobry dla starszego samochodu?
Przy wyborze oleju powinniśmy się kierować przede wszystkim zaleceniami producenta auta i stosować oleje silnikowe renomowanych marek. Jeden z olejowych mitów mówi, że oleje syntetyczne nie mogą być używane w starszych autach. Według badania Mobil 1, tak twierdzi co piąty polski kierowca. To błędne przekonanie funkcjonuje, pomimo że od ponad trzydziestu lat silniki samochodów zalewane są olejami syntetycznymi.

Co zrobić, jeżeli nie wiem, jaki olej używał poprzedni właściciel pojazdu?
W tej sytuacji lepiej być ostrożnym i użyć syntetycznego oleju. Jeżeli poprzedni właściciel zalewał silnik olejem syntetycznym, nie pogorszymy jego efektywności. Natomiast jeżeli do wcześniej używanego oleju konwencjonalnego dolejemy produkt syntetyczny, efektywność produktu konwencjonalnego ma szansę wzrosnąć.

Czy nie muszę obawiać się, że po użyciu syntetyka w starszym samochodzie dojdzie do rozszczelnienia silnika oraz czy zmieniony kolor oleju kwalifikuje go do wymiany?
To mit, że oleje syntetyczne powodują rozszczelnienie starych silników. Powodem wycieków jest często zły stan uszczelek i podkładek. Nieprawdą jest też, że olej który w trakcie eksploatacji zmienił oryginalną barwę, stracił swoje właściwości smarne i nadaje się do wymiany. Szybkie, szczególnie w silnikach wysokoprężnych, zmiany koloru oleju silnikowego w początkowej fazie eksploatacji są naturalne i mają niewielki związek z jego skutecznością działania.

Poprzedni właściciel jeździł na oleju semisyntetycznym Mobil Super 2000. Czy mogę wykonywać dolewki syntetykiem?
Tak, szczególnie warto przy najbliższej wymianie zdecydować się na ten właśnie olej syntetyczny. W sytuacji odwrotnej, dolewki oleju semisyntetycznego do syntetyka wymagają uwzględnienia, że właściwości oleju syntetycznego mogą zostać ograniczone.

Kupiłem auto na LPG. Znajomi doradzają mi stosowanie specjalnych olejów silnikowych. Czy mają rację?
To absolutnie nieprawda. Samochody zasilane LPG jako drugim paliwem nie potrzebują specjalnych olejów silnikowych. Pojazdy zasilane dwupaliwowo z LPG wymagają bardzo dobrego oleju do smarowania w okresie rozruchu, gdy zużycie silnika jest największe. Z tym zadaniem doskonale radzą sobie przede wszystkim oleje syntetyczne. Modele aut z instalacją LPG powinny być smarowane olejami o tych samych specyfikacjach i charakterystyce fizykochemicznej jak bez tej instalacji. Przykładem jest Renault Twingo I. Tu dobrym wyborem będzie zastosowanie w pełni syntetycznego oleju Mobil 1 New Life 0W-40 zarówno w silnikach wyłącznie benzynowych, jak i z instalacją LPG.

Nie wiem kiedy w samochodzie ostatni raz został wymieniony olej silnikowy.
Kierowca, który sprzedaje swoje auto, nie będzie już chciał wydać pieniędzy na wymianę oleju, a na dodatek zrobi wszystko, by zmniejszyć wszystkie mankamenty pojazdu i utrzymać jak najwyższą cenę. Dlatego bezpośrednio po zakupie auta warto odwiedzić dobry warsztat samochodowy i zlecić między innymi wymianę oleju. Nowoczesne oleje charakteryzują się doskonałą ochroną silnika nawet przy wydłużonych okresach pomiędzy wymianami, dając kierowcy duży margines bezpieczeństwa. Jednak możliwość wydłużenia okresów serwisowych, wbrew zaleceniom producenta pojazdu, jest ryzykowna.

Oleje syntetyczne są najdroższe. Czy warto stosować je na przykład w dwunastoletnich samochodach o dużym przebiegu?
To prawda, że syntetyki są droższe w porównaniu do olejów mineralnych i semisyntetycznych. Jednak w dłuższej perspektywie ich zakup przynosi zdecydowanie więcej korzyści. Jest to związane z własnościami smarnymi syntetyków. Oto film, który pokazuje, jak wygląda wnętrze silnika Mercedesa po przejechaniu aż miliona kilometrów:

Źródło: ExxonMobil

Tanio, czyli drogo - współczesne diesle

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Zdjęcie Elf Excellium  4L Zdjęcie Orlen Platinum 4L Zdjęcie Castrol Magnatec 4L
Elf Excellium 4L Orlen Platinum 4L Castrol Magnatec 4L
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Porównaj ceny »
Parametry techniczne
Lepkość 5W50 10W40 15W40
Podstawowe informacje
Rodzaj Syntetyczny Półsyntetyczny Mineralny
dane dostarcza:
Więcej o:
Komentarze (96)
Olej | jaki wybrać dla używanego samochodu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: grr

    Oceniono 7 razy 5

    ja nie zmieniam dolewam tylko 6 lat

  • Gość: pawel

    Oceniono 7 razy 3

    Mechanik doradzil mi olej XADO 10w60 pelny syntetyk z rewitalizantem czyli ceramizerem,rewelacja nie bierze oleju,kompresja jak w nowym silniku,ciszej pracuje na gazie nie ma spadku mocy,wyprzedzam wszystkie samochody.Olej u nas malo znany i nie reklamowany,bede zawsze lal ten olej,drogi ale na dolewki innych firm musialem wydac wiecej kasy!!!!!!!!!!!

  • Gość: Janekkk

    Oceniono 5 razy 3

    Zna ktoś może oleje Penrite? Byłem na stronie http://www.penrite.pl i jest to chyba polski dystrybutor. Na zachodzie cieszy się popularnością, ale u nas chyba średnio?

  • Gość: gracjan

    Oceniono 2 razy 2

    Ja zaufałem Revline bo mają bardzo konkretne oleje pochodzące z rafinerii, która datuje swoje początki w 19 wieku. Mówię tutaj oczywiście o rafinerii w Jaśle :) Wracając do olei to przede wszystkich używam ich do sprzętu rolniczego i swojego samochodu ciężarowego (tak jestem kierowcą tira) Obecnie stawiam na REVLINE HERCULES LS 15W/40 bo wydaje mi się, że najlepiej na nim wszystko śmiga.

  • Gość: Amsoil

    Oceniono 1 raz 1

    Amsoil Z-ROD

    Dostępny na stronie ChemiaSamochodowa24

  • Łukasz Kruszyna

    Oceniono 1 raz 1

    Mógłbym zaproponować olej Qualitium do ciężarówek. Mają taką serię jak oleje Truck. Specjalne, dopasowane oleje właśnie do specyficznych potrzeb mocniejszych silników w większych autach. W swojej flocie tylko z takich rozwiązań korzystam i praktycznie jakieś problemy techniczne mnie omijają.

  • Bejbi Bejbi

    Oceniono 1 raz 1

    mi ostatnio dobrze doradzili w koma auto serwis, dzięki nim moje auto jest bardziej dynamiczne, ale nie pamiętam jaka nazwa była tego oleju

  • sebo arti

    Oceniono 1 raz 1

    Ze swoich doświadczeń z olejami syntetycznymi to bym doradzał zainwestować w Qualitium w wersji Power. Bardzo dobry syntetyk, spełniający współczesne normy jakie są stawiane producentom olejów. To jest akurat marki Chemnaft, polska firma z doświadczeniem na rynku już ponad 10 letnim.

  • Gość: gosc

    0

    zależy czy silnik jest jest już wyeksploatowany czy jeszcze nie czy silnik pobiera olej ? ale aby cały czas silnik uchronić przed nadmiernym zużyciem stosuje olej syntetyczny.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX