Odszedł twórca Range Rovera

17 czerwca Range Rover obchodził swoje czterdzieste urodziny. Niecałe dwa tygodnie później z Wysp Brytyjskich dotarła smutna wiadomość. W wieku 85 lat zmarł twórca kultowego offroadera, Charles Spencer King

Charles Spencer King to bez wątpienia jeden z najbardziej znanych, płodnych i pomysłowych inżynierów w historii brytyjskiej motoryzacji. Chociaż dziś kojarzony jest głównie z oryginalnym Range Roverem z 1970 roku, odpowiedzialny był za wiele innych, znaczących projektów.

Urodził się w 1925 roku. W wieku siedemnastu lat trafił do Rolls-Royce'a na stanowisko praktykanta. Po wojnie przeniósł się jednak do Rovera, firmy prowadzonej przed jego wujów - Spencera i Maurice'a Wilksów. Pomagał przy budowaniu prototypowych modeli aut zasilanych silnikiem turbinowym - Jet1 i T3. Okazał się tak zdolnym i pomysłowym pracownikiem, że w 1959 roku objął stanowisko szefa zespołu odpowiedzialnego za Rovera 2000. Kiedy pod koniec lat 60. Rover stał się częścią gigantycznego koncernu British Leyland, Spencer został wyznaczony do nadzorowania prac nad trzema modelami Triumpha - Stag, TR6 i TR7.

Od początków prac nad Range Roverem Spencer miał świadomość, że daje Europie coś zupełnie nowego. Auto miało być połączeniem silnika V8 ze stałym napędem na cztery koła i terenowym zawieszeniem, oferującym przy tym komfort limuzyny. Ryzyko było duże, ale efekt zaskakująco dobry. Samochód świetnie spisywał się zarówno w terenie, jak i na utwardzonej drodze.

W późniejszym okresie swojej kariery, już jako członek zarządu British Leyland, King nadzorował też m.in. prace nad serią lekkich, aerodynamicznych, technologicznie zaawansowanych i przede wszystkim ekologicznych prototypów ECV (Energy Conservation Vehicle).

Jako wielki pasjonat motoryzacyjnej inżynierii, nigdy nie potrafił przejść na zasłużoną emeryturę. Nawet po zakończeniu kariery wciąż zajmował się takimi przedsięwzięciami, jak chociażby poprawa widoczności we współczesnych autach. Był wielkim przeciwnikiem powszechnie obecnie stosowanych grubych słupków A, jego zdaniem jednych z głównych przyczyn wypadków.

Był jeden element łączący wszystkie projekty, którymi zajmował się King - efekty prac zawsze przerastały oczekiwania.

ZOBACZ TAKŻE:

40 lat Range Rovera - ZOBACZ TUTAJ


Samochody: Land Rover - ogłoszenia

Więcej o: