Która odmiana Poloneza podoba Ci się najbardziej?

Choć w przypadku Poloneza trudno mówić o generacjach, to przez 24 lata przeszedł on wiele mniej lub bardziej znaczących modyfikacji. Która z odmian była Waszym zdaniem najbardziej udana - Borewicz, "akwarium", Caro czy Caro Plus?

Polonez to jedna z (niewielu) ikon polskiej motoryzacji. Od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002 roku wyprodukowano go w liczbie 1 061 807 egzemplarzy (bez dostawczych Trucków i vanów Cargo). Nazwę auta wybrali w plebiscycie czytelnicy "Życia Warszawy". Kojarzyła się ona z polskim tańcem, Fryderykiem Chopinem i była łatwa do napisania i wymówienia w każdym języku.

Polonez przejął rozwiązania techniczne od Fiata 125p. Choć miał go zastąpić, to obydwa modele powstały w FSO równocześnie aż do 1991 roku. Pierwotnie zakładano, że zaprojektowane przez Giugiaro nadwozie z czasem zostanie wzbogacone o nowoczesne silniki Fiata i przeprojektowany układ jezdny. Nigdy jednak do tego nie doszło, a roczna produkcja zamiast prognozowanych 150 tys. egzemplarzy wynosiła w latach 1980-1985 około 30-32 tys.

Która z odmian Poloneza była najbardziej udana? Na potrzeby naszego sondażu, w którym ocenialiśmy już najlepsze generacje m.in. serii 5, Golfa i Civika, wybraliśmy następujące roczniki:

"Borewicz" - produkowany w latach 1978-1986 z silnikami benzynowymi o pojemności 1,3 i 1,5 litra o mocy 61-82 KM (oraz krótka seria wersji 2.0i); powstała również wersja 3-drzwiowa i Coupe, z której przedni pas trafił w 1985 roku do wszystkich Polonezów

"akwarium" - w ramach modyfikacji, Polonez MR'86 otrzymał 1,6-litrowy silnik o mocy 87 koni, lakierowane proszkowo na czarny kolor ramki drzwi i dodatkowe okno w tylnym słupku (stąd nazwa "akwarium"); rok później plastikowy spojler tylnej klapy zastąpiło subtelne przetłoczenie

"przejściówka" - w Polonezie MR'89 przestylizowano tylny pas, który trafił później do modelu Caro (nowy kształt klapy pozwolił znacznie obniżyć krawędź załadunku); w latach 1990-1991 na rynek trafiła niewielka partia egzemplarzy zasilanych 2-litrowym benzyniakiem od Forda

W 1994 roku do oferty wersji nadwoziowych dołączył 4-drzwiowy sedan, zwany Atu, a w 1999 roku pojawiła się wersja kombi.

Caro - jedną z najpoważniejszych modernizacji Poloneza przeprowadzono w połowie 1991 roku; Caro otrzymał nowy przedni pas, inne zderzaki, a w 1993 roku - nowocześniejszą deskę rozdzielczą, wzmocniony układ hamulcowy i szerszy rozstaw kół; do oferty jednostek napędowych dołączył wolnossący diesel o pojemności 1,9 litra (70 KM), a później również benzynowy silnik Rovera 1.4i 16V o mocy 103 KM

Caro Plus - w 1997 roku Polonez "wyładniał" za sprawą nowej deski rozdzielczej, lakierowanych zderzaków i listew bocznych oraz tylnej blendy; silniki benzynowe otrzymały jednopunktowy wtrysk Bosch, a wersja 1.6 GSi - wielopunkowy wtrysk Delphi; w zawieszeniu tylnym zastosowano ukośne amortyzatory, co pozwoliło zwiększyć pojemność bagażnika

W ciągu 24-letniej kariery w FSO powstały m.in.: prototypowy Polonez z hydropneumatycznym zawieszeniem (fot. powyżej), terenowy pikap Analog czy Stratopolonez, zbudowany w oparciu o podzespoły Lancii Stratos. Na rynku trafiają się seryjne egzemplarze wyposażone w podgrzewane fotele czy klimatyzcję.

Która z odmian Poloneza była najbardziej udana? Zapraszamy do głosowania w sondażu!

Marcin Sobolewski

Używany Polonez - najlepszy ze środy - CZYTAJ TUTAJ

Czarne chmury nad FSO - WIĘCEJ

FSO Polonez - ogłoszenia

Która odmiana Polonez podoba Ci się najbardziej?
Więcej o: