Cała prawda o BMW

"Trójka" to E30 czy E36? A może F30? Wbrew pozorom połapanie się w fabrycznych oznaczeniach BMW nie jest aż tak trudne. W naszym przewodniku rozszyfrowujemy także alfanumeryczne oznaczenia samochodów z Monachium

Jednolite nazewnictwo BMW wprowadziło z początkiem lat 70. XX w. Trzycyfrowe oznaczenia mówią o serii oraz o pojemności silnika, gdzie pierwsza cyfra oznacza serię, a dwie pozostałe - zazwyczaj pojemność silnika.

W wielkim skrócie, im droższy model BMW, tym wyższym numerem jest oznaczony. I tak na dole drabiny jest seria 1 (niedługo jednak pojawi się w ofercie jeszcze mniejszy model - czyżby seria 0?), wyżej stoi seria 3 , a potem mamy serie 5 i 7 . Nieparzystymi numerami oznaczone są, można powiedzieć, "zwykłe" modele. Parzyste cyfry zarezerwowane są dla aut sportowych (seria 6 lub wcześniej seria 8, a także Z4, o którym za chwilę). To tyle, jeśli chodzi o pierwszą cyfrę.

Dwie kolejne wskazują pośrednio na moc drzemiącą pod maską i czasami mają, a czasami nie, wiele wspólnego z pojemnością silnika, podaną w centymetrach sześciennych i podzieloną przez 100. I tak na przykład z salonu możemy wyjechać modelem 116i, 118i lub 120i. Czy zatem każdy z nich ma pod maską inny silnik? Nie, silnik to dwulitrowa benzyna, tyle że o innej mocy. To samo jest z wersjami 323i i 325i (obie mają silnik 2,5 l) czy 330i i 335i (trzylitrowe R6). Można przyjąć, że zasada jest jedna - im wyższa liczba w nazwie, tym więcej koni harcuje pod maską. Proste.

Wersje kombi nie mają swojego odzwierciedlenia w oznaczeniu na tylnej klapie. "Touring" widnieje jedynie w cennikach i folderach.

W związku z ciągłym poszerzaniem oferty, BMW musi także sięgać do liter, by odróżnić od siebie coraz to nowe modele. I tak:

- "i" oznacza wersję benzynową z wtryskiem paliwa (od "injection", np. 320i); - "d" - wysokoprężną (np. 520d); - "h" - wodorową (760h); - "M" - przygotowaną przez sportowe ramię BMW (np. M3); - "GT" - crossovera (na razie jest tylko seria 5 GT, będzie także seria 3 GT); - "L" - przedłużoną (760Li); - "sDrive" - z napędem na jedną oś (np. X1 sDrive18d); - "x" lub "xDrive" - z napędem 4x4 (np. X5 xDrive50i); - "A" - z automatyczną skrzynią biegów (już niepraktykowane).

No właśnie, jeśli już jesteśmy przy modelach 4x4, to SUV-y (lub raczej Sport Activity Vehicle, jak BMW lubi o nich mówić) oznaczane są jako X1, X3, X5 i X6 (po raz kolejny cyfra parzysta wskazuje na konotacje z nadwoziem coupé). Tyle możliwości nazywania sprawia pewne kłopoty. Na przykład sportowa wersja X5 nie nazywa się M5, ponieważ już jest taki model - zamiast tego musi być więc X5 M.

Żeby jeszcze bardziej wszystko skomplikować, BMW oferuje roadstery spod znaku Z - na razie jest tylko jeden w ofercie Z4, ale wcześniej był także Z8, nie mówiąc już o Z1 i Z3. Niedługo będzie jeszcze trudniej. Niemiecka firma pracuje nad autami z serii i (mówi się m.in. o modelu i8 bazującym na prototypie Vision EfficientDynamics), które będą z założenia drogie, budowane z włókna węglowego i wyposażone w nowoczesny napęd (m.in. elektryczny). W tym przypadku litera "i" kojarzyć się ma z innowacyjnością.

A co z modelem Z4 sDrive35is ? Ostatnie dwie litery "is" oznaczają, że w porównaniu z wersją bez drugiego "s" otrzymujemy nieco słabsze auto (340 zamiast 306 KM), bez sportowego zawieszenia oraz dodatków. Podobne rozwiązania znajdziemy np. w przypadku modelu 335is. Potraktujemy więc modele "is" jako ogniwo łączące zwykłe wersje z bestiami przygotowanymi przez speców z działu M.

Niezależnie jak skomplikowane będzie oznaczenie auta i czy klient potrafi je rozszyfrować, w fabryce i tak każdy model ma swój indywidualny kod. Jest więc litera E (od niemieckiego Entwicklung - rozwój) lub F. Nie ma pewności, co ona oznacza. Plotki głoszą, że pochodzi od angielskiego słowa Future (przyszłość). Pewne jest, że oprócz samogłoski kod zawiera też odpowiednią liczba (im nowszy model, tym większa jej wartość).

Niegdyś poszczególne wersje nadwoziowe modelu oznaczano dodatkowymi cyframi i literami, np. E30 coupé to E30/2, a kombi - E30/5 ( tutaj znajdziecie szczegółowe tabele). W minionej dekadzie BMW zaczęło jednak praktykować nazywanie poszczególnych typów karoserii osobnymi kodami. Przykład? Seria 6 coupé to E63, natomiast cabrio - E64. Poniżej znajdziecie pełne zestawienie seryjnych modeli BMW wraz z datami produkcji i oznaczeniem fabrycznymi.

BMW z serii E

BMW E3BMW E3 BMW BMW E3 - 2500/2800 sedan, 1968-1977

BMW E3 BMW E6 - 02 Touring, 1971-1974 (fot. bmwinfo.nl)

BMW E3 BMW E8 - 1800/2000 facelifting, 1969-1972

BMW E9BMW E9 BMW BMW E9 - 2000-2800 coupé, 1968-1974

BMW E9 BMW E10 - 2002/2002 tii, 1968-1975

BMW E9BMW BMW E12 - pierwsza generacja serii 5, 1975-1981

BMW E9 BMW E20 - 2002 Turbo, 1973-1975

BMW E9BMW BMW E21 - pierwsza generacja serii 3, 1976-1983

BMW E9BMW BMW E23 - pierwsza generacja serii 7, 1978-1987

BMW 6BMW 6 BMW BMW E24 - pierwsza generacja serii 6, 1977-1989 (zobacz galerię zdjęć )

BMW 6BMW BMW E25 Turbo - concept car, 1972

1980 BMW M11980 BMW M1 Canepa Collection BMW E26 - M1, 1978-1981 (zobacz galerię zdjęć )

1988 BMW M51988 BMW M5 fot. auction123.com BMW E28 - druga generacja serii 5, 1982-1988 (zobacz galerię zdjęć )

BMW M3BMW M3 BMW BMW E30 - druga generacja serii 3, 1984-1992 (zobacz galerię zdjęć )

BMW M3 BMW E30/Z1 - model Z1, 1989-1991

BMW 8BMW 8 BMW BMW E31 - seria 8, 1989-1999 (zobacz galerię zdjęć )

BMW 8BMW BMW E32 - druga generacja serii 7, 1986-1994 BMW E32/2 - druga generacja przedłużonej serii 7, 1987-1994

BMW M5 E34BMW M5 E34 fot. BMW | BMW M5 E34 BMW E34 - trzecia generacja serii 5, 1989-1995 (zobacz galerię zdjęć )

BMW M3BMW M3 BMW BMW E36 - trzecia generacja serii 3, 1992-1999 (zobacz galerię zdjęć )

BMW M3BMW BMW E36/5 - seria 3 Compact, 1994-2000

BMW M3BMW BMW E36/7 i E36/8 - modele Z3 i Z3 Coupé oraz M Roadster i M Coupé, 1995-2002

BMW M3BMW BMW E38 - trzecia generacja serii 7, 1994-2001 BMW E38/2 - trzecia generacja przedłużonej serii 7, 1994-2001 BMW E38/3 - trzecia generacja opancerzonej serii 7, 1998-2001

BMW 5BMW 5 BMW BMW E39 - czwarta generacja serii 5, 1996-2004 (zobacz galerię zdjęć )

BMW 3BMW 3 BMW BMW E46 - czwarta generacja serii 3, 1999-2005 (zobacz galerię zdjęć )

Prawie 80 proc. Polaków, chcących kupić samochód używany, przeznaczy na ten cel środki z rządowego programu Rodzina 500+Prawie 80 proc. Polaków, chcących kupić samochód używany, przeznaczy na ten cel środki z rządowego programu Rodzina 500+ Fot. BMW BMW E46/5 - druga generacja serii 3 Compact, 2001-2004 (zobacz galerię zdjęć )

BMW E52 - model Z8, 2000-2003 (zobacz galerię zdjęć )

BMW X5BMW X5 BMW BMW E53 - pierwsza generacja X5, 2000-2006 (zobacz galerię zdjęć )

BMW 5BMW 5 BMW BMW E60 - piąta generacja serii 5, 2004-2010 (zobacz galerię zdjęć )

BMW 5BMW 5 BMW BMW E61 - piąta generacja serii 5 kombi, 2004-2010 (zobacz galerię zdjęć )

BMW M6BMW M6 BMW BMW E63 - druga generacja serii 6, 2003-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW M6BMW M6 BMW BMW E64 - druga generacja serii 6 cabrio, 2003-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW 7BMW 7 BMW BMW E65 - czwarta generacja serii 7, 2001-2008 (zobacz galerię zdjęć ) BMW E66 - czwarta generacja przedłużonej serii 7, 2002-2008 BMW E67 - czwarta generacja opancerzonej serii 7, 2001-2008 BMW E68 - czwarta generacja serii 7, wersja wodorowa

BMW X5BMW X5 BMW BMW E70 - druga generacja X5, 2007-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW X6 ActiveHybridBMW X6 ActiveHybrid fot. Marcin Sobolewski BMW E71/E72 - pierwsza generacja X6/X6 ActiveHybrid, 2008-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW 1BMW 1 BMW BMW E81 - pierwsza generacja serii 1 3d, 2007-2011 (zobacz galerię zdjęć )

BMW 1BMW 1 BMW BMW E82 - pierwsza generacja serii 1 coupé, 2007-2011 (zobacz galerię zdjęć )

BMW X3BMW X3 BMW BMW E83 - pierwsza generacja X3, 2003-2010 (zobacz galerię zdjęć )

BMW X1BMW X1 BMW BMW E84 - pierwsza generacja X1, 2009-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW E85 - pierwsza generacja Z4, 2003-2009 (zobacz test i galerię zdjęć )

BMW E86 - pierwsza generacja Z4 Coupé, 2003-2009 (zobacz test i galerię zdjęć )

BMW 1BMW 1 BMW BMW E87 - pierwsza generacja serii 1 5d, 2004-2011 (zobacz galerię zdjęć )

BMW 1BMW 1 BMW BMW E88 - pierwsza generacja serii 1 cabrio, 2007-2011 (zobacz galerię zdjęć )

BMW 1EB.ANDRIUOLO/ BMW E89 - druga generacja Z4, 2009-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW M3BMW M3 BMW BMW E90 - piąta generacja serii 3 sedan, 2005-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW 3BMW 3 BMW BMW E91 - piąta generacja serii 3 kombi, 2005-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW M3BMW M3 BMW BMW E92 - piąta generacja serii 3 coupé, 2005-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW M3BMW M3 BMW BMW E93 - piąta generacja serii 3 cabrio, 2005-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW z serii F

BMW 7BMW 7 BMW F01 - piąta generacja serii 7, 2008-obecnie (zobacz galerię zdjęć ) F02 - piąta generacja przedłużonej serii 7, 2008-obecnie F03 - piąta generacja opancerzonej serii 7, 2008-obecnie F04 - piąta generacja serii 7 ActiveHybrid, 2010-obecnie

BMW 5 GTBMW 5 GT BMW F07 - pierwsza generacja 5 GT, 2009-obecnie (zobacz galerię zdjęć )

BMW 5 GTfo. BMW F10 - szósta generacja serii 5 sedan, od 2010 roku (zobacz galerię zdjęć )

BMW serii 5 TouringBMW serii 5 Touring fot. BMW F11 - szósta generacja serii 5 kombi, od 2010 roku (zobacz galerię zdjęć )

F12 - trzecia generacja serii 6 coupé, od 2011 roku

BMW 650i CabrioletBMW 650i Cabriolet BMW F13 - trzecia generacja serii 6 cabrio, od 2010 roku (zobacz galerię zdjęć )

F18 - szósta generacja serii 5 (wersja przedłużona na rynek chiński), od 2010 roku

F20-F23 - druga generacja serii 1, od 2011 roku

BMW 650i Cabrioletfot. Marek Sworowski F25 - druga generacja X3, od 2010 roku (zobacz test i galerię zdjęć )

BMW 650i Cabrioletfot. Autocar F30-F33 - szósta generacja serii 3, od 2012 roku

To już 25 lat - historia BMW M5 - CZYTAJ TUTAJ

25 lat BMW z napędem na 4 koła

BMW serii 5 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA