Najg這郾iejsze akcje serwisowe

Wszyscy pami皻amy oblany "test 這sia" w wykonaniu Mercedesa klasy A, p瘯aj帷e opony Firestone w Fordach Explorer i samozap這ny w Peugeotach 307. Akcje serwisowe zdarzaj si wszystkim producentom. Kt鏎e by造 najg這郾iejsze?

Akcje nawrotowe to ostatnio najgor皻szy temat w 鈍iecie motoryzacji. Nie chodzi tylko o Toyot. Wystarczy prze郵edzi informacje prasowe z poprzedniego roku, by si przekona, jak du穎 napraw przeprowadzili producenci innych marek. Tylko w 2009 roku by這 ich w Polsce 54 (wszystkie dotyczy造 zagro瞠nia 篡cia pasa瞠r闚). Nikt nie pami皻a, 瞠by w latach 90. by這 podobnie. Czy to oznacza, 瞠 kiedy samochody by造 lepsze?

Niestety tak. Kiedy cykl 篡cia jednego modelu by d逝窺zy o kilka lat, dlatego czasu na przygotowanie nast瘼cy by這 du穎 wi璚ej. Poza tym firmy nie szuka造 oszcz璠no軼i na si喚, konkurencja by豉 mniejsza, a jako嗆 materia堯w u篡tych do wykonania wszystkich podzespo堯w - du穎 wi瘯sza. W豉郾ie dlatego poczciwe Mercedesy W124 je盥膨 do dzisiaj, dwudziestoletnie "beemki" 鈍ietnie spisuj si na taks闚kach, a leciwe Volva nie boj si rdzy.

Dzisiaj wiele test闚 przeprowadza si za pomoc symulacji komputerowych, co jak wida nie daje 100-procentowej gwarancji. Druga sprawa to stan naszej - kierowc闚 鈍iadomo軼i. Kiedy producenci nie mieli obowi您ku informowania o takich przypadkach. W Polsce jawne akcje serwisowe, kt鏎e mog zagra瘸 bezpiecze雟twu pasa瞠r闚, tak naprawd zacz窸y si po uchwaleniu ustawy z grudnia 2003 roku. Nakazuje ona producentom informowanie opinii publicznej o przypadkach wykrytych usterek. Wcze郾iej o ewentualnej konieczno軼i wizyty w warsztacie informowano klienta indywidualnie, a o skali przedsi瞝zi璚ia nikt nie wiedzia. Co wi璚ej, firmy - by nie przyznawa si do akcji serwisowych - po cichu, czyli przy okazji zwyk貫go przegl康u naprawia造 uszkodzone elementy.

Samowolk producent闚 najlepiej ilustruje przypadek Forda Pinto z lat siedemdziesi徠ych i jego wadliwej konstrukcji baku. W przypadku najechania przez inny samoch鏚 na ty auta dochodzi這 do wycieku paliwa i du瞠go niebezpiecze雟twa zap這nu. Producent doskonale zdawa sobie spraw z zagro瞠nia, jednak wyliczenia finansowe przes康zi造 spraw - nie op豉ca si wzywa w豉軼icieli do serwis闚 i wymienia baku, mimo i koszt likwidacji wady wyceniono na 11 dolar闚 od sztuki. Zgin窸o wtedy 27 os鏏.

Przez wiele kolejnych lat sprawa akcji serwisowych przycich豉. Problem wr鏂i tak naprawd dopiero w 1997 roku, kiedy wpadk zaliczy Mercedes z modelem klasy A. Po "te軼ie 這sia" przeprowadzonym przez szwedzkich dziennikarzy okaza這 si, 瞠 auto w ostrych zakr皻ach potrafi si wywr鏂i. By to b陰d konstrukcyjny, spowodowany zbyt du篡m po酥iechem przy wprowadzaniu modelu na rynek. Usterk naprawiono dodaj帷 jako seryjne wyposa瞠nie ESP. Mimo tego wizerunek marki zosta powa積ie nadwer篹ony.

R闚nie g這郾a akcja dotyczy豉 p瘯aj帷ych opon Firestone w Fordach Explorer w 2000 roku. W pami璚i pozostaj r闚nie Peugeoty 307, w kt鏎ych dochodzi這 do samozap這nu. Co ciekawe, akcje nawrotowe zdarza造 si nawet najlepszym. Wadliwe prze陰czniki w Porsche 911 GT3 i GT3 RS, 幢e zamontowana szyba w Mercedesach SLR, wadliwy sensor sprz璕豉 Ferrari 612 Scaglietti czy nieprawid這we mocowanie k馧 w Bentleyu Arnage tylko potwierdza造, 瞠 po酥iech konstruktor闚 nie omija nikogo.

Kiedy wydawa這 si, 瞠 ju nic nas nie zaskoczy, Toyota rozpocz窸a ca陰 seri akcji na gigantyczn skal. Zacz窸o si we wrze郾iu ubieg貫go roku, kiedy wysz豉 na jaw sprawa dywanik闚. Z造 monta doprowadzi do 17 wypadk闚, w kt鏎ych 鄉ier ponios這 5 os鏏. Wtedy poproszono w豉軼icieli 3,8 mln aut o niezw這czne pojawienie si w serwisie. Kilka tygodni temu Toyota musia豉 przyzna si do kolejnego b喚du. Tym razem chodzi這 o peda gazu. W efekcie do serwis闚 b璠zie musia這 trafi w sumie oko這 9 mln aut. W samej Europie to 1,8 mln sztuk, w tym 80 tys. w Polsce. Na tym nie koniec. Niedawno okaza這 si, 瞠 wad odnaleziono r闚nie w hamulcach oraz uk豉dzie kierowniczym. Tym razem akcja dotyczy jednak tylko kilkuset tysi璚y aut. Po drodze wpadki zaliczy造 Honda, Peugeot, Citroen i wiele innych (lista poni瞠j).

Bez w徠pienia ostatni przypadek Toyoty przejdzie do historii jako najwi瘯sz wpadka. Z這郵iwi m闚i, 瞠 japo雟ki producent od tego momentu b璠zie robi najmniej awaryjne auta na rynku. Jak odbije si to na wizerunku marki? Wielu klient闚 z pewno軼i zacznie si zastanawia, czy salon闚 tej japo雟kiej marki nie omija szerokim 逝kiem. Z drugiej strony trzeba sporo odwagi i 鈔odk闚, by przyzna si do b喚du i go naprawi. Tym bardziej, 瞠 nie jest to jedna pomy趾a.

Akcje serwisowe aut na polskim rynku (stycze 2010):

Toyota - ok. 80 000 aut (鈍iat - ok. 9 mln)
Wadliwy peda przyspieszenia

Nissan - 837 aut
Nieprawid這we dzia豉nie poduszki powietrznej

Peugeot - 226 aut
Wadliwy peda przyspieszenia

Suzuki - 804 auta
Nieprawid這wa odleg這嗆 pomi璠zy przewodem paliwowym a obudow przepustnicy

Audi - 307 aut (鈍iat - ok. 40 tys.)
Wadliwa os這na kurtyny powietrznej

Citroen - ok. 100 aut
Wadliwy peda przyspieszenia

Marek Sworowski Jeste鄉y te na Facebooku i Blipie

Toyota chce by liderem - ZOBACZ TUTAJ

2 miliony Toyot w Europie mo瞠 wymaga naprawy - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Toyota - og這szenia

Czy uwa瘸sz, 瞠 ostatnia wpadka Toyoty spowoduje powa積y spadek presti簑 marki?
Wi璚ej o: