Tajemnicze skrótowce cz. I

Lista wyposażenia współczesnego samochodu może przyprawić o zawrót głowy. ASF, DSG, FAP, TCS czy VSA to tylko czubek góry lodowej. Żeby było trudniej, różne marki te same systemy nazywają zupełnie inaczej. Jak się w tym połapać? Sprawdź, co się kryje za tajemniczymi skrótowcami

Do niedawna producent chwalił się w folderze reklamowym co najwyżej systemami ABS i SRS. Dzisiaj cała armia elektronicznych modułów strzeże bezpieczeństwa pasażerów i dba o komfort podróży. Zazwyczaj długie nazwy technologicznych fajerwerków ukrywa się pod dobrze brzmiącym skrótem, żeby nie straszyć przyszłego właściciela zawiłym terminem. Czasami bywa jednak odwrotnie - co oczywiste, przez odpowiednią nazwę zyskuje na znaczeniu. Na dodatek niemal każdy producent stosuje inne nazwy dla podobnych rozwiązań, a wraz z kolejnymi modelami debiutują nowe systemy. Stworzyliśmy dla Was krótki przewodnik po tajemniczych skrótowcach. Drugą część opublikujemy w poniedziałek. Jeśli o czymś zapomnieliśmy, dajcie znać.

Kliknij, aby przejść do poszczególnych liter: 1-9 | A | B-C | D-E | F-G | H-J

1-9

4-MOTION - napęd na cztery koła ( Volkswagen ) 4Matic - napęd na cztery koła (Mercedes) 4WD (4 Wheel Drive) lub 4x4 - napęd na cztery koła (patrz także: AWD) 4WS (Four Wheel Steering) - system czterech kół skrętnych (m.in. Honda , Mazda, Renault) 7G-Tronic - siedmiobiegowa skrzynia automatyczna (Mercedes)

A

AAR (Automatic Air Recirculation) - system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW) ABC (Active Body Control) - aktywna regulacja zawieszenia (Mercedes) ABS (Antilock Brakes System) - system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania A/C (Air Conditioner) - układ klimatyzacji ACC (Adaptive Cruise Control) - system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami, aktywny tempomat (m.in. Audi, BMW, Toyota, Volvo, patrz także: CSS, Distronic) ACS (After Crash System) - system pokolizyjny, m.in. odblokowujący centralny zamek i odcinający dopływ paliwa po kolizji (Skoda) ADB (Automatic Differential Brake) - automatyczna blokada mechanizmu różnicowego (m.in. BMW) ADS (Adaptive Damping System) - system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy AFL (Adaptive Forward Lighting) - system skrętnych reflektorów (także AFS) AFV (Alternative Fuel Vehicle) - pojazd zasilany paliwem alternatywnym AFU - system wspomagania nagłego hamowania (Peugeot, patrz także: BAS) AHR (Active Head Restraint) - system aktywnych zagłówków. Zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa i mięśni szyi u kierowcy i pasażerów w czasie zderzenia. W razie wypadku aktywne zagłówki błyskawicznie podnoszą się i przesuwają w stronę głowy, aby uprzedzić jej uderzenie w zagłówek (m.in. Saab - SAHR) AMVAR - system zmiennej charakterystyki amortyzacji samochodu (m.in. Peugeot) APS (Auto Pilot System) - system nawigacyjny GPS (Mercedes) APS (Acoustic Parking System) - dźwiękowy system parkowania pojazdu APS (Active Pneumatic Suspension) - system aktywnego zawieszenia (Audi) ARP (Active Rollover Protection) - system zapobiegający dachowaniu (SsangYong) ARTS (Adaptive Restraint Technology System) - system decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji (Jaguar) ASC (Automatic Stability Control) - system automatycznej kontroli kierunku ruchu, pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy (BMW, patrz także: ESP) ASF (Audi Space Frame) - rama przestrzenna Audi AQS (Air Quality System) - filtr kabinowy z system kontroli jakości powietrza (Volvo) ASMS (Advanced Satellite Mobile Systems) - system automatycznej kontroli kierunku ruchu (Mercedes) ASR (Acceleration Slip Regulation) - system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania. W chwili zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy. Inne nazwy tego systemu to: - ASC+T (BMW, Mini) - TCS (Alfa Romeo, Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Saab, Seat) - MATC (Mitsubushi) - TC (Opel) - TRC (Toyota, Lexus) - DSA, STC (Volvo) - ETC (Land Rover) AS&G (Automatic Stop & Go) - automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mitsubishi) ASTC (Active Stability & Traction Control System) - aktywna kontrola trakcji i stabilności (Mitsubishi) AVS (Adaptive Variable Suspension) - układ kontroli pracy zawieszenia (Lexus) AWD (All Wheel Drive) - napęd na cztery koła

B-C

BAS (Brake Assistant System) - elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie. Inne nazwy tego systemu to: - BA (Honda, Nissan, Toyota) - BAC (Mercedes) - EBA (Ford, Volkswagen) - HBA (Fiat, Seat) - MBA (Skoda) BLIS (Blind Spot Information System) - system ostrzegania przed pojazdem znajdującym się w "martwym polu" (Volvo) BSW - system oczyszczania i osuszania tarcz hamulcowych (VAG)

CBC (Cornering Brake Control) - system stabilizacji pojazdu podczas hamowania (BMW) CC (Cruise Control) - system utrzymujący zadaną prędkość, tempomat CC (coupe + cabrio) - rodzaj kabrioletu ze sztywnym, składanym dachem CCS (Cruise Control System) - system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu CAN-bus - system komunikacji pomiędzy poszczególnymi podzespołami elektronicznymi pojazdu CATS (Computer Active Technology Suspenison) - system aktywnego sterowania zawieszeniem (Jaguar) CDI (Common Rail Direct Injecton) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Mercedes) CDTI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Opel) CEL (Check Engine Light/Malfunction Indicator Light) - kontrolka uszkodzenia silnika lub pracy w trybie awaryjnym CMBS (Collision Mitigation Braking System) - system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka i minimalizujący skutki kolizji (Honda, patrz także: ACS) CNG (Compressed Natural Gas) - sprężony gaz ziemny CR (Common Rail) - system bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach diesla CRD (Common Rail Diesel) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Chrysler, Dodge, Jeep) CRDi - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Kia) CSV - system kontroli podsterowności (Renault) CVT (Continuously Variable Transmission) - bezstopniowa skrzynia biegów (m.in. Nissan, Renault, Toyota) CVTC (Continuous Variable Timing Control) - system bezstopniowej zmiany faz rozrządu (Nissan)

D-E

D-4D - Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Toyota) D5 - pięciocylindrowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Volvo) DAC (Downhill Assist Control) - wspomaganie jazdy na stromych zjazdach DAS (Driver Assistance Systems) - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody DAV - system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego DBC - układ dynamicznej kontroli hamowania DCC - system regulacji zawieszenia (Volkswagen) dCi (Diesel Common rail Injection) - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault) DCS - system kontroli zjazdu ze wzniesienia (GM) DI-D - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi) DIS (Driver Information System) - system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy DISTRONIC - radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem (Mercedes) DNA - system zmieniający pracę zawieszenia, silnika i układu kierowniczego (Alfa Romeo) DOHC (Double Over Head Camshaft) - nazwa rozwiązania układu rozrządu w górnozaworowym silniku czterosuwowym oznaczająca, że w głowicy silnika znajdują się dwa wałki rozrządu DPF (Diesel Particular Filter) - filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych DRM (Downshift Rev Matching) - system wspomagający redukcję biegu (Nissan) DSA (Dual Stage Airbag) - dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża DSC (Dynamic Stability Control) - układ kontroli stabilności pojazdu (Ford, Jaguar, Mazda) DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu, Volvo DSG (Doppelkupplungsgetriebe) - zautomatyzowana skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami (VAG, występuje także pod nazwą DCS w Citroenie, TC-SST w Mitsubishi, PDK w Porsche, DKG w BMW) DTC (Diagnostic Test Code) - kody błędu w trybie diagnostycznym DTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Opel) DOHC (Double Over Head Camshaft) - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy

EBD (Electronic Brake Distributor) - elektroniczny rozkład siły hamowania, optymalizuje siłę hamowania między osiami oraz między prawymi i lewymi kołami, wykorzystuje ABS ECC (Electronic Climate Control) - system automatycznej klimatyzacji EcoBoost - silniki benzynowe Forda z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa ECE (Economic Commission for Europe) - Europejska Komisja Gospodarcza przy Organizacji Narodów Zjednoczonych z siedzibą w Genewie ECU (Electronic Control Unit) - ogólne określenie elektronicznej jednostki sterującej stosowanej w różnych zespołach współczesnych samochodów EDL (Electronic Differential Locks) - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EGR - obwód analizy i automatycznej regulacji składu spalin EMB - hamulec elektromechaniczny EOBD - (European On-Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych EPB - elektryczny hamulec postojowy (Lexus) EPS (Electric Power-assisted Sterring System) - elektryczny system wspomagania kierownicy ESP (Electronic Stability Program) - układ stabilizujący tor jazdy samochodu. Inne nazwy to: - VDC (Alfa Romeo, Subaru) - DSA - DSC (BMW, Jaguar, Mazda) - VSC (Toyota, Lexus) - VSA (Honda) - MASC (Mitsubishi) - Trust-plus (Smart) - PSM (Porsche) - DSTC (Volvo) - StabiliTrak (Cadillac)

F-G

FC (Fuel Cell) - ogniwo paliwowe FCV (Fuel Cell Vehicle) - pojazd napędzany ogniwami paliwowymi FAP - filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi (Citroen, Peugeot) FPS (Fire Prevention System) - układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa FSI (Fuel Stratified Injection) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (VAG) FWD (Front Wheel Drive) - napęd na przednie koła

GDI (Gasoline Direct Injection) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi) GPS (Global Positioning System) - system nawigacji satelitarnej GT (Gran Tourismo) - oznaczenie samochodu sportowego, dawniej stosowane w Wielkiej Brytanii i we Włoszech; obecnie nazwy GT używa się także jako dodatkowe oznaczanie usportowionego modelu w danej rodzinie pojazdów

H-J

HAC (Hill-Start Assist Control) - system wspomagający pokonywanie podjazdu (Suzuki, Toyota) HDC - (Hill Descent Control) - system współpracujący z ABS i ETC, umożliwia ustawienie stałej prędkości zjazdu w samochodach terenowych (Land Rover, BMW) HDI (High pressure Direct Injection) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Citroen, Peugeot) Hill-Holder - system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę HHC - system wspomagający pokonywanie podjazdów (Skoda) HPi - silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot) HUD (Head-up Display) - wzorem samolotów bojowych, wyświetla aktualne informacje na przedniej szybie, np. aktualną prędkość pojazdu lub wskazówki nawigacji

IC (Inflatable Curtain) - kurtyna powietrzna ICC - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy ICS (Integrated Control System) - zespolony system kontroli układów samochodowych i-CTDi - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Honda) IDE (Injection Directe Essence) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Renault) IMA (Integrated Motor Assist) - napęd hybrydowy (Honda) IDIS (Intelligent Driver Information System) - opóźnia sygnalizację połączeń telefonicznych, jeśli kierowca jest w trakcie wykonywania manewru istotnego dla bezpieczeństwa (Volvo) IDS - układ kontroli sztywności zawieszenia (Opel) IMMOBILIZER - elektroniczna blokada zapłonu INTERCOOLER - chłodnica powietrza doładowującego w silnikach z doładowaniem ISOFIX - system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do instalacji fotelika dziecięcego i-stop - automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mazda)

JTD (Unijet Turbo Diesel) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) JTS - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Alfa Romeo, Fiat, Lancia)

Warto pamiętać, że żaden elektroniczny system bezpieczeństwa nie zwalnia kierowcy z myślenia i przewidywania sytuacji drogowych. Zapraszamy do podawania w komentarzach innych tajemniczych "trzyliterówek", które spotkaliście w wyposażeniu samochodów.

Marcin Sobolewski

Ile emocji daje 1500 koni i milion zł?

Qashqaiem w daleką podróż - ZOBACZ TEST WIDEO

Samochody: Audi Q7 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA