Która generacja małego Peugeota podoba Ci się najbardziej?

207-tka to siódme pokolenie małego Francuza. Jego historia sięga lat 20. ubiegłego stulecia. 201 był pierwszym modelem Peugeota nazwany trzycyfrową liczbą z zerem pośrodku

Wszystko o autach marki Peugeot - dane techniczne, opinie, oceny

Masz swój ulubiony samochód, ale nie wszystkie jego generacje uważasz za udane? Z nami możesz wybrać tę najlepszą. Dziś przedstawiamy rodowód małego Peugeota. Francuska marka świętuje w tym roku okrągłe, 200. urodziny, ale na poważnie samochodami zajęła się dopiero w 1891 roku. Wtedy światło dzienne ujrzał pierwszy pojazd Peugeot z silnikiem spalinowym Daimlera.

201 (1929-1936)

Trzycyfrowe nazewnictwo Peugeotów było przedmiotem wielu sporów. Porsche musiało zmienić nazwę 901-ki na 911, a Warszawa 203 ostatecznie stała się Warszawą 223. Co ciekawe, Ferrari udało się wypuścić na drogi model 308.

Historię "dwusetek" spod znaku lwa otwiera model 201. Na drogi wyjechał w 1929 roku i od razu zderzył się z Wielkim Kryzysem. Okazało się jednak, że kompaktowa koncepcja samochodu skutecznie przyciąga klientów w trudnych czasach. 3,8-metrowa karoseria 201-ki kryła 4-cylindrowe "rzędówki" o pojemności 1,1-1,5 litra i mocy od 23 do 35 koni. Podstawowa wersja rozpędzała się maksymalnie do prędkości 80 km/h.

W 1931 roku zadebiutował wariant Comfort z niezależnym przednim zawieszeniem. Rok później pod okiem francuskiego automobilklubu na trasie Paryż-Bordeaux-Paryż 201-ka zużyła zaledwie 8 l paliwa na 100 km. Do 1936 roku wyprodukowana została w liczbie blisko 140 tys. sztuk.

202 (1938-1949)

Wprowadzona w przededniu II wojny światowej 202-ka dysponowała 1,1-litrowym silnikiem o mocy 30 koni, zdolnym rozpędzić ją do 100 km/h, i aerodynamicznie stylizowanym nadwoziem. Rok po premierze paleta nadwozi uzupełniona została o wersję kabriolet. Produkcję modelu kontynuowano po wojnie. Łącznie powstało 104 126 egzemplarzy.

203 (1948-1960)

203-ka była jedynym modelem Peugeota wytwarzanym w latach 1949-1954. Do końca produkcji znalazła niemal 700 tys. nabywców. Niskie koszty eksploatacji i praktyczne nadwozie przysporzyły jej we Francji wielu zwolenników. W 1953 roku model wyruszył w trasę Kapsztad-Paryż, liczącą 15 tys. km długości. Pokonał ją w 17 dni i udowodnił nie tylko swoją niezawodność, ale również niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Pod maską pracował 1,3-litrowy benzyniak o mocy 42-45 KM.

204 (1965-1976)

204-ka w latach 1969-1971 dzierżyła tytuł najlepiej sprzedającego się auta we Francji. Za jej design odpowiadało studio Pininfariny. Model występował w kilku wersjach nadwoziowych: jako 4-drzwiowy sedan i kombi, 2-drzwiowe coupe i kabriolet oraz van. Był to pierwszy Peugeot z hamulcami tarczowymi i napędem na przednią oś, a poza silnikiem benzynowym mógł dysponować także 1,4-litrowym dieslem. W ciągu 11 lat wyprodukowano ponad 1,6 miliona 204-ek.

205 (1983-1998)

Po takim bestsellerze jak 204, niełatwo było Francuzom stworzyć godnego następcę. Z wynikiem 5,3 miliona sprzedanych egzemplarzy 205-ka w pełni zasługuje jednak na taki tytuł. W powołaniu jej do życia pomogło doświadczenie firmy Simca, którą Peugeot przejął w 1980 roku. Na swoim koncie model ma nie tylko sukcesy handlowe. W latach 80. triumfował m.in. w Rajdzie Paryż-Dakar.

Miłośnicy mocnych wrażeń 205-kę znają przede wszystkim od strony wersji GTI, dysponujących silnikami o pojemności 1,6 i 1,9 litra (105-130 koni) oraz tańszej odmiany Rallye. Żeby uzyskać homologację rajdową, Peugeot wyprodukował również 200 egzemplarzy 205 T16 z napędem na cztery koła i 200-konnym motorem turbo. Pod maskę modelu trafiał nawet 1,9-litrowy turbodiesel.

206 (1998-)

Bogate doświadczenie Peugeota w produkcji maluchów zaowocowało premierą 206-ki. Francuzom po raz kolejny udało się pobić własny rekord - do maja 2010 roku wyprodukowano 6,8 miliona egzemplarzy modelu. Jego spóźniony debiut pod koniec lat 90. to powód strategii firmy, zgodnie z którą w palecie modeli wystarczyła mniejsza 106-ka i większa 306-ka. Z czasem jednak dostrzeżono rosnącą popularność aut klasy VW Polo.

206-ka występowała jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan oraz uroczy coupe-cabriolet. Na czele palety silników stały udane jednostki HDi z systemem common rail oraz najmocniejsze benzyniaki - GTi i RC. Ten ostatni rozwijał moc 177 koni i osiągał setkę w 7,4 s. Peugeot 206 nadal oferowany jest w salonach jako 206+.

207 (2006-)

"Uśmiechnięta" twarz 207-ki to owoc języka stylistycznego, praktykowanego przez Peugeota w II połowie lat 2000. W 2007 roku model ten zyskał tytuł najpopularniejszego samochodu w Europie, rok później - II miejsce, a w 2009 roku - III miejsce. W ciągu 3 lat udało mu się zdobyć 1,7 miliona klientów.

Paleta wersji nadwoziowych obejmuje 3- i 5-drzwiowego hatchbacka, kombi i coupe-cabriolet. Wśród jednostek napędowych nie zabrakło turbodiesli i nowych turbobenzyn ery downsizingu o pojemności 1,6 litra, stworzonych we współpracy z BMW (150-175 KM). W ubiegłym roku 207-ka przeszła nieznaczny face-lifting.

***

Która generacja małego Peugeota podoba Ci się najbardziej? Zapraszamy do głosowania w sondażu! Dotychczas wybieraliśmy najlepsze generacje poszczególnych modeli:

- BMW serii 5
- Volkswagen Golf
- Honda Civic
- Mazda 626/6
- Renault Clio
- Volkswagen Transporter

Marcin Sobolewski

Elektryzująca przyszłość - Peugeot iOn - WIĘCEJ

Spadła emisja CO2 nowych aut - ZOBACZ TUTAJ

Ogłoszenia autotrader: Peugeot 206

Która generacja małego Peugeota podoba Ci się najbardziej?
Więcej o: