Tajemnicze skrótowce cz. I

Lista wyposażenia współczesnego samochodu może przyprawić o zawrót głowy. ASF, DSG, FAP, TCS czy VSA to tylko czubek góry lodowej. Żeby było trudniej, różne marki te same systemy nazywają zupełnie inaczej. Jak się w tym połapać? Sprawdź, co się kryje za tajemniczymi skrótowcami

Do niedawna producent chwalił się w folderze reklamowym co najwyżej systemami ABS i SRS. Dzisiaj cała armia elektronicznych modułów strzeże bezpieczeństwa pasażerów i dba o komfort podróży. Zazwyczaj długie nazwy technologicznych fajerwerków ukrywa się pod dobrze brzmiącym skrótem, żeby nie straszyć przyszłego właściciela zawiłym terminem. Czasami bywa jednak odwrotnie - co oczywiste, przez odpowiednią nazwę zyskuje na znaczeniu. Na dodatek niemal każdy producent stosuje inne nazwy dla podobnych rozwiązań, a wraz z kolejnymi modelami debiutują nowe systemy. Stworzyliśmy dla Was krótki przewodnik po tajemniczych skrótowcach. Drugą część opublikujemy w poniedziałek. Jeśli o czymś zapomnieliśmy, dajcie znać.

Kliknij, aby przejść do poszczególnych liter: 1-9 | A | B-C | D-E | F-G | H-J

1-9

4-MOTION - napęd na cztery koła (Volkswagen)
4Matic - napęd na cztery koła (Mercedes)
4WD (4 Wheel Drive) lub 4x4 - napęd na cztery koła (patrz także: AWD)
4WS (Four Wheel Steering) - system czterech kół skrętnych (m.in. Honda, Mazda, Renault)
7G-Tronic - siedmiobiegowa skrzynia automatyczna (Mercedes)

A

AAR (Automatic Air Recirculation) - system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW)
ABC (Active Body Control) - aktywna regulacja zawieszenia (Mercedes)
ABS (Antilock Brakes System) - system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
A/C (Air Conditioner) - układ klimatyzacji
ACC (Adaptive Cruise Control) - system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami, aktywny tempomat (m.in. Audi, BMW, Toyota, Volvo, patrz także: CSS, Distronic)
ACS (After Crash System) - system pokolizyjny, m.in. odblokowujący centralny zamek i odcinający dopływ paliwa po kolizji (Skoda)
ADB (Automatic Differential Brake) - automatyczna blokada mechanizmu różnicowego (m.in. BMW)
ADS (Adaptive Damping System) - system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy
AFL (Adaptive Forward Lighting) - system skrętnych reflektorów (także AFS)
AFV (Alternative Fuel Vehicle) - pojazd zasilany paliwem alternatywnym
AFU - system wspomagania nagłego hamowania (Peugeot, patrz także: BAS)
AHR (Active Head Restraint) - system aktywnych zagłówków. Zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa i mięśni szyi u kierowcy i pasażerów w czasie zderzenia. W razie wypadku aktywne zagłówki błyskawicznie podnoszą się i przesuwają w stronę głowy, aby uprzedzić jej uderzenie w zagłówek (m.in. Saab - SAHR)
AMVAR - system zmiennej charakterystyki amortyzacji samochodu (m.in. Peugeot)
APS (Auto Pilot System) - system nawigacyjny GPS (Mercedes)
APS (Acoustic Parking System) - dźwiękowy system parkowania pojazdu
APS (Active Pneumatic Suspension) - system aktywnego zawieszenia (Audi)
ARP (Active Rollover Protection) - system zapobiegający dachowaniu (SsangYong)
ARTS (Adaptive Restraint Technology System) - system decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji (Jaguar)
ASC (Automatic Stability Control) - system automatycznej kontroli kierunku ruchu, pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy (BMW, patrz także: ESP)
ASF (Audi Space Frame) - rama przestrzenna Audi
AQS (Air Quality System) - filtr kabinowy z system kontroli jakości powietrza (Volvo)
ASMS (Advanced Satellite Mobile Systems) - system automatycznej kontroli kierunku ruchu (Mercedes)
ASR (Acceleration Slip Regulation) - system zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania i przyspieszania. W chwili zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy. Inne nazwy tego systemu to:
- ASC+T (BMW, Mini)
- TCS (Alfa Romeo, Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Saab, Seat)
- MATC (Mitsubushi)
- TC (Opel)
- TRC (Toyota, Lexus)
- DSA, STC (Volvo)
- ETC (Land Rover)
AS&G (Automatic Stop & Go) - automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mitsubishi)
ASTC (Active Stability & Traction Control System) - aktywna kontrola trakcji i stabilności (Mitsubishi)
AVS (Adaptive Variable Suspension) - układ kontroli pracy zawieszenia (Lexus)
AWD (All Wheel Drive) - napęd na cztery koła

B-C

BAS (Brake Assistant System) - elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie. Inne nazwy tego systemu to:
- BA (Honda, Nissan, Toyota)
- BAC (Mercedes)
- EBA (Ford, Volkswagen)
- HBA (Fiat, Seat)
- MBA (Skoda)
BLIS (Blind Spot Information System) - system ostrzegania przed pojazdem znajdującym się w "martwym polu" (Volvo)
BSW - system oczyszczania i osuszania tarcz hamulcowych (VAG)

CBC (Cornering Brake Control) - system stabilizacji pojazdu podczas hamowania (BMW)
CC (Cruise Control) - system utrzymujący zadaną prędkość, tempomat
CC (coupe + cabrio) - rodzaj kabrioletu ze sztywnym, składanym dachem
CCS (Cruise Control System) - system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu
CAN-bus - system komunikacji pomiędzy poszczególnymi podzespołami elektronicznymi pojazdu
CATS (Computer Active Technology Suspenison) - system aktywnego sterowania zawieszeniem (Jaguar)
CDI (Common Rail Direct Injecton) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Mercedes)
CDTI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Opel)
CEL (Check Engine Light/Malfunction Indicator Light) - kontrolka uszkodzenia silnika lub pracy w trybie awaryjnym
CMBS (Collision Mitigation Braking System) - system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka i minimalizujący skutki kolizji (Honda, patrz także: ACS)
CNG (Compressed Natural Gas) - sprężony gaz ziemny
CR (Common Rail) - system bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach diesla
CRD (Common Rail Diesel) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Chrysler, Dodge, Jeep)
CRDi - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Kia)
CSV - system kontroli podsterowności (Renault)
CVT (Continuously Variable Transmission) - bezstopniowa skrzynia biegów (m.in. Nissan, Renault, Toyota)
CVTC (Continuous Variable Timing Control) - system bezstopniowej zmiany faz rozrządu (Nissan)

D-E

D-4D - Diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Toyota)
D5 - pięciocylindrowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Volvo)
DAC (Downhill Assist Control) - wspomaganie jazdy na stromych zjazdach
DAS (Driver Assistance Systems) - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody
DAV - system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego
DBC - układ dynamicznej kontroli hamowania
DCC - system regulacji zawieszenia (Volkswagen)
dCi (Diesel Common rail Injection) - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault)
DCS - system kontroli zjazdu ze wzniesienia (GM)
DI-D - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi)
DIS (Driver Information System) - system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy
DISTRONIC - radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem (Mercedes)
DNA - system zmieniający pracę zawieszenia, silnika i układu kierowniczego (Alfa Romeo)
DOHC (Double Over Head Camshaft) - nazwa rozwiązania układu rozrządu w górnozaworowym silniku czterosuwowym oznaczająca, że w głowicy silnika znajdują się dwa wałki rozrządu
DPF (Diesel Particular Filter) - filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych
DRM (Downshift Rev Matching) - system wspomagający redukcję biegu (Nissan)
DSA (Dual Stage Airbag) - dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża
DSC (Dynamic Stability Control) - układ kontroli stabilności pojazdu (Ford, Jaguar, Mazda)
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu, Volvo
DSG (Doppelkupplungsgetriebe) - zautomatyzowana skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami (VAG, występuje także pod nazwą DCS w Citroenie, TC-SST w Mitsubishi, PDK w Porsche, DKG w BMW)
DTC (Diagnostic Test Code) - kody błędu w trybie diagnostycznym
DTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Opel)
DOHC (Double Over Head Camshaft) - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy

EBD (Electronic Brake Distributor) - elektroniczny rozkład siły hamowania, optymalizuje siłę hamowania między osiami oraz między prawymi i lewymi kołami, wykorzystuje ABS
ECC (Electronic Climate Control) - system automatycznej klimatyzacji
EcoBoost - silniki benzynowe Forda z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa
ECE (Economic Commission for Europe) - Europejska Komisja Gospodarcza przy Organizacji Narodów Zjednoczonych z siedzibą w Genewie
ECU (Electronic Control Unit) - ogólne określenie elektronicznej jednostki sterującej stosowanej w różnych zespołach współczesnych samochodów
EDL (Electronic Differential Locks) - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
EGR - obwód analizy i automatycznej regulacji składu spalin
EMB - hamulec elektromechaniczny
EOBD - (European On-Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych
EPB - elektryczny hamulec postojowy (Lexus)
EPS (Electric Power-assisted Sterring System) - elektryczny system wspomagania kierownicy
ESP (Electronic Stability Program) - układ stabilizujący tor jazdy samochodu. Inne nazwy to:
- VDC (Alfa Romeo, Subaru)
- DSA
- DSC (BMW, Jaguar, Mazda)
- VSC (Toyota, Lexus)
- VSA (Honda)
- MASC (Mitsubishi)
- Trust-plus (Smart)
- PSM (Porsche)
- DSTC (Volvo)
- StabiliTrak (Cadillac)

F-G

FC (Fuel Cell) - ogniwo paliwowe
FCV (Fuel Cell Vehicle) - pojazd napędzany ogniwami paliwowymi
FAP - filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi (Citroen, Peugeot)
FPS (Fire Prevention System) - układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa
FSI (Fuel Stratified Injection) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (VAG)
FWD (Front Wheel Drive) - napęd na przednie koła

GDI (Gasoline Direct Injection) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Mitsubishi)
GPS (Global Positioning System) - system nawigacji satelitarnej
GT (Gran Tourismo) - oznaczenie samochodu sportowego, dawniej stosowane w Wielkiej Brytanii i we Włoszech; obecnie nazwy GT używa się także jako dodatkowe oznaczanie usportowionego modelu w danej rodzinie pojazdów

H-J

HAC (Hill-Start Assist Control) - system wspomagający pokonywanie podjazdu (Suzuki, Toyota)
HDC - (Hill Descent Control) - system współpracujący z ABS i ETC, umożliwia ustawienie stałej prędkości zjazdu w samochodach terenowych (Land Rover, BMW)
HDI (High pressure Direct Injection) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Citroen, Peugeot)
Hill-Holder - system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę
HHC - system wspomagający pokonywanie podjazdów (Skoda)
HPi - silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot)
HUD (Head-up Display) - wzorem samolotów bojowych, wyświetla aktualne informacje na przedniej szybie, np. aktualną prędkość pojazdu lub wskazówki nawigacji

IC (Inflatable Curtain) - kurtyna powietrzna
ICC - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy
ICS (Integrated Control System) - zespolony system kontroli układów samochodowych
i-CTDi - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Honda)
IDE (Injection Directe Essence) - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Renault)
IMA (Integrated Motor Assist) - napęd hybrydowy (Honda)
IDIS (Intelligent Driver Information System) - opóźnia sygnalizację połączeń telefonicznych, jeśli kierowca jest w trakcie wykonywania manewru istotnego dla bezpieczeństwa (Volvo)
IDS - układ kontroli sztywności zawieszenia (Opel)
IMMOBILIZER - elektroniczna blokada zapłonu
INTERCOOLER - chłodnica powietrza doładowującego w silnikach z doładowaniem
ISOFIX - system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do instalacji fotelika dziecięcego
i-stop - automatyczny system start-stop, wyłączający silnik na postoju (Mazda)

JTD (Unijet Turbo Diesel) - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem common rail (Alfa Romeo, Fiat, Lancia)
JTS - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Alfa Romeo, Fiat, Lancia)

Warto pamiętać, że żaden elektroniczny system bezpieczeństwa nie zwalnia kierowcy z myślenia i przewidywania sytuacji drogowych. Zapraszamy do podawania w komentarzach innych tajemniczych "trzyliterówek", które spotkaliście w wyposażeniu samochodów.

Marcin Sobolewski

Ile emocji daje 1500 koni i milion zł?


Qashqaiem w daleką podróż - ZOBACZ TEST WIDEO

Samochody: Audi Q7 - ogłoszenia

Więcej o: