DEKRA 2010 | Które najmniej awaryjne?

Prius, Klasa B i Octavia to kompakty, które uzyskały od Dekry najlepsze noty za niską awaryjność w poszczególnych kategoriach przebiegu. Do pierwszej dziesiątki rankingu "Najlepszy ze wszystkich klas" zakwalifikowały się natomiast modele Audi, BMW, Forda, Skody Volvo i Volkswagena

Już niedługo DEKRA opublikuje nowe dane dotyczące awaryjności samochodów, tymczasem przedstawiamy podsumowanie aktualnego raportu. Aby go sporządzić, rzeczoznawcy DEKRA ocenili dokumentację obejmującą ponad 15 mln głównych badań okresowych pojazdów z dwóch ostatnich lat. W raporcie ujęto dane dla 150 najważniejszych modeli pojazdów tylko wtedy, jeśli w danej grupie przebiegów przeprowadzono minimum tysiąc badań pojazdów.

Większość usterek zaobserwowali rzeczoznawcy w przypadku samochodów mini/małych, (udział 30,6%). Wyraźny odstęp dzieli je od vanów (26,3%), samochodów terenowych (25,9%), samochodów kompaktowych (24,9%) i klasy średniej (24,3%). Wyraźnie lepiej wypadły samochody sportowe/kabriolety, spośród których tylko co około piąty (21,4%) wykazywał typowe usterki dla danego typu pojazdu używanego.

Podobnie jak w latach ubiegłych okazało się ponownie, że wraz ze zwiększającym się przebiegiem gwałtownie wzrasta udział procentowy usterek w pojazdach. Przykładem tego są pojazdy z klasy kompaktów. Udział pojazdów wykazujących usterki, w grupie przebiegu od 100 000 do 150 000 km wynosi tutaj średnio 45,3%, i jest czterokrotnie wyższy niż w przedziale od 0 do 50 000 km. Udział poważnych usterek wzrasta nawet pięciokrotnie. Szczególnie mocno zwiększa się usterkowość w podzespołach: podwozie/układ kierowniczy, silnik/ekologia i układ hamulcowy, w przypadku których naprawy najczęściej są bardzo kosztowne.


Najmniej awaryjne kompakty

Oto kompakty, które w raporcie DEKRA 2010 uzyskały najlepszą ocenę za niską awaryjność w danych kategoriach przebiegu:

- do 50 000 km:
1. Toyota Prius (wskaźnik 95,8)
2. SEAT Leon (94,2)
3. Mazda3/Ford Focus (93,5)
5. Honda Civic (93,4)
średni wskaźnik awaryjności dla wszystkich aut w omawianej kategorii eksploatacyjnej to 88,7

- od 50 000 do 100 000 km:
1. Mercedes-Benz Klasy B (84,7)
2. VW Golf V/Jetta/Golf Plus (84,6)
3. Skoda Octavia (84,4)
4. Mercedes-Benz Klasy A (84,2)
5. SEAT Leon (83,4)
średni wskaźnik awaryjności dla wszystkich aut w omawianej kategorii eksploatacyjnej to 70,7

- od 100 000 km do 150 000 km:
1. Skoda Octavia (76,8)
2. VW Golf V/Jetta/Golf Plus (76,1)
3. Ford Focus (75,5)
4. Mercedes-Benz Klasy B (74,3)
5. Audi A3 (74,2)
średni wskaźnik awaryjności dla wszystkich aut w omawianej kategorii eksploatacyjnej to 54,7


Awaryjność w poszczególnych klasach

W innych klasach zwyciężyły:

Klasa mini/auta małe:
- Opel Corsa przed kolejno Smart Fortwo i Toyota Yaris (do 50 000 km)
- Toyota Yaris przed kolejno Renault Clio i Mazda2 (od 50 000 do 100 000 km)
- Honda Jazz przed kolejno Audi A2 i Ford Fiesta (od 100 000 do 150 000 km)

Kompakty:
- Toyota Prius przed kolejno SEAT Leon i Mazda3 (do 50 000 km)
- Mercedes-Benz Klasy B przed kolejno VW Golf/Jetta/Golf Plus i Skoda Octavia (od 50 000 do 100 000 km)
- Skoda Octavia przed kolejno VW Golf/Jetta/Golf Plus i Ford Focus (od 100 000 do 150 000 km)

Klasa średnia:
- Audi A4 przed kolejno Mercedes-Benz Klasy C i BMW Serii 3 (do 50 000 km)
- BMW Serii 3 przed kolejno Volvo S40/V50 i VW Passat (od 50 000 do 100 000 km)
- Volvo S40/V50 przed kolejno BMW Serii 3 i VW Passat (od 100 000 do 150 000 km)

Klasa wyższa średnia:
- Audi A6 przed kolejno Mercedes-Benz Klasy S i BMW Serii 5 (do 50 000 km)
- Audi A6 przed kolejno Audi A8 i Mercedes-Benz Klasy S (od 50 000 do 100 000 km)
- Audi A8 przed kolejno Audi A6 i BMW Serii 5 (od 100 000 do 150 000 km)

Samochody sportowe:
- Mazda MX-5 przed kolejno VW Eos i BMW Serii 6 Coupe/Cabrio (do 50 000 km)
- Mercedes SLK przed kolejno Opel Tigra Twin Top i BMW Z4 Cabrio/Coupe (od 50 000 do 100 000 km)
- Porsche 911 przed kolejno Mercedes-Benz CLK i Mazda MX-5 (od 100 000 do 150 000 km)

Samochody terenowe:
- BMW X3 przed kolejno Toyota RAV4 i Porsche Cayenne (do 50 000 km)
- Porsche Cayenne przed kolejno BMW X3 i Toyota RAV4 (od 50 000 do 100 000 km)
- BMW X3 przed kolejno VW Touareg i BMW X5 (od 100 000 do 150 000 km)

Vany:
- Nissan Note przed kolejno Skoda Roomster i Ford Galaxy/S-Max (do 50 000 km)
- Mazda5 przed kolejno SEAT Altea/Toledo i Ford Galaxy/S-Max (od 50 000 do 100 000 km)
- Opel Zafira przed kolejno VW Touran i Ford C-Max (od 100 000 do 150 000 km)

Wśród wszystkich modeli objętych raportem niezawodności DEKRA 2010 najlepszy wynik uzyskał Opel Corsa D, który w 97,6% przypadków (kategoria do 50 000 przejechanych kilometrów) przeszedł przeglądy techniczne bez problemów. Na dalszych pozycjach uplasowało się natomiast Audi A4 oraz Mercedes Klasy C.


Najlepszy ze wszystkich klas

W ubiegłym roku DEKRA wprowadziła kategorię "Najlepszy ze wszystkich klas", w której występują najbardziej niezawodne samochody sklasyfikowane na podstawie uśrednionych statystyk we wszystkich trzech kategoriach eksploatacyjnych. Oto pierwsza dziesiątka rankingu na podstawie danych DEKRA 2010:

- Audi A6 (nota 88,1%)
- BMW X3 (87%)
- BMW Serii 3 (86,8%)
- Volvo S40/V50 (86%)
- Volkswagen Passat (85,3%)
- BMW Serii 7 (84,9%)
- BMW Serii 5 (84,8%)
- Volkswagen Golf V/Jetta/Golf Plus (84,6%)
- Skoda Octavia (84,5%)
- Ford Focus (84%)

Źródło: IBRM Samar

Auto za 10 tysięcy złotych - CO WYBRAĆ?

Auto za 5 tysięcy złotych - ZOBACZ TUTAJ

Volkswagen Passat - ogłoszenia

Więcej o: