Samochody - skąd one się biorą?

Minęły już czasy, gdy niemieckie auta produkowano w Niemczech, a japońskie woziły metkę "made in Japan". Dzisiaj Audi produkuje się na Ukrainie, Toyoty w Pakistanie, a Mazdy na Filipinach. Sprawdź na naszej mapie świata, gdzie wyprodukowano Twój samochód

Wiedzieliście, że Volkswagen Eos pochodzi z Portugalii, a Peugeota 207 produkują Słowacy? To jeszcze nic. "Japoński" Mitsubishi Colt powstaje w Holandii, a Lexus RX 350 - inny japończyk - w... Kanadzie. Dlaczego producenci budują fabryki w najdalszych zakątkach świata? Bo ma być taniej i bliżej rynków zbytu. Miejsca niegdyś kojarzone jednak z tanią siłą roboczą (np. Turcja czy Chiny) dziś produkują samochody najwyższej jakości. Wszystko zależy tylko od projektu i pieniędzy, rzecz jasna. Czy w przyszłości o korzeniach samochodu będzie nam przypominać tylko znaczek na masce?

Wszystko zaczęło się na początku XX wieku, gdy Henry Ford - zapalony inżynier i rajdowiec - siadł za sterami Ford Motor Company. Nie zamierzał produkować luksusowych automobili dla elity, ale praktyczne pojazdy, dostępne dla większości Amerykanów. W 1908 roku z fabryki wyjechał pierwszy czarny egzemplarz Forda T. Popularyzacja czterech kółek szybko pociągnęła za sobą konieczność zmian w organizacji produkcji. Tak narodziła się ruchoma linia montażowa, wprowadzona w 1913 roku. Dzięki temu przed wybuchem I wojny światowej zakłady Forda wytwarzały rocznie blisko 2 miliony samochodów - pięciokrotnie więcej, niż zdołały wyprodukować wszystkie fabryki w Europie.

Nic dziwnego, że przedstawiciele europejskich firm motoryzacyjnych przyjeżdżali do Stanów Zjednoczonych, by podpatrzeć i przenieść na Stary Kontynent wydajne sposoby produkcji. Henry Ford nie zaniedbywał jednak Europy. Wbudował fabryki w Anglii i Niemczech. W ciągu 20 lat jego firma wyprodukowała łącznie 15 milionów egzemplarzy modelu T. Rekord ten został pobity dopiero w latach 70. przez poczciwego Volkswagena Garbusa (do lipca 2003 roku powstało ponad 21 mln egzemplarzy). Historia tego ostatniego rozpoczęła się w 1938 roku, wraz z budową zakładu w Wolfsburgu. Dziś ta fabryka zatrudnia ok. 44 tysiące pracowników i oprócz odlewni, spawalni, lakierni i linii montażowej mieści ogromny park rozrywki. Znajduje się tu m.in. muzeum, dwie efektowne wieże z 800 samochodami oraz centrum obsługi, w którym klienci odbierają nowe Volkswageny.

Polski przemysł motoryzacyjny wystartował z lekkim opóźnieniem. Pierwsze samochody osobowe CWS-T1 i CWS-T2 zaprojektował w latach 20. Tadeusz Tański. W latach 30. montowaliśmy licencyjne Fiaty, a rozwój rodzimych konstrukcji zahamował wybuch drugiej wojny światowej. Na początku lat 50. w nowo wybudowanej w stolicy Fabryce Samochodów Osobowych rozpoczęto produkcję Warszawy, a później również Syreny, Fiata 125p i Poloneza. Rok 1971 to początek produkcji Fiata 126p, dla wielu ikony polskiej motoryzacji. W Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej montowano przez pewien czas Fiaty 127p, a w FSO w Warszawie - 128p, 131p i 132p.

Gdzie dzisiaj produkowane są samochody? Bez cienia przesady można powiedzieć, że na całym świecie. Poniżej znajdziecie lokalizację fabryk poszczególnych marek samochodów. Nie zdziwcie się, że Audi i Skoda mają swoje zakłady w Chinach, Cadillaka produkują Rosjanie, a BMW - Amerykanie. Globalizacja i współpraca marek w ramach wielkich koncernów sprawiły, że z jednej fabryki wyjeżdżają auta różnych producentów. Nie do wiary? We Flat Rock powstają obok siebie amerykańska wersja Mazdy 6 i Ford Mustang. Prawdziwym obywatelem świata jest jednak Chevrolet Cruze - już niedługo będzie produkowany w Chinach, Rosji, Australii i USA. A marki luksusowe? Bugatti Veyron pochodzi z Francji, Aston Martin Rapide i Saab 9-3 Cabriolet z Austrii (Graz), Bentley Flying Spur z Niemiec (Wolfsburg), a Porsche Cayenne ze Słowacji (Bratysława), choć finalny montaż tego ostatniego odbywa się w Zuffenhausen.

Na motoryzacyjnej mapie świata nie brakuje wreszcie miejsc, gdzie występują zupełnie nieznane u nas modele. Polska na szczęście nie zostaje w tyle. Z krajowych fabryk wyjeżdżają m.in. Fiaty, Ople i Volkswageny. Nasze zakłady należą do jednych z najbardziej cenionych na świecie.

Acura: Japonia, Kanada (CSX, MDX, ZDX), USA (TL, RDX)

Alfa Romeo: Włochy

Aston Martin: Wielka Brytania, Austria (Rapide)

Audi: Niemcy (A3, A4, A5, A6, A8, R8, Q7), Węgry (A3 Cabriolet, TT), Słowacja (Q7), Belgia (A1, A3), Chiny (A4L, A6L, Q5), Brazylia, Rosja (A4, A5, A6), Bośnia i Hercegowina (A3, A4, A6, Q7), Ukraina, Indie (A4, A6, Q5)

Bentley: Wielka Brytania, Niemcy

BMW: Niemcy, USA (X5 i X6), Austria (X3), Indonezja, RPA, Egipt, Rosja Chiny, Singapur, Indie

Bugatti: Francja

Buick: Meksyk, Chiny

Cadillac: USA, Chiny, Meksyk, Rosja

Chevrolet: Kanada, USA, Meksyk, Tajlandia (Colorado), Korea Południowa, Australia, Indie, Chiny, Rosja, Polska, Pakistan, Kolumbia

Chrysler: USA, Kanada, Brazylia

Dacia: Rumunia, Brazylia, Kolumbia, Rosja, Maroko, Indie, Iran, RPA

Ferrari: Włochy

Fiat: Włochy, Brazylia, Argentyna, Polska, Turcja, Indie, Serbia, Rosja, Węgry (Sedici), Francja

Ford: Chiny, Niemcy (Fiesta, Focus), Portugalia, USA, Meksyk, Tajlandia, Australia, Kanada, Indie, Tajwan, Malezja, RPA, Filipiny, Rosja, Turcja, Belgia (Mondeo, Transit), Wietnam, Wenezuela, Hiszpania, Polska (Ka), Wielka Brytania (Transit)

Honda: Chiny, USA, Pakistan, Kanada, Wielka Brytania (CR-V, Jazz), Japonia, Brazylia, Nowa Zelandia, Indonezja, Indie, Tajlandia, Turcja, Meksyk

Hummer: Rosja, USA, RPA

Hyundai: Korea Płd., Czechy, USA, Słowacja, Brazylia, Egipt, Indie, Chiny, Rosja, Iran, Turcja, Sudan, Wenezuela

Infiniti: USA (QX56), Japonia (G, M, EX, FX, QX 2010)

Jaguar: Wielka Brytania (XK, X-Type, XF, S-Type, XJ)

Jeep: USA (Wrangler, Compass, Patriot, Cherokee/Liberty, Grand Cherokee, Commander), Austria (Grand Cherokee, Commander), Egipt (Wrangler, Cherokee/Liberty), Wenezuela (Cherokee/Liberty)

Kia: Korea Południowa (Picanto, Rio, Magentis/Cadenza, Opirus, Sportage, Sorento, Carens, Soul, Carnival), USA (Sorento), Słowacja (cee'd, Sportage), Chiny (Rio, Sportage, Soul), Wietnam (Picanto, Carens), Czechy (Venga)

Lamborghini: Włochy (Murcielago, Gallardo)

Lancia: Włochy (Ypsilon, Delta, Musa)

Land Rover: Wielka Brytania (Defender, Discovery 4, Freelander II), Turcja (Defender)
Range Rover: Wielka Brytania

Lexus: Japonia, Kanda (RX 350 na rynek USA)

Lotus: Wielka Brytania

Maserati: Włochy

Mazda: Japonia (2, 3, 5, 6, CX-7, MX-5, RX-8), USA (6 na rynek USA), RPA, Zimbabwe, Kenia, Kolumbia, Indonezja, Wietnam, Malezja, Tajlandia, Filipiny, Chiny

McLaren: Wielka Brytania

Mercedes: Brazylia, Niemcy, USA, Wielka Brytania (SLR McLaren), Hiszpania (V-Class, Vito, Viano), Austria (G-Class)

MINI: Wielka Brytania

Mitsubishi: Japonia, Holandia, Tajlandia, Tajwan, Indonezja, Filipiny, Chiny, RPA, Brazylia, USA

Nissan: Japonia (Micra, Tiida, Qashqai, X-Trail, Murano, Altima, 370Z, GT-R), USA (Pathfinder, Altima, Maxima), Hiszpania (Pathfinder), Brazylia, Chiny (Tiida), Indie (Micra), Tajlandia (Micra, Tiida), Meksyk (Tiida), Tajwan, Angola, Egipt, Iran, Rosja, Wielka Brytania (Note, Qashqai), Malezja, Filipiny

Opel: Niemcy (Corsa, Astra, Zafira, Vectra), Hiszpania (Corsa, Hiszpania), Wielka Brytania, Polska (Astra, Zafira), Rosja, Węgry, Egipt, Belgia, Portugalia, Francja, Kolumbia, Argentyna, RPA, Wenezuela

Porsche: Niemcy, Słowacja (Cayenne, finalny montaż w Zuffenhausen)

PSA (Citroen i Peugeot): Francja, Brazylia, Japonia, Hiszpania, Włochy, Turcja, Argentyna, Czechy, Portugalia, Egipt, Tajlandia, Indonezja, Słowacja (207)

Renault: Brazylia, Francja (Clio, Megane, Scenic, Laguna, Kangoo, Espace, Vel Satis), Słowenia (Twingo), Hiszpania (Modus, Megane), Turcja (Clio, Thalia, Megane), Indie (Clio), Argentyna (Kangoo), Korea Południowa (Koleos), Chiny (Scenic, Espace)

Rolls-Royce: Wielka Brytania

Saab: Szwecja, Austria (9-3 Cabriolet), Meksyk (9-4X)

Seat: Hiszpania, Belgia, Portugalia, Ukraina

Skoda: Czechy (Fabia, Superb, Octavia, Yeti i Roomster), Słowacja (Octavia), Chiny (Fabia, Octavia), Indie (Fabia, Octavia, Superb), Rosja, Bośnia i Hercegowina (Fabia, Octavia, Superb), Ukraina

Smart: Francja, Niemcy

Subaru: USA, Japonia

Suzuki: Chiny, Japonia, Węgry, Wenezuela, Pakistan, Hiszpania, USA, Kanada, Iran

Toyota: USA (Camry, Avalon, Venza, Sequoia, Sienna, Highlander, od 2011 roku Prius), Japonia, Chiny, Argentyna (Hilux), Australia (Camry, Avalon), Brazylia (Corolla), Kanada (Corolla, Matrix), Francja (Yaris), Indonezja, Japonia, Meksyk (Tacoma), Rosja, Portugalia, Tajlandia (Yaris, Corolla, Camry, Hilux), Turcja, Wielka Brytania (Auris, Avensis, Corolla), Czechy, Pakistan, Wietnam, Indie, Polska (silniki i skrzynie biegów), Niemcy

Volkswagen: Brazylia, Chiny (Polo, Gol, Golf, Passat Linygu, Santana, Touran), Indie, Hiszpania (Eos, Scirocco), Niemcy (Polo, Golf, Passat, Phaeton, Scirocco, Touran, Tiguan), Słowacja (Touareg), Belgia (Polo), Rosja (Jetta, Passat, Tiguan, Touareg), Meksyk (New Beetle, Jetta, Golf), Polska, Bośnia i Hercegowina, RPA, Kanada, Nigeria, USA (nowy model od 2011 roku)

Volvo: Szwecja (C70, S80, XC90), Belgia (C30, S40/V50, S60, XC60)

Marcin Sobolewski

Zbudowany przez nas Fiat podbija świat - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Volkswagen Passat - ogłoszenia

Więcej o:
Komentarze (4)
Samochody - skąd one się biorą?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Adrian

    0

    Mazda produkowała też 626 w USA, wiem bo sam taką mam, super autko ;)

  • Gość: bolo

    Oceniono 13 razy -3

    Nigdy nie kupie VW wyprodukowanego w Polsce lub na Węgrzech lub w jakimkolwiek innym postsowieckim kraju ! Jakość tych samochodów jest kilkukrotnie gorsza ! Zarówno jeżeli chodzi o materiały jak staranność wykonania i wykończenia ! Sprawdzone ! Nawet kilkuletni samochód sprowadzony a wyprodukowany w Niemczech jest w lepszym stanie niż nowy odpowiednik wyprodukowany chociażby w Polsce ! Nie wspomnę już o dziadostwie z Węgier i innych krajów !

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX