Nowy rekord Guinnessa Mazdy MX-5

4 lutego z taśmy produkcyjnej zjechał jubileuszowy, 900-tysięczny egzemplarz Mazdy MX-5. Wynik ten uzyskano w ciągu 21 lat i 10 miesięcy od rozpoczęcia produkcji modelu, w kwietniu 1989 r.

Mazda MX-5 została po raz pierwszy trafiła do Księgi Rekordów Guinnessa jako "najlepiej sprzedający się dwumiejscowy samochód sportowy" w maju 2000 roku, gdy produkcja osiągnęła poziom 531 890 egzemplarzy. Rekord Guinnessa był dwukrotnie aktualizowany, gdy przekroczono poziom 700 000 oraz 800 000 egzemplarzy. Ostatnio Mazda wystąpiła o kolejną aktualizację - tym razem do 900 000 egzemplarzy.

Mazda MX-5 to potomek lekkich, niedrogich roadsterów, popularnych W latach 60. i 70. Pierwsza generacja, zaprezentowana w lutym 1989 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Chicago, spotkała się z ogromnym uznaniem publiczności (w USA model zyskał przydomek "Miata"). Japończycy przypomnieli klientom, że pomimo coraz surowszych standardów w zakresie bezpieczeństwa i jakości, jazda samochodem wciąż może być doskonałą rozrywką.

Dzisiaj MX-5 to najdłużej produkowany model, dostępny w globalnej ofercie Mazdy. I choć od momentu premiery minęły już 22 lata, za jej kierownicą wciąż czuć tę samą frajdę.

Od czasu, kiedy Mazda wprowadziła na rynek pierwszą wersję MX-5, model został dwukrotnie przeprojektowany, wprowadzono w nim także serię udoskonaleń. Jego długotrwały sukces zawdzięczamy silnemu wsparciu fanów MX-5 z całego świata. Będę dokładał wszelkich starań, aby podtrzymać popularność MX-5, dopracowując jego konstrukcję tak, aby pokochało go jeszcze więcej ludzi. - mówi Nobuhiro Yamamoto, kierownik programowy obecnej wersji MX-5.

Jak narodziła się Mazda MX-5?

Każdy musiał na nią zwrócić uwagę, pokazała ją nawet telewizja CNN w programie informacyjnym. Oficjalna premiera MX-5 odbyła się w 1989 roku, ale jej historia rozpoczęła się dziesięć lat wcześniej. Robert Hall, wydawca magazynu Automotive News, odwiedził w 1979 roku Kenichi Yamamoto, ówczesnego dyrektora generalnego Mazdy. W biurze w Hiroszimie panowie rozmawiali o przyszłych modelach Mazdy. Hall, fanatyk samochodów sportowych, naszkicował na tablicy dwumiejscowe, otwarte auto, które mogłoby wykorzystywać podzespoły Mazdy 323. Yamamoto wysłuchał Amerykanina, ale szkic pozostał szkicem.

Dwa lata później szef działu testowego Mazdy zapytał dyrektora generalnego, czy ten nie miałby ochoty wypróbować sprowadzonego właśnie do Japonii Triumpha Spritfire. Yamamoto popędził w góry Hakone otaczające Tokio, gdzie znajduje się malownicza kręta droga, wprost stworzona dla aut sportowych. Po tej wycieczce ziarno zasiane przez Halla zaczęło widocznie kiełkować, gdyż Yamamoto zarządził wkrótce prace nad nowym modelem. Mazda RX-7 znajdowała się wówczas w końcowej fazie projektowania i wiadomo było, że będzie droższa od swej poprzedniczki.

W ten sposób w ofercie Mazdy powstała nisza na tanie auto dwumiejscowe. Do roku 1984 ośrodki projektowe Mazdy opracowały trzy wstępne prototypy. Konstruktorzy z Hiroszimy i Yokohamy przygotowali coupe z przednim napędem, wyposażane w silniki umieszczane centralnie lub z przodu. Studio z Kalifornii przyjęło natomiast zupełnie odmienną zasadę i opracowało auto z klasycznym napędem, mocno zaokrągloną karoserią i składanym dachem. Po długich dyskusjach zdecydowano się na kontrowersyjny projekt kalifornijski i zlecono ośrodkowi projektowemu w Anglii zbudowanie zdolnego do jazdy prototypu.

Auto było gotowe we wrześniu 1985 roku. Próby drogowe napawały optymizmem i projekt został zatwierdzony do produkcji seryjnej. Trzy i pół roku później na wystawie w Chicago pokazano finalną wersję. Pozostały jednak pewne obawy. Rynek roadsterów był wówczas niewielki, a analitycy przemysłu samochodowego nie prognozowali jego wzrostu. Jak się okazało, mylili się. Mazda Miata okazała się takim przebojem, że fabryka nie nadążała z produkcją i na samochód trzeba było czekać kilka miesięcy. Pojawili się nawet spekulanci, którzy sprzedawali fabrycznie nowe egzemplarze po zawyżonych cenach.

Gorączka roadsterowa współczesnych czasów okazała się zaraźliwa, ale Mazda od lat niepodzielnie panuje na rynku. To "japończyk" o brytyjskiej duszy.

Marcin Sobolewski, źródła: Mazda, mazdaspeed.pl, mx-5.pl, mx5.prv.pl, passwordJDM.pl

Mazda MX-5 najlepszym sportowym wozem

90 lat Mazdy - GALERIA

Mazda RX-7 vs Kawasaki ZX10 - WIDEO

Mazda CX-9 - ogłoszenia

Więcej o: