30 lat Audi Quattro - galeria

Podczas salonu genewskiego w 1980 roku Audi zaprezentowało model Quattro. Niemcy za główny cel postawili sobie zrewolucjonizowanie rajdów samochodowych

Historia napędu quattro (z włoskiego "cztery") sięga 1967 roku, gdy na potrzeby wojska stworzono Volkswagena Iltisa. 10 lat później układ napędowy terenowego samochodu na próbę zastosowano w Audi 80. Znaczna poprawa warunków trakcyjnych przekonała Niemców do zbudowania nowego modelu, wykorzystującego technologię napędu quattro. Do 1986 roku wykorzystywała ona centralny mechanizm różnicowy z przekładnią stożkową, a później centralny mechanizm różnicowy typu Torsen (nazwa pochodzi od słów "torque sensing"), który samoczynnie steruje rozkładem momentu na kołach, a także sprzęgło Haldex (m.in. Audi A3 i TT) i centralny dyferencjał z przekładnią planetarną (Audi V8 z automatyczną skrzynią biegów).

Quattro odniosło wiele sukcesów na rajdowych trasach, m.in. w Rajdzie Monte Carlo, Rajdzie Szwecji czy Rajdzie Portugalii. Rok 1985 to debiut wersji Sport Quattro S1 z ponad 600-konnym silnikiem, połączonym z 6-biegowym automatem. Niewielu kierowców radziło sobie z opanowaniem tej bestii. Z sezonem 1987 zakończyły się rozgrywki w rajdowej grupie B, ale to nie koniec kariery modelu S1. Za jego kierownicą Walter Röhrl zwyciężył w "wyścigu do chmur" - Pikes Peak International Hill Climb. Rozgrywano go na szczycie Pikes Peak w Kolorado na odcinku prawie 20 kilometrów (start na wysokości 2862 m, meta - 4300 m). Sportowe sukcesy przełożyły się na popularyzację napędu na cztery koła w autach cywilnych.

Wersja cywilna Audi Quattro zjeżdżała z taśmy montażowej w latach 1980-1991 - łącznie powstało 11 452 egzemplarzy. Pod maskę trafiały silniki o pojemności 2,1 i 2,2 litra, w tym najmocniejsza, turbodoładowana rzędowa "piątka" 2.2 o mocy 220 KM. Drogowa wersja modelu Sport Quattro ze skróconym o 32 cm rozstawem osi i poszerzonym rozstawem kół (stworzono 224 egzemplarze w celu uzyskania homologacji rajdowej), dysponowała natomiast 2,1-litrowym motorem o mocy 306 koni. Zapraszamy do krótkiej podróży w czasie i obejrzenia zdjęć auta w galerii.

Dziś co czwarte auto spod znaku czterech pierścieni jest wyposażone w napęd quattro.

Marcin Sobolewsk

Historia kołem się toczy - Audi - ZOBACZ TUTAJ

4x4 bez tajemnic - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o: