Logo Škody na przestrzeni lat

Srebrne, czy zielone? Płaskie, czy wypukłe? Z napisem, czy z wieńcem? Zobacz jak zmieniało się logo marki Škoda począwszy od czasów, kiedy z czeskiej manufaktury wyjeżdżały tylko rowery i motocykle.

Logo Laurin&Klement (1895)

Logo prezentuje koło rowerowe z wplecionymi liśćmi lipy podkreślało słowiański rodowód marki (Slavia) i początkowy profil firmy - produkcję motocykli i rowerów.

Logo Laurin&Klement (1905)

W 1905 roku firma Laurin&Klement wyprodukowała swój pierwszy samochód o nazwie Voiturette A, który otrzymał nowe logo. Inicjały założycieli oplecione były laurem, który symbolizuje zwycięstwo i sławę.

Logo Laurin&Klement (1913)

W 1913 roku na chłodnicach samochodów Laurin&Klement pojawia się logo złożone z nazwisk założycieli.

Nowe loga Škody (1923)

Wraz z nową marką trzeba było zaprojektować nowe logo. W 1923 roku Škoda zarejestrowała dwa znaki towarowe. Owalny znaczek używany był w latach 1925-1934, ale to indiańska strzała inspirowana głową Indianina na długie lata stała się ikoną marki.

Logo Škody (1923)

Do dziś trwają spekulacje na temat tego, kto był twórcą tego logo i skąd czerpał inspiracje. Spośród wielu wersji dokumentujących genezę znaku, najbliższą prawdy jest zapewne ta, która mówi o podróżach Emila Škody po Ameryce, gdzie jego przewodnikiem był wierny Indianin. Obraz z profilem Indianina zdobił ścianę biura Emila Škody.

O logo wiadomo natomiast, że zdobiło szereg modeli czeskiej marki, z których ostatnim była Škoda Favorit.

Logo Škody (1994)

W 1991 roku Škoda rozpoczęła współpracę z koncernem Volkswagena. Zaowocowało to opracowaniem zaprezentowanego w 1994 roku zupełnie nowego modelu nazwanego Felicia. Wraz z nią pojawiło się nowe logo z napisem "Škoda" i zielonym wieńcem. W 1996 roku, wraz z debiutem Octavii wieniec zniknął, a na okręgu pojawił się napis "Škoda Auto".

Logo Škody (1999)

Rok 1999 to debiut Fabii i zmodernizowanego loga, które zyskało "wypukłość". Według Škody logo powinno być odczytywane następująco:

Krąg - kula ziemska, światowy zasięg marki;

Skrzydło - postęp techniczny, wolność wyboru, bogaty wachlarz oferty;

Strzała - innowacja, szybkość działania, celność dokonywanych wyborów;

Oko - czujność i przezorność;

Zielony kolor - produkcja przyjazna środowisku.

Logo Škody (od 2011)

1 marca 2011 roku, podczas salonu samochodowego w Genewie Škoda przedstawiła nowe logo, którego będzie używać we wszelkich wewnętrznych i zewnętrznych nośnikach komunikacyjnych marki. To co odróżnia je od poprzednich, to napis Skoda umieszczony nad znaczkiem.

Logo Škody (od 2012)

W Genewie miejsce miał debiut prototypu o nazwie VisionD, który został opatrzony nowym logo. W takiej właśnie wersji (srebrna strzała, skrzydło i okrąg oraz czarne tło) będzie się pojawiać na samochodach Škody od 2012 roku.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.