Ecobrandy - moda czy biznes?

A może moda na biznes? Sprawdziliśmy co tak naprawdę oznaczają zielone metki wystające spod masek zwyczajnych samochodów. No i ile to wszystko kosztuje

Efficient Dynamics, ClearTec, ECOnetic, BlueMotion, Greenline - twórczość producentów w przypadku nazewnictwa nie zna granic. Jesteśmy zarzucani prostymi hasłami, które tak naprawdę niewiele mówią. Brand, styl życia, status społeczny? Okazuje się, że nie kryją się pod nimi żadne nadzwyczajne technologie. A przynajmniej nie te, o których tak wiele się mówi. Próżno szukać więc dzisiaj w salonach aut elektrycznych (poza niewielkimi wyjątkami), a tym bardziej napędzanych wodorem. To nadal kwestia przyszłości.

Jedyne na co dzisiaj stać motoryzacyjny świat to hybrydy, czyli silnik spalinowy wspierany prądem. Prawdziwej alternatywy dla benzyniaka czy Diesla nadal nie ma. Stąd pomysł na downsizing, pakiety aerodynamiczne, opony o niskich oporach toczenia i kolejne filtry (choć po doświadczeniach z pierwszymi filtrami cząstek stałych przynajmniej niektórzy producenci nie są już takimi optymistami).

A normy emisji spalin są coraz ostrzejsze, oczekiwania klientów coraz bardziej eko. Wszystko sprowadza się do jednego: chcemy jeździć więcej za mniej. Co dostajemy? Instalację LPG (czasami CNG), biopaliwa, wspomniane wcześniej hybrydy no i ekologiczne pakiety obniżające zużycie paliwa. W tym producenci są naprawdę nieźli. Zasada sprowadza się jednak zawsze do tych samych elementów: opon o niższych oporach toczenia, zmian w aerodynamice, dłuższych przełożeniach skrzyni biegów, systemów Start-Stop i zmianie oprogramowani silnika. Zebrane razem potrafią dać oszczędności od 0,5 do 1,5 litra na setkę ale i podnieść cenę auta nawet o kilka tysięcy złotych.

Jak swoje ekobrandy nazywają producenci i co się pod nimi kryje? Poniżej przegląd tych, oferowanych na naszym rynku.

BMW: Efficient Dynamics (ed)
- system Start-Stop,
- system odzysku energii hamowania (Brake Energy Regeneration),
- samoczynne sterowanie przysłonami na wlotach powietrza,
- automatyczne skrzynie biegów odłączające sprzęgło hydrokinetyczne przy stałej prędkości,
- opony o niskich oporach toczenia,

Efficient Dynamics to technologie stosowane we wszystkich modelach oprócz wersji z M GmbH. Modele oznaczone literkami ?ed? (Efficient Dynamics) muszą emitować poniżej 140 g CO2 na kilometr. W tej chwili taki warunek spełniają: BMW 116d, 118d, 120d, 123d (bez cabrio), 316d, 318d, 320d, 520d, X1 sDrive18d i X1 sDrive20d.

Cena: EfficientDynamics oferowane jest w standardzie, czyli nie wymaga żadnej dopłaty.

 

Citroen: Airdream
Logo Airdream jest przyznawane modelom spełniającym kryteria:
- poziom emisji CO2 poniżej 130 g/km dla samochodów zasilanych paliwem pochodzenia kopalnego, 158 g/km dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym wyposażonych w filtr cząstek stałych,
- posiadanie systemu Start-Stop,
- samochody produkowane w zakładach posiadających certyfikat ISO 14001,
- projekt konstrukcyjny zapewniający odzysk materiałów i energii na poziomie 95% po zakończeniu eksploatacji.

Modele należące do serii Airdream: C-ZERO, Berlingo First Electric, C3 e-HDI, DS3 e-HDI, C4 e-HDI, C4 Picasso e-HDI, C5 e-HDI.

Cena: Airdream nie jest pakietem i nie wymaga dopłaty

Ford: ECOnetic
- zmienione oprogramowanie sterujące pracą silnika,
- obniżone zawieszenie (Fiesta, Focus),
- pakiet aerodynamiczny czyli m.in. spoliery tylny i progowe (Focus),
- aerodynamiczne kołpaki kół, deflektory opływu powietrza przy kołach (Focus),
- opony o niskich oporach toczenia,
- ekran termiczny do osłony alternatora (Mondeo),
- olej przekładniowy o niskiej lepkości (Mondeo).

W wersji ECOnetic dostępne są modele: Fiesta, Focus i Mondeo, wszystkie z silnikiem 1.6 TDCi.

Cena: Przykładowo Fiesta ECOnetic 1.6 TDCi 95 KM (3-dr.: 56 650 zł) ma niemal identyczne wyposażenie, co wersja Trend z tym samym silnikiem (3-dr.: 52 650 zł), ale jak widać aż o 4 tys. zł droższa.

Hyundai: Blue Drive
- zmienione oprogramowanie sterujące pracą silnika,
- system Start-Stop (Idle Stop&Go) (i30, ix35),
- opony o niskich oporach toczenia (i30),
- osłony aerodynamiczne.

Najbardziej zaawansowany technicznie jest model ix35 będący tzw. miękką hybrydą. Niebieskie Hyundaie nie są jeszcze oferowane. Produkcja rozpocznie się pod koniec tego (ix20), lub na początku przyszłego roku. Gama Blue Drive będzie obejmować: i10, i20, ix20, i30 i ix35.

Mitsubishi: ClearTec
Colt ClearTec:
- zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu,
- zwiększenie stopnia sprężania,
- system Start-Stop (Auto Stop&Go),
- opony o niskich oporach toczenia,
- zmienione przełożenie przekładni głównej,
- system odzysku energii hamowania (Electricity Generation Control),
ASX ClearTec:
- system Start-Stop (Auto Stop&Go),
- system elektronicznego wspomagania układu kierowniczego (EPS),
- system kontroli odzysku energii (GCS),
- opony o zmniejszonych oporach toczenia.

Colt to pierwszy model Mitsubishi oferowany z pakietem ClearTec. Jest dostępny w polskich salonach Mitsubishi na indywidualne zamówienie klientów.

Cena: Dopłata w przypadku Colta to 3500 zł. W przypadku ASX prócz podstawowej wersji 1.6 Inform wszystkie inne ASX-y są standardowo sprzedawane w wersji ClearTec.


Mercedes: BlueEfficiency
- pakiet aerodynamiczny obniżający opory (np. lusterka boczne),
- obudowa spodu silnika,
- dłuższe przełożenia skrzyń biegów,
- opony o zmniejszonych oporach toczenia.
- system Start-Stop (Klasa A i B).

Technologia BlueEfficiency może dotyczyć zarówno silników o zapłonie iskrowym, jak i samoczynnym.
Dostępne modele to niemal cała gama osobowych Mercedesów z małymi wyjątkami (A, B, C, CLC, E, S, CL, R, GLK, ML i GL).

Cena: Konkretne modele BlueEfficiency nie mają odpowiedników wśród zwykłych modeli. Innymi słowy Mercedes, podobnie jak BMW nie daje klientom wyboru, zmuszając w przypadku mniejszych jednostek do zakupu eko-wersji.


Mercedes: BlueTEC
BlueTEC to wielostopniowy układ oczyszczania spalin w silnikach wysokoprężnych. W jego skład wchodzą:
- układ oczyszczania spalin, który obejmuje katalizator oksydacyjny (unicestwia tlenek węgla i węglowodory),
- filtr cząstek stałych,
- system oczyszczający spaliny z wykorzystaniem roztworu mocznika (AdBlue),

Dostępny jest w klasie E, R, ML i G.

Cena: Mercedesy oznaczone znaczkiem BlueTEC są o kilka tysięcy droższe od modeli Blue Efficiency z silnikiem o tej samej pojemności. Dla przykładu E350 CDI BlueEfficiency (195 kW) kosztuje 239 500 zł, a E350 BlueTEC (155 kW) 249 000 zł.

 

Nissan: Pure Drive
- emisja mniej, niż 140 g CO2/km,
- opony o niskich oporach toczenia,
- dłuższe przełożenia skrzyni biegów,
- zmiany w aerodynamice.

Modele oferowane w wersjach Pure Drive: Micra, Note, Qashqai

Cena: Modele Pure Drive nie wymagają dopłaty

 

Opel: ecoFLEX
- zmienione oprogramowanie jednostki sterującej pracą silnika,
- pakiet aerodynamiczny obniżający opory (m.in. zmieniony kształt przedniego zderzaka),
- zmieniona charakterystyka silnika (2.0 CDTI),
- dłuższe przełożenia skrzyń biegów,
- opony o zmniejszonych oporach toczenia,
- obniżone zawieszenie.

Nazwa dotyczy zarówno silników wysokoprężnych jak i zasilanych gazem ziemnym. Dostępne modele: Corsa (1.3 CDTI), Astra (1.3 CDTI), Insignia (2.0 CDTI), Meriva (1.3 CDTI) i Zafira (1.7 CDTI lub 1.6 CNG)

Cena: Oszczędności to około 0,5 l/100 km a dopłata np. w Insignii wynosi około 2 tys. zł.

Renault i Dacia: eco2
- auto z takim logo oznacza, że jest produkowane w fabryce z certyfikatem ISO 14001 (normę ochrony środowiska),
- silniki emitujące mniej niż 140 g CO2/km lub przystosowane do zasilania biopaliwami,
- 95% masy auta nadaje się do powtórnego wykorzystania,
- samochód zawiera blisko 5 proc. tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu (średnio 34 kg).

Modele Renault dostępne w wersjach eco2: Twingo, Clio, Thalia, Kangoo, Megane, Fluence, Scenic, Grand Scenic.
Modele Dacii dostępne w wersjach eco2: Logan, Sandero i Duster - wszystkie z silnikami 1.5 dCi.

Cena: Na eco2 nie składa się żadna kosztowna technologia, czy dodatkowe elementy wyposażenia, więc auta te nie wymagają dopłaty.

Saab: BioPower
Silniki Saab BioPower mogą być zasilane bioetanolem E85, czystą benzyną lub mieszaniną tych dwóch paliw w dowolnych proporcjach.
W wersji BioPower dostępne są wszystkie modele Saaba. W 9-3 (w tym Cabriolet i 9-3X) są to silniki 2.0T o mocach 175, 200 lub 210 KM, 9-5 BioPower osiąga zaś 220 KM.

Cena: Wersje BioPower te nie mają odpowiedników wśród wersji jednopaliwowych.

SEAT: Ecomotive
- pakiet aerodynamiczny (m.in. zaślepki grilla, osłony podwozia),
- węższe opony o zmniejszonych oporach toczenia,
- spoiler (nad tylną szybą w Ibizie),
- dłuższe przełożenia skrzyni biegów,
- wskaźnik zmiany biegu,
- system Start-Stop,
- system odzysku energii hamowania.

Seat w wersji Ecomotive produkuje obecnie modele: Ibiza (w tym SC i ST), Leon i Altea (w tym XL).

Cena: Ze względu na brak zainteresowania ze strony klientów i brak ulg podatkowych dla aut o niskiej emisji CO2 ekologiczne Seaty nie są oferowane w Polsce.

Skoda: Greenline
- system Start-Stop,
- rekuperacja energii,
- obniżone zawieszenie,
- opony o niskim oporze toczenia,

Skody Greenline korzystają oczywiście z dobrodziejstw technologii koncernu VAG. Poszczególne elementy są więc takie same jak w Volkswagenach. Dla Skody przewidziano jednak tylko wybrane systemy. Modele dostępne w wersji Greenline to Fabia, Octavia, Roomster i Superb. Średnie zużycie paliwa nowej Fabii w ekologicznej wersji to 3,4 l/100 km.

Cena: Wersje Greenline nie pokrywają się z żadnym pakietem wyposażenia. Fabia Greenline 1.2 TDI CR (75 KM) ma podobne wyposażenie co wersja Sport (z silnikiem 1.6 TDI CR o tej samej mocy - 57 300 zł) ale bogatsze m.in. o tempomat. Fabia Greenline będzie niedługo dostępna z nowym silnikiem 1.2 TDI CR. Jej ceny nie są jeszcze znane. Poprzednia wersja 1.4 TDI CR Greenline kosztowała 55 400 zł i oficjalnie znikła już z cennika.

Toyota: Optimal Drive
Toyota Optimal Drive to jedynie zbiór technologii i kryteriów, które muszą być spełnione, aby Toyota uznała swój konwencjonalny pojazd za "przyjazny" środowisku. Optimal Drive dotyczy zarówno diesli jak i silników benzynowych. Główne cechy, to:
- lżejsza konstrukcja silników: np. 1,0-litrowy silnik waży zaledwie 67 kg i wg Toyoty jest najlżejszy na rynku,
- Valvematic: system zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych i system kontroli skoku zaworów dolotowych,
- wtryskiwacze piezoelektryczne (silniki diesla),
- D-CAT: katalizator DPNR (Diesel Particulate NOx Reduction) redukujący tlenki azotu i cząstki stałe w silnikach wysokoprężnych,
- turbosprężarka o zmiennej geometrii,
- obniżone tarcie wewnętrzne: w całym układzie jest stosowany olej o niskiej lepkości,
- odpowiednio zestrojone skrzynie biegów,
- system Start-Stop.

Optimal Drive zostało już wdrożone do wszystkich silników i modeli Toyoty stosowanych w europejskich modelach, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Obecnie każdy model Toyoty, który emituje mniej, niż 140 g CO2 na kilometr jest uznawany przez tego producenta za ekologiczny.

Cena: Technologia ta nie wymaga dopłaty.

Volkswagen: BlueMotion
- silniki TSI i TDI CR o zmienionej charakterystyce,
- niższe obroty silnika na biegu jałowym,
- ręczne skrzynie biegów z wydłużonymi przełożeniami wyższych biegów,
- wskaźnik zmiany biegu,
- automatyczna dwusprzęgłowa przekładnia DSG,
- system Start-Stop,
- rekuperacja (odzyskiwanie energii hamowania),
- obniżone lub sportowe zawieszenie,
- lżejsze felgi stalowe,
- opony o niskich oporach toczenia i wyższym ciśnieniu,
- osłony aerodynamiczne (częściowo zabudowana atrapa chłodnicy, osłony podwozia).

Modele dostępne z pakietem BlueMotion: Polo, Golf, Golf Plus, Touran, Tiguan, Passat i Touareg.

Cena: W zależności od modelu dopłata za pakiet wynosi od 1500 zł do 2500 zł.

Volvo: DRIVe
- pakiet aerodynamiczny,
- tylny spoiler,
- opony o niskich oporach toczenia,
- specjalne felgi.

DRIVe występuje jedynie z silnikiem wysokoprężnym 1.6D. w modelach: C30, S40, V50, V70, S80, XC60 i XC70.

Cena: Pakiet stanowi część standardowego wyposażenia i nie wymaga dopłaty.


Volvo: Flexifuel
Flexifuel to nazwa służąca do określenia samochodów zasilanych biopaliwem. Oznacza to, że kierowca może tankować benzynę, bioetanol E85, lub dowolną mieszaninę obu paliw. Zamiast znaczka z napisem Flexifuel, na tylnej klapie dwupaliwowych Volvo producent umieszcza dodatkową literę F.

W wersji Flexifuel produkowane są następujące modele: C30, S40, V50, V70 i S80.

Cena: Dopłata do wersji jednopaliwowej wynosi 1600 zł.


"Zielone" pakiety różnią się w zależności od marki, a nawet modelu. Wynika to z prostej przyczyny. Większe modele o dużym spalaniu muszą emitować mniej niż 160 g CO2/km, mniejsze nawet poniżej 120 g CO2/km.

Kolejnym czynnikiem jest cena pakietu. Stosunkowo drogie systemy, jak Start-Stop, czy rekuperacja energii zarezerwowane są dla większych i droższych modeli, z kolei małe auta muszą zadowolić się np. jedynie eko-oponami i osłonami aerodynamicznymi. Najlepiej widać to na przykładzie Hyundaia. Także Volkswagena rozdziela technologie w zależności od pozycjonowania marki. Najwięcej modyfikacji znajdziemy w Volkswagenach (np. TSI BlueMotion), nieco mniej w Seatach, a najmniej w Skodach (brak wskaźników zmiany biegu).

Z kolei marki premium nie oferują oddzielnych modeli "eko". Zarówno BMW, Mercedes, jak i Volvo nie pytają klientów o zdanie. Kupując BMW serii 1 z silnikiem diesla, czy małe Volvo z silnikiem 1.6D jesteśmy skazani na pakiety oszczędzające paliwo. Mercedes także nie daje wyboru, ale jego eko-oferta obejmuje niemal wszystkie modele (poza sportowymi) napędzane także większymi silnikami.

Najbliższa przyszłość należy do technologii oszczędzających paliwo. Z czasem to, co kryje się za eko-brandingiem stanie się standardem, a producenci będą musieli wymyślić, bądź udoskonalić kolejne technologie jeszcze bardziej przyjazne środowisku. Oby bez znacznych dopłat.

Marcin Lewandowski


ZOBACZ TAKŻE:

Która odmiana Poloneza podoba Ci się najbardziej?

Więcej o: