Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
Chevrolet ma 100 lat | Galeria
Dziś Chevy jest czwartą marką motoryzacyjną na świecie.
Chevrolet założony został w Detroit w listopadzie 1911 roku przez kierowcę wyścigowego i konstruktora Louisa Chevroleta oraz założyciela koncernu General Motors Williama C. "Billiego" Duranta.
Urodzony w Szwajcarii Louis Chevrolet (1878-1941) był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i pionierskim konstruktorem. William C. "Billy" Durant (1861-1947) był wizjonerem marketingu motoryzacyjnego. Durant założył koncern General Motors w roku 1908; w tym czasie rosła reputacja Chevroleta jako niezwykle odważnego kierowcy wyścigowego - w roku 1905 ustanowił on rekord prędkości na lądzie, rozwijając 111 mil na godzinę w specjalnym, otwartym samochodzie wyścigowym. Durant wynajął Chevroleta do udziału w najważniejszych wyścigach i jazdach promocyjnych.
W 1910 roku Durant zmuszony został do opuszczenia firmy, którą założył, nie odstraszyło go to jednak od rozkwitającej branży motoryzacyjnej. Nawiązał współpracę z innymi partnerami, w tym Chevroletem, i rozpoczął prace nad nowym samochodem. Durant wierzył, iż reputacja Chevroleta jako kierowcy wyścigowego pomoże w sprzedaży samochodu, dlatego też ochrzcił go jego imieniem. Spółka Chevrolet założona została w 1911 roku. Pierwszy jej model, Classic Six serii C, wyposażono w sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,9 l i mocy 40 koni.
Pomimo początkowych sukcesów spółki, Durant i Chevrolet różnili się w postrzeganiu jej produktów. Rozbieżności między nimi doprowadziły to tego, iż w roku 1915 Durant wykupił udziały Chevroleta w spółce. Sprzedaż aut nie przestawała rosnąć, a rynkowe powodzenie pozwoliło Durantowi na zakup kontrolnego pakietu General Motors w roku 1916. Trzy lata później odszedł on z koncernu. Założył kolejną firmę motoryzacyjną i został prominentnym inwestorem na Wall Street. Jego karierę przerwał jednak kryzys finansowy. Podczas wielkiej depresji swą fortunę stracił również Louis Chevrolet. Powrócił więc do wyuczonego zawodu - został mechanikiem w fabryce Chevroleta w Detroit.
Od samego początku do oferty przystępnych cenowo samochodów osobowych i półciężarowych Chevrolet wprowadzał rozwiązania zarezerwowane zazwyczaj dla droższych aut. Pierwszy Chevrolet (Classic Six serii C) oferował elektryczny rozrusznik i reflektory przednie w czasach, w których stanowiły one samochodowy rarytas. W kolejnych dziesięcioleciach wprowadzano w modelach Chevroleta, równolegle do droższych pojazdów, takie innowacyjne rozwiązania jak szkło bezodpryskowe, wtrysk paliwa czy nieblokujące się hamulce.
Chevrolet sprawił również, iż doskonałe osiągi stały się przystępne cenowo. Wczesne silniki cztero- i sześciocylindrowe znane były ze swej trwałości i mocy, jednak nowy etap doskonałych osiągów cenowo przystępnych rozpoczął się wraz z wprowadzeniem w 1955 roku silnika V8 smallblock. W ciągu kolejnych 50 lat silnik ten napędzał miliony samochodów osobowych i półciężarowych, a jego spuścizna widoczna jest w nowej generacji V-ósemek, stosowanych obecnie w samochodach półciężarowych i SUV-ach oraz w autach sportowych, czyli Camaro i Corvette (czytaj nasz test aktualnej generacji Corvette).
Chevrolet stał się również jedną z wiodących sił w wielu formach sportów motorowych, m.in. w świecie wyścigów długodystansowych i na ćwierć mili. Firma zdobyła jak do tej pory największą liczbę nagród w wyścigach NASCAR i pucharów NHRA Pro Stock Manufacturers Cups.
W Europie Chevrolet Corvette potwierdził swój status ikony, zdobywając 6 tytułów podczas 24-godzinnych wyścigów Le Mans we Francji. W roku 2010 firma świętowała podwójne zwycięstwo w Mistrzostwach WTCC. Chevrolet Cruze zdobył tytuł mistrzowski w kategorii kierowców WTCC, zaś sam Chevrolet - tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów.
Zapraszamy do galerii zdjęć historycznych modeli Chevroleta.
Źródło: Chevrolet
75 lat Chevroleta Suburbana - GALERIA
Camaro wyprzedza Mustanga - ZOBACZ TUTAJ
-
Pierwszy dzień obowiązkowej jazdy na suwak. Przez cały dzień obserwowaliśmy błędy kierowców. Mamy pięć ważnych wniosków
-
Autostrada A2 rusza na wschód. Pierwszy z trzech odcinków między Mińskiem a Siedlcami coraz bliżej
-
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 6 grudnia. Droga do pracy teoretycznie będzie wyglądać zupełnie inaczej
-
Samochód podpowie kierowcy kiedy zmieni się światło. To dopiero projekt, ale ma szanse się sprawdzić
-
Już jest Nowy Nissan Juke. Ten samochód zawojował rynek
- "Bezwypadkowy", "pierwszy właściciel", czyli jak nie dać się nabrać sprzedawcy
- Renault Clio 1.3 TCe - opinie, test, spalanie. Odmłodzony przebój z najmocniejszym silnikiem
- W taką pogodę na drogach często pojawia się czarny lód. Jak uniknąć niebezpieczeństwa?
- Opony do samochodów elektrycznych - gdzie jest granica pomiędzy tworzeniem opony o małym oporze toczenia, a właściwościami jezdnymi?
- Power of Choice, czyli jak nie dać się zwariować w czasach elektromobilności
Forum
- Terespol czyli wrota do ruskiego Kosmosu (10)
- Daimler zmienia polityke rozwoju (27)
- Policyjna mafia w Żorach (5)
- Komunizm (129)
- Opony zimowe czy wielosezonowe (99)
- OT - gala 100 lecia PZPN (39)
- Mam nadzieję, że 3ci pas nie powstanie. (12)
- bliskie spotkania III stopnia (7)
- Z czego wynika tak wysoka cena katalizatora? (12)
- trzepanie kasy za brak OC (22)