U LOGOpedy - Mercedes

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego Citroen oznacza swoje auta dwoma szewronami, a z atrapy Skody zerka na Was zielona kura? Postanowiliśmy przybliżyć nieco historię powstania znaków towarowych najpopularniejszych producentów aut. Na pierwszy ogień idzie Mercedes

Zaczniemy zatem od trójramiennej gwiazdy, jednego z najbardziej rozpoznawalnych znaków firmowych. Żeby poznać historię tego symbolu, musimy jednak cofnąć się o prawie półtora wieku, do lat siedemdziesiątych XIX wieku. Wtedy swoje motoryzacyjne wizje zaczęli urzeczywistniać dwaj genialni wynalazcy - Gottlieb Daimler i Carl Benz. Chociaż w owym czasie obaj panowie działali osobno, to owoce ich wysiłków wspólnie dały podwaliny jednemu z najbardziej znanych i cenionych koncernów samochodowych w historii.

Pod koniec lat 70. Benz kończy prace nad skonstruowanym przez siebie silnikiem dwusuwowym, Daimler opracowuje konstrukcję jednocylindrowego silnika czterosuwowego. W ciągu dziesięciu następnych lat obaj panowie niezależnie wpadają na pomysł wykorzystania swoich jednostek do napędzania powozów. W 1883 r., w Mannheim Benz zakłada Benz & Cie., a w 1890 r. powstaje Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). W ciągu kilku najbliższych lat z ich zakładów wyjeżdżają pierwsze pojazdy.

Nie wiadomo, jak potoczyłyby się losy obu firm, gdyby w 1897 r. do biura Daimlera nie zawitał Emil Jelinek. Austriacki biznesmen i miłośnik sportu zamawia w Cannstatt automobil. Jednak napędzany 6-konnym silnikiem pojazd, rozwijający prędkość maksymalną 24 km/h, nie jest w stanie zadowolić głodnego mocnych wrażeń Jelinka. Prosi on więc Daimlera o zbudowanie czegoś mocniejszego. W 1898 r. otrzymuje dwa Phoenix'y, pierwsze pojazdy napędzane silnikiem czterocylindrowym. Jednostka umieszczona jest z przodu i oferuje moc 8 KM.

Przedsiębiorczy Jelinek wpada na pomysł, by wykorzystać swoje znajomości w europejskich elitach do promowania Daimlera i automobilizmu w ogóle. W roku 1900 składa on zamówienie na pierwszą serię 29 maszyn, z których część w celach reklamowych wykorzystuje podczas specjalnych, wyścigowych weekendów. Występuje tam pod "pseudonimem" Mercedes - tak na imię ma jego kilkuletnia wówczas córka.

Taką nazwę będzie również nosiła firma założona wspólnie przez Jelinka i Daimlera oraz pierwszy owoc tej współpracy - sportowy pojazd napędzany 35-konnym silnikiem, zaprojektowany przez Wilhelma Maybacha. Podczas wyścigowego weekendu w Nicei, maszyna dosłownie miażdży konkurencję we wszystkich możliwych "dyscyplinach", zyskując Daimlerowi i Jelinkowi ogromną popularność. Niebawem rozbudowane zakłady w Cannstatt ruszają pełną parą. W owym czasie Daimler-Mercedes miał zatem renomę, fundusze i wyraźnie wyznaczony kierunek. Brakowało jedynie odpowiedniego znaku towarowego.

I tu dochodzimy wreszcie do momentu narodzin trójramiennej gwiazdy, która do dziś zdobi auta marki Mercedes-Benz. Na pomysł użycia tego symbolu wpadli synowie zmarłego w 1900 roku Gottlieba Daimlera - Paul i Adolf. W latach 1872-1881 ich ojciec był dyrektorem technicznym w zakładach produkujących silniki w Deutz, w Kolonii. Nad drzwiami domu, który widniał na pocztówce przedstawiającej miasto, Gottlieb narysował ten właśnie znak, a na odwrocie napisał do żony, że kiedyś taka gwiazda wisieć będzie nad drzwiami jego własnej fabryki. Trzy ramiona odpowiadały marzeniu zmotoryzowania przestrzeni lądowej, powietrznej i wodnej.

Szefowie firmy jednogłośnie zgodzili się na propozycję synów Daimlera. W 1909 r. urzędzie patentowym zarejestrowano dwie gwiazdy - z czterema oraz trzema ramionami. Ostatecznie wykorzystywano jednak tylko gwiazdę trójramienną. Firma odświeża logo w 1923 r. Pod gwiazdą pojawia się słowo Mercedes, a wszystko zostaje otoczone okrągłą obwódką.

To jednak nie koniec historii znaku towarowego Mercedesa. Ostatecznie - a przynajmniej na długi czas - symbol uformował się dopiero po pierwszej wojnie światowej. Pierwsze lata w powojennej Europie były ciężkie nawet dla największych producentów, szczególnie dla  zajmujących się sprzedażą dóbr luksusowych, do których niewątpliwie należały samochody. Trudna sytuacja gospodarcza w 1924 r. zmusiła dotychczasowych konkurentów DMG oraz Benz & Cie. do zawarcia sojuszu. Przez pierwsze dwa lata ich współpraca ograniczała się głównie do wspólnego reklamowania swoich produktów wytwarzanych wciąż pod rozłącznymi markami. Dopiero w 1926 roku postanowiono ostatecznie połączyć obie firmy. Tak powstał Daimler-Benz AG.

Nowa marka potrzebowała nowego logo. W znaku towarowym wykorzystano charakterystyczne elementy znaków towarowych obu firm. Trójramienną gwiazdę Daimlera otoczono wieńcem laurowym znanym z symbolu Benz & Cie., a na obwódkę trafiło nowe słowo - Benz.

Współczesny znak towarowy Mercedesa bliższy jest symbolowi wymyślonemu jeszcze przez Daimlera. To prosta, smukła, srebrna gwiazda otoczona cienką obręczą. Mocna, a jednocześnie stylowa i wykwintna. Tak jak auta, które są nią ozdobione.

Bartosz Sińczuk

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SLS miał być Viperem - ZOBACZ TUTAJ


Samochody: Mercedes - ogłoszenia

Więcej o: