Wszystkiego najlepszego dla Jaguara E-Type

Jaguar E-Type kończy w tym roku 50 lat. Trudno w to uwierzyć, ponieważ Brytyjczyk naprawdę nieźle się trzyma

E-Type to bez wątpienia jeden z najpiękniejszych samochodów w historii. Nie trzeba mieć wielkiej wyobraźni, by w jego sensualnych liniach dostrzec nawiązania do kobiecego ciała. Dłuuuga maska, ponętne przetłoczenia i zgrabny tył sprawiają, że E-Type wygląda po prostu seksownie. Najlepiej mu w wersji cabrio, ale odmiany coupé oraz 2+2 (coupé z przedłużonym o 229 mm rozstawem osi i czterema miejscami) też oczywiście są atrakcyjne, choć ciut mniej niż wersja toples.

Jaguara E-Type zadebiutował 15 marca 1961 roku w Genewie. Obecni na prezentacji dziennikarze i potencjalni klienci niemalże rzucili się z zachwytu na nowego Jaguara, przez co szef brytyjskiej firmy polecił swojemu kierowcy, by z fabryki w brytyjskim Coventry przywiózł jeszcze jeden egzemplarz. Dodał także, by pracownik zrobił to w nocy, gdyż tylko w ten sposób uda mu się przemknąć przed zachwyconymi przechodniami i zdąży dojechać na czas. Na prezentacji był obecny Enzo Ferrari, który stwierdził, że E-Type to najpiękniejszy samochód świata.

Na początku swojej kariery E-Type kosztował, w przeliczeniu, nieco ponad 170 tys. zł. Niewiele, biorąc pod uwagę zniewalające nadwozie i bardzo dobre osiągi. Pod maską pracował silnik 3,8 l R6 o mocy 265 KM. To wystarczyło, by Jaguar rozpędzał się (według danych fabrycznych) do 240 km/h (realnie do około 225 km/h) i mógł się pochwalić tytułem jednego z najszybszych samochodów na rynku. Z czasem pod maskę trafiły większe cylindry (R6 4,2 l 268 KM) oraz sześć kolejnych (5,3 l V12 276 KM).

Na przestrzeni 14 lat na drogi wyjechało ponad 70 tys. egzemplarzy Jaguara, co czyni go jednym z najpopularniejszych aut sportowych w historii. Model E-Type doczekał się trzech wersji (różniły się detalami nadwozia, bogatszym wyposażeniem, drobnymi udoskonaleniami technicznymi), licznych fanklubów i stałego miejsca w loży dla zasłużonych w historii samochodów. Spodobał się także gwiazdom - sławnymi posiadaczami Jaguara E-Type byli m.in. Brigitte Bardot, Tony Curtis i Steve McQueen.

Aby godnie uczcić jubileusz E-Type'a, Jaguar zaprezentował na tegorocznym salonie w Genewie model XKR-S (zobacz galerię zdjęć Jaguara XKR-S). To nie tylko hołd dla słynnego przodka, ale również istny tour de force brytyjskiej firmy. Pod maską pracuje wzmocniony kompresorem silnik V8 o mocy 550 KM. Osiągi? 4,2 s do setki i maksymalnie 300 km/h. To daje modelowi XKR-S tytuł najszybszego produkowanego Jaguara. Nie jest to rzecz najważniejsza, ale brytyjska firma chwali się także, że XKR-S emituje mniej niż 300 g CO2/km, dzięki czemu jest najbardziej ekologicznym modelem w swojej klasie. Ojciec E-Type byłby dumny, oj tak! Kiedy XKR-S, z piskiem opon i przy akompaniamencie soundtracku wydobywającego się z czterech rur wydechowym wjedzie do salonów, będzie kosztował około 430 tys. zł.

Filip Otto

Jaguar XKR - TEST

Arden podkręca Jaguara XKR

Jaguar XKR - ogłoszenia

Więcej o: